قیمت گوشت | قیمت گوشت افزایش

قیمت گوشت گران می شود؟ | قیمت گوشت روز اعلام شد

گوشت قرمز گرم و منجمد در میادین میوه و تره‌بار، طی یک ماه گذشته بدون تغییر بوده است

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت گوشت در سال جدید با تغییرات زیادی روبرو بوده است. دولت برای کاهش قیمت گوشت تصمیم به راه اندازی مراکز عرضه گوشت دولتی کرده است. و در سطح شهر مراکزی وجود دارد که قیمت گوشت با نرخ مصوب به فروش می رسد. تلاش دولت برای کاهش قیمت گوشت ادامه دارد و هم چنین در حال پیدا کردن راهکار هایی است که قیمت گوشت به حد ثابتی برسد.

بعد از تغییراتی که اردیبهشت ماه در نرخ گوشت قرمز صورت گرفت و نرخ این محصول را در میادین پس از ۳ماه تثبیت، اندکی افزایش داد، در یک‌ماه اخیر این محصول تغییر نرخ نداشته و همچنان با قیمت‌های پیشین در دسترس شهروندان است.

گوشت منجمد وارداتی نیز با نرخ کیلویی ۱۱۵هزار تومان و گوشت منجمد داخلی با حداکثر نرخ کیلویی ۱۶۰هزار تومان در حال عرضه است.

قیمت گوشت

به‌تازگی کلیپی در فضای مجازی منتشر و در آن عنوان شده است که نرخ هر کیلوگرم جو از ۱۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده و باید نرخ هر کیلوگرم گوشت قرمز نیز ۸ برابر شود.

«منصور پوریان» رئیس شورای تامین دام  در مورد این ادعای مطرح شدن در این فیلم، اظهار کرد: برخی به دنبال افزایش نرخ گوشت قرمز هستند، درحالی که دامداری‌ها و دامپروری‌های ما متضرر این بازار است. با افزایش نرخ جو و سایر هزینه‌های تولید نرخ افزایش می‌باید، اما به‌طور حتم ما شاهد افزایش ۸ برابری نرخ گوشت قرمز نخواهیم بود و این موضوع صحیح نیست، زیرا اکنون نرخ دام زنده تغییری ندارد.

وی افزود: اکنون دامداران و دامپروران با مازاد جمعیت دامی روبه‌رو هستند. با توجه به خشکسالی ها، کم‌آبی و تنش آبی در برخی استان‌ها با کمبود علوفه مواجه شده‌اند؛ بنابراین ناچارند دام‌هایشان را زیر نرخ تمام‌شده به بازار عرضه کنند، البته در این وضعیت بازار برخی سودجو دام‌ها را با نرخ پایین از دامداران خریداری و بعد به بالاترین نرخ به بازار عرضه می‌کنند و دامدار سودی از تولید خود نمی‌برد.

رئیس شورای تامین دام گفت: در پی حذف ارز ترجیحی نرخ یک کیلوگرم جو که دامداران پیش از این کیلویی ۱۸۰۰ می‌خرید، اکنون باید با نرخ ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان از سامانه بازارگاه یا بازار آزاد تهیه کند و یا در کنار آن سایر هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده است اما این موضوع ملاکی برای تعیین میزان افزایش نرخ نیست.

پوریان ادامه داد: نرخ گوشت قرمز شامل اندکی افزایش نرخ می‌شود که البته دامدار از آن منتفع نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون دامداران و دامپروران با مشکل جدی نقدینگی روبه‌رو هستند، گفت: پیش از آزادسازی نظام یارانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی قول داده بود نهاده‌های موردنیاز صنعت دام و طیور را برای دو ماه تامین کند، اما این مهم اتفاق نیفتاده است.

درخواست از وزارت جهاد کشاورزی

رئیس شورای تامین دام اضافه کرد: درحال‌حاضر برای کمک به صنعت دامی کشور لازم است دولت با آزادسازی صادرات دام زنده موافقت کند تا دامدار بیش از این متضرر نشود، زیرا اکنون نرخ هر کیلوگرم دام زنده سبک بین ۶۸ تا ۷۲ هزار تومان و لاشه آن ۱۴۰ هزار تومان، دام زنده سنگین ۶۶ هزار تومان و لاشه آن ۱۳۲ هزار تومان است.

پوریان تصریح کرد: دامدار و دامپرور از آنچه در بازار گوشت قرمز با وجود مازاد جمعیت دامی رخ می‌دهد، منتفع نمی‌شود و این سود به جیب دلالان و سودجویان می‌رود.

وی از وزارت جهاد کشاورزی خواست با تسریع در تسهیلات بانکی برای افزایش نقدینگی، آزادسازی صادرات دام زنده از تولیدکنندگان این صنعت حمایت کند تا بیش از این متضرر نشوند.

قیمت گوشت قرمز در ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ به شرح زیر است (قیمت‌ها به تومان از سایت تحلیل بازار) :

راسته با استخوان گوسفندی

۱۵۹,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۷۲,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۵۸,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۶۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۶۵,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۳,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۷,۰۰۰

گردن گوساله

۱۲۹,۰۰۰

قلم گوساله

۱۶,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۳۱,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۶۳.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۸۹,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۲۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۲۹,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۳۵,۰۰۰

 عرضه گوشت طیور در برخی گروه ها در سال ۱۴۰۰ صعودی بوده است. مرکز آمار در اطلاعیه ای که در آن روند این شاخص را از حیث تعداد و وزن مورد ارزیابی قرار داده اعلام کرد عرضه گوشت پرندگان به طور کلی در کشور سیری صعودی پیدا کرده است.

در همین رابطه طبق اعلام این مرکز وزن لاشه های قابل مصرف در پرندگان در اسفند ۱۴۰۰ برابر با ۲۰۶ هزار و ۸۷۳ تن بوده که در مقایسه با سال قبل در حدود ۱۵ درصد رشد داشته است.

بررسی افزایش تعداد طیور در اسفند ۱۴۰۰

طبق داده های مرکز آمار به طور کلی در پایان سال گذشته تعداد لاشه های قابل مصرف در کل طیور به ۱۰۸ میلیون و ۹۱۴ هزار قطعه رسیده که نسبت به سال قبل خود تقریبا ۱۵ درصد افزایش داشته است. این رشد نسبت به ماه قبل خود تقریبا برابر با ۳٫۹ درصد بوده است.

مرغ و خروس در این میان در بعد سالانه رشدی ۱۵ درصدی داشته است. در مقابل بوقلمون و بلدرچین از لحاظ تعداد دستخوش افت شده اند و بیشترین افت را بوقلمون داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان