افزایش عجیب قیمت گوشت | دولت سریعا به این بازار ورود کند!

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران با اشاره به نقش مافیا در افزایش قیمت گوشت گفت: قیمت گوشت در حالی بالا می رود که دام سنگین روی دست تولیدکننده مانده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران با اشاره به نقش مافیا در افزایش قیمت گوشت گفت: قیمت گوشت در حالی بالا می رود که دام سنگین روی دست تولیدکننده مانده است.

سید احمد مقدسی با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار با بیان اینکه ما با یک مافیا در این حوزه مواجه هستیم که در حال زمینه چینی برای واردات هستند، افزود: در مجموع حدود ۲۰۰۰ هزار رأس دام سبک از کشور صادر شد اما همهمه و سر و صدایی که دلالان به راه انداختند منجر به نابسامانی بازار و افزایش قیمت‌ها شد.

وی ضمن انتقاد از عملکرد برخی تشکل‌های خصوصی در زمینه صادرات دام از کشور افزود: میزان صادرات اصلاً به اندازه‌ای نبود که بتواند در شرایط بازار تأثیرگذار باشد و اگر این همه سر وصدا نمی‌شد به چنین وضعیتی دچار نمی‌شدیم.

مقدسی با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گوساله نر زنده برای دامدار با احتساب ۱۰ درصد سود ۷۱ هزار تومان است، بیان کرد: تا دو ماه قبل دامداران هر کیلوگرم دام خود را به قیمت کیلویی حدود ۴۸ هزار تومان می‌فروختند که شرکت پشتیبانی امور دام ورود و شروع به خرید حمایتی دام سنگین به قیمت ۵۹ هزار تومان کرد.

وی افزود: این اقدام دولت منجر شده که قیمت گوساله نر در بازار آزاد به کیلویی ۵۵ هزار تومان برسد که همچنان زیر قیمت تمام شده تولید است. پس ما در حوزه دام شاهد افزایش قیمت نیستیم و هیچ اتفاقی هم در بازار دام نیفتاده که قیمت گوشت تا این حد بالا رفته است.

زور دولت به دلالان نمی‌رسد

وی با انتقاد از عملکرد دولت در کنترل دلالان و واسطه‌های بازار گوشت تصریح کرد: زور دولت به دلالان نمی‌رسد و در این میان تولیدکننده و مصرف کننده هر دو آسیب می‌بینند.

مقدسی با اشاره به افزایش ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز در بازار گفت: واقعاً مشخص نیست که به چه علت قیمت گوشت ناگهان از ۱۴۰ هزار تومان به حدود ۱۹۰ هزار تومان رسیده است و چه توجیهی برای این مساله وجود دارد؟ در حالی که دامداران در حال زیان هستند.

وی با اشاره به مازاد دام در کشور افزود: در حال حاضر دام سنگین روی دست تولیدکننده مانده و هر کس اعلام کند و متقاضی باشد ما به قیمت کیلویی ۵۹ هزار تومان آن را عرضه می‌کنیم.

مقدسی توضیح داد: وقتی که قیمت گوساله زنده نر کیلویی ۵۹ هزار تومان باشد قیمت لاشه کشتار شده آن نیز کیلویی ۱۱۸ هزار تومان است و بنابراین قیمت آن برای مصرف کننده باید حداکثر ۱۴۹ هزار تومان باشد.

وی با اشاره به اینکه دامداران در حال حاضر دام را به زیر قیمت تمام شده تولید عرضه می‌کنند، پیشنهاد کرد که دولت به بازار گوشت ورود کند و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام باید دام را از دامداران خریداری و گوشت حاصل از آن را مستقیم به بازار عرضه کند تا قیمت‌ها بکشند در این صورت واسطه‌ها و دلالان کنار خواهند رفت.

مقدسی ادامه داد: اگر دولت برای حفظ تولید و پایداری آن دام را به قیمت کیلویی ۷۰ هزار تومان از دامداران خریداری کند گوشت حاصل از آن را با نرخ ۱۶۰ هزار تومان در هر کیلوگرم به مردم عرضه می‌کند و در این صورت علاوه بر اینکه دامداران از زیان خارج می‌شوند، مصرف کننده نیز توان خرید گوشت را خواهد داشت و مجبور نیست با قیمت‌های گزاف آن را خریداری کند.

وعده دولت برای تخصیص نهاده‌های دامی در هفته جاری

مقدسی درباره آخرین وضعیت تخصیص سهمیه نهاده‌های دامی نیز گفت: از سهمیه دی ماه واحدهای صنعتی شیری هنوز جو تخصیص داده نشده همچنین ۴۰ درصد ذرت نیز باقی مانده اما سهمیه سویا به طور کامل تخصیص داده شده است علاوه بر این سهمیه بهمن ماه نیز کلاً در هیچ نهاده‌ای تخصیص داده نشده است.

وی اضافه کرد: مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند که بحث تأمین و تخصیص ارز نهاده‌های دامی انجام گرفته و از هفته جاری هم سهمیه واحدهای صنعتی و هم دامداری‌های روستایی تخصیص داده می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان