قیمت گوشت| قیمت گوشت گوسفندی

قیمت گوشت ثابت ماند/قیمت گوشت امروز

قیمت انواع گوشت قرمز امروز سه‌شنبه ۳ خرداد نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد؛ قیمت هر کیلو راسته با استخوان گوسفندی ۱۵۹ هزار تومان است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت گوشت در سال جدید با تغییرات زیادی روبرو بوده است. دولت برای کاهش قیمت گوشت تصمیم به راه اندازی مراکز عرضه گوشت دولتی کرده است. و در سطح شهر مراکزی وجود دارد که قیمت گوشت با نرخ مصوب به فروش می رسد. تلاش دولت برای کاهش قیمت گوشت ادامه دارد و هم چنین در حال پیدا کردن راهکار هایی است که قیمت گوشت به حد ثابتی برسد.

 قیمت گوشت قرمز در ۳ خرداد ۱۴۰۱ به شرح زیر است (قیمت‌ها به تومان از سایت تحلیل بازار) :

راسته با استخوان گوسفندی

۱۵۹,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۷۲,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۵۸,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۶۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۶۵,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۳,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۷,۰۰۰

گردن گوساله

۱۲۹,۰۰۰

قلم گوساله

۱۶,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۳۱,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۶۳.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۸۹,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۲۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۲۹,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۳۵,۰۰۰

کاهش تقاضا برای خرید گوشت گوساله

همچنین در این رابطه نیما حبیب‌فر عضو هیئت مدیره اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به افزایش 10 تا 15 هزار تومانی گوشت گوساله نسبت به هفته گذشته، گفت: گوشت گوساله بدون استخوان در واحدهای صنفی کیلویی 250 هزار تومان به فروش می‌رسد این در حالیست که نرخ گوشت گوساله هفته گذشته 230 هزار تومان بود.

وی تقاضای خرید گوشت گاوی را کاهشی دانست و افزود: هفته اول بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای بازار هیجانی شده بود اما در این هفته هیجان‌ها فروکش کرد و امیدواریم که قیمت‌ها برگردد.

به گفته حبیب‌فر؛ قیمت شقه گوشت گوساله با استخوان کیلویی 135 هزار تومان است.

تشدید فشارها بر دامداران

همچنین افشین صدر دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به تشدید فشارها به دامداران، گفت: قیمت دام زنده در بازار با فشار دستگاه‌های نظارتی و بدون پشتوانه قانونی پایین نگه داشته شده‌اند میانگین فروش دام زنده در میادین کشور کیلویی 73 هزار تومان است از سوی دیگر واردات گوشت افزایشی شده است در حالی‌که صادرات دام را متوقف کردند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی برنامه‌ای برای کنترل بازار گوشت ندارند، افزود: مافیای گوشت سیاستی جز بالا بردن نرخ‌ها در بازار داخلی را دنبال نمی‌کند چراکه واردات توجیه‌پذیر می‌شود متاسفانه عملکرد دولت به نفع این افراد هدایت شده است. اینجا این پرسش مطرح است که آیا وقت آن نرسیده است که دولت به جای فشار بر روی تولیدکنندگان بازار گوشت، را کنترل کند؟

این فعال اقتصادی تاکید کرد: قیمت دام زنده کمترین تاثیر را بر قیمت گوشت در بازار می‌گذارد؛ مافیای گوشت به‌دنبال حذف تولید و تولیدکنندگان هستند این در حالیست که امنیت غذایی در کشور با تولید ایجاد می‌شود نه با واردات.

صدردادرس با بیان اینکه دولت اقدامی برای کنترل بازار گوشت انجام نمی‌دهد، گفت: پرسش اصلی این است که چرا ماموران تعزیزات به سراغ مافیایی گوشتی که همه می‌دانیم چه کسانی هستند نمی‌روند؟ میش زنده کیلویی 25 هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود این گوشت تبدیل به گوشت چرخ‌کرده می‌شود اما چرا باید این گوشت در بازار کیلویی 225 هزار تومان عرضه و بفروش برسد.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک در پایان بیان کرد: دامداران امیدوار بودند در دولت سیزدهم وزارت کشاورزی سیاست‌گذاری‌های خود را تغییر و در راستای حمایت از تولیدکنندگان قدم بردارد؛ اما متاسفانه درعمل هیچ تغییر در سیاست‌های کلان این وزارتخانه ایجاد نشد و همان روند سابق در پیش گرفته شده است. دولت از تولیدکنندگان حوزه دامپروری باید حمایت عملی انجام دهد و به وعده دادن به آنها بسنده نکند.

رئیس مجمع صادرکنندگان دام با اشاره به مازاد دام در دامداری‌ها، خاطر نشان کرد: بعد از آزادسازی نرخ نهاده‌ها شایسته است شرایطی فراهم شود که دامداران در انتخاب بازارهای فروش استقلال لازم را داشته باشد. به نظر می‌رسد شوک‌های قیمتی در هفته آینده متعادل شوند چراکه در حال حاضر بسیاری از قیمت‌ها غیرواقعی و هیجانی هستند.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته باوجود مازاد دام شاهد رو به جلو بودن قیمت گوشت در بازار بودیم، گفت: برخی سیاست‌های دولت باعث ایجاد هیجان در بازار می‌شد و در نتیجه قیمت گوشت در بازار افزایش پیدا می‌کرد.

 این فعال اقتصادی ادامه داد: کشورهای پیرامونی ما مانند ارمنستان، روسیه، گرجستان، تاجیکستان جزو کشورهای مهم در تولید دام محسوب می‌شوند؛ کیفیت گوشت آنها به نسبت ما مرغوب‌تر است زیرا با علف مراتع و آب فراوان تغذیه می‌شوند، قیمت گوشت‌های منجمد از این کشورها زیر 5 دلار است.

پوریان با بیان اینکه دلا‌ل‌ بازی‌ها و رانت در فضای بین بازار آزاد و بازار دولتی پنهان می‌شدند، افزود: با حذف یارانه دولتی دیگر امکان اینکه بازار متاثر از نبود نهاده دولتی نمی‌شود و در نتیجه دلال‌ها حذف و کسانی‌‌که در این صنعت تخصص دارند می‌مانند. متاسفانه عده‌ای در وزارت کشاورزی به‌عناوینی چون مشاور وزیر اقدام به دلال بازی می‌کردند و با وعده افزایش نرخ دام زنده و صادرات دام تلاش کردند که نظم بازار را برهم بزنند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان