پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

به گذارش رستا نیوز به نقل از مجله گردشگری هتل رویال بلوگا جاذبه های گردشگری بندرانزلی در حقیقتاً بندرانزلی به قدری مکان‌های دیدنی و گردشگری دارد که به سختی می‌توان همه آن‌ها را نام برد. به جرئت می‌توان گفت که شما باید برای یک بار هم شده به بندر انزلی سفر کنید و جاذبه های گردشگری بندر انزلی را تماشا کنید. اگر قصد دارید به این بندر سفر کنید و نمی‌دانید باید از کجا برای گردش شروع کنید، این مقاله را از دست ندهید.

همه چیز درباره بندر انزلی

قبل از شروع مقاله بهتر است کمی با بندر انزلی آشنا شوید. این بندر به عنوان بزرگ‌ترین بندر شمال کشور شناخته شده و در استان گیلان قرار دارد، اگر بخواهیم موقعیت جغرافیایی را به طور دقیق بگوییم، دقیقاً ۴۰ کیلومتر بعد از رشت قرار دارد.

خیلی از افراد گمان می‌کنند مسافرت به این بندر فقط در فصل بهار خوب است در صورتی که این بندر دارای زمستان‌های بسیار ملایمی هست و شما می‌توانید در فصل زمستان حیوانات و پرندگان مهاجر را ببینید. بندر انزلی در تمام فصول زیبا است اما به دلیل زمستان‌های ملایم همراه با بارندگی‌های فراوان شما می‌توانید در زمستان هم برای جاذبه های گردشگری بندر انزلی به این بندر مسافرت کنید. در ادامه با مکان‌های گردشگری بندر انزلی آشنا خواهید شد.

بلوار انزلی | زیباترین و قدیمی‌ترین جاذبه های گردشگری بندرانزلی

قبل از اینکه در مورد بلوار انزلی بگم اینم اضافه کنم که در قدیم به انزلی دروازه اروپا میگفتن و بخاطر همین بیشتر اولین های ایران تو انزلی اتفاق افتاده که کم‌کم در موردشون می‌نویسم . بخاطر همین که مکان های تاریخیش خیلی حال و هوای اروپایی داره .

بلوار انزلی

بلوار انزلی

رسیدیم به یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین جاذبه های گردشگری بندرانزلی یعنی بلوار ساحلی یا بلوار قدس.

بلوار ساحلی بندرانزلی در سال ۱۳۰۷ در زمان عمید همایون (ملقب به ابن‌الرعیا) شهردار وقت بندرانزلی به دستور رضاشاه ساخته شد . این پارک اولین پارکیه که تو ایران به سبک اروپایی ساخته شده . نقشه اولیه اش شکل تفنگ بوده .حدودا ۳۵۰۰۰مترمربع وسعت داره. سال ۱۳۱۷ بعد از اینکه کار ساختش تموم شد و اسکله هارو ساختن ، یه هنرمند ماهر به اسم حبیب محمدی، شیر سنگی ورودی اصلی بلوار رو درست می‌کنه که اسم سازنده و تاریخ نصبش زیر و سمت راست سینه شیر مشخصه. تو جنگ جهانی دوم ، سال ۱۳۲۰ قسمت جلویی بلوار توسط نیروی هوایی روسیه بمباران می‌شه و قسمتی از اسکله از بین می‌ره.

بلوار ساحلی انزلی در از درخت و گل های زیباست و تو هر فصلی با گل های مختلف تزیین میشه . وقتی توش قدم میزنی لحظه های بی نظیری رو تجربه می‌کنی .

 

آلاچیق اقاقیا بلوار انزلی

آلاچیق اقاقیا بلوار انزلی

از یه طرف درخت ها و گل ها و رنگ های جذابشون ، یه طرف اسکله قایق سواری ، پرنده ها و مرغ های دریایی که کناراسکله پرواز میکنن و صدای آرامبخششون حالتو خوب می‌کنه . میتونی رفت و آمد کشتی های باری و تماشا کنی . شنیدن صدای بوق کشتی ها واقعا جذابه. بلوار کلی آلاچیق و مغازه های مختلف بستنی فروشی و … داره . در کنار همه اینا ارابه های دست فروشیه باقلا محلی ، لبو و فالوده هستش که بی نظیره . فرفره های رنگی که وقتی باد میوزه میچرخن ، دست فروش هایی که صنایع دستی خودشون که از صدف درست کردن میفروشن . ساختمون قدیم شهرداری ، سینما هلال احمر ، حافظیه ( بعدا در موردشون بیشتر میگم ) ، آلاچیق اقاقیا ، خونه های سنتی برای عکس گرفتن و ایستگاه های قایق سواری و فانوس دریایی از بقیه زیبایی های بلوار ساحلی انزلی هست.سردیس مرحوم سیروس قایقران که از فوتبالیست های مشهور تیم ملی ایران و تیم فوتبال ملوان بندر انزلی هست و مردم انزلی و حتی ایران واقعا دوسش دارن هم در بلوار ساخته شده بود که متاسفانه شکسته شد.

موج شکن انزلی

طول موج شکن انزلی ۵۲۰ متره و طول موج شکن غازیان ۷۵۰ متره و کار ساختشون سال ۱۲۹۳ شمسی تموم شد.

کنار همه اینا قدم زدن تو موج شکن ها ، خوردن موج به دیواره هاشون و پخش شدن آب تو آسمون منظره ای و درست می‌کنه که هرجا نمیشه دیدش. برج دیدبانی هم انتهای بلوار ساخته شده که اونم معماری زیبایی داره . روبرو ورودی اول بلوار یه حوض بزرگ با فواره بلند هست و درخت های کاج قدیمی که سنشون بالای صد ساله. یکی از خوبی های بلوار ساحلی انزلی اینه که هم تو روز و هم تو شب فوق العاده زیباست.

هر چند متر صندلی های سنگی و چوبی گذاشته شده که میشه ساعت ها نشست و از تماشای زیبایی هاش لذت برد . انتهای مسیر کافه و قلیون سرا هم هست . پل زیبای غازیان و انزلی رو که خودشون از جاذبه های گردشگری انزلین و کلی تاریخ و خاطره همراهشونه هم میشه از بلوار دید.

در مورد این دو پل هم مفصل مینویسم . تو قسمت بعدی از بناهای تاریخی با قدمت بالای صد و پنجاه سال براتون میگم

که خوندنش خالی از لطف نیست پس با ما همراه باشین.

مرداب انزلی

شاید باورش برایتان سخت باشد اما بندر انزلی قدمتی ۱۵ هزار ساله دارد و در واقع یک دریاچه ساحلی است که این شهر را به دو قسمت تقسیم می‌کند. طی چند سال اخیر این تالاب دچار مشکلات و آلودگی‌های زیادی شده است اما هنوز به عنوان یکی از مکان های گردشگری انزلی شناخته می‌شود. پرندگان کمیاب در این تالاب بسیار فراوان هستند به خصوص در فصل زمستان که پرندگان به این بندر مهاجرت می‌کنند شما می‌توانید پرندگان بسیار زیبایی را ببینید.

شاید برایتان جالب باشد که آب این تالاب از انشعابات شیرین شروع شده و به آب‌های شور دریا محدود می‌شود اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته؛ کارشناسان متوجه شدند که طی قرن نوزدهم شوری آب این تالاب بسیار بیشتر بوده است. وسعت این تالاب هر ساله کاهش میابد اما باز هم زیبایی خود را حفظ کرده است. حتماً بعد از سفر به این بندر از مرداب انزلی دیدن کنید.

مناره انزلی (برج ساعت)

این برج قدمت بسیار قدیمی دارد و در سال ۱۱۹۴ شمسی به دستور حاکم گیلان یا همان خسرو خان گرجی از آجر ساخته شده است. در اصل این مناره یک فانوس دریایی ۲۸ متری بوده و دریانوردان با دیدن این مناره می‌توانستند در تاریکی خود را به ساحل برسانند.

در سال ۱۳۰۷ یک ساعت برای این برج خریداری شده که گفتنی است، از آلمان خریداری شده و ساعت هفت کوکه بوده است و به همین دلیل ارزش بسیار بالایی دارد. متأسفانه در سالیان اخیر این ساعت خراب شد و شهرداری آن را با ساعتی الکترونیکی تعویض کرد اما همچنان از زیبایی‌های این بندر شناخته می‌شود.

مرکز تجاری ستاره شمال و ونوس

در سال ۱۳۹۲ دو مرکز خرید بی نظیر با صدها فروشگاه شروع به کار کردند و محبوبیت این منطقه دو برابر شد. ستاره شمال با ۲۱ هزار متر مربع و ونوس یا ۵۲ هزار متر مربع در این بندر قرار دارند. این دو مجتمع تجاری به حدی بزرگ هستند که شما برای گشتن داخل آن‌ها باید ۲ الی ۳ روز وقت بگذارید.

این دو مجتمع در خط ساحلی دریای خزر طراحی شده و بین جنگل و دریا قرار دارد به همین دلیل بسیار زیبا و محبوب هستند. البته برج‌های مسکونی طاووس هم در این منطقه قرار دارد و مناظر بسیار جذابی برای ساکنان فراهم کرده‌اند. هر ساله تعداد زیادی گردشگر برای فقط خرید لباس‌های مارک به این بندر سفر می‌کنند. شما در هر فصلی می‌توانید به این بندر سفر کنید و لباس‌های مورد علاقه خود را خریداری کنید.

جاذبه های گردشگری بندرانزلی

مرکز تجاری ستاره شمال و ونوس

موج شکن انزلی

اگر به بندر انزلی سفر کردید و از این موج شکن دیدن نکردید بهتر است هرچه سریع‌تر به سراغ آن بروید در غیر این صورت سفرتان نصف و نیمه است. این موج شکن حدود ۵۰۰ متر طول دارد و برای شکستن موج‌ها و جلوگیری از آسیب رساندن و کشتی‌ها طراحی شده است اما امروزه جایی بسیار زیبا برای قدم زدن و لذت بردن از سکوت دریا است.

اگر شما هم از دیدن و شنیدن صدای موج دریا لذت می‌برید برای یک بار هم که شده به این محل مسافرت کنید. در قدیم شاید موج‌های بسیار بلند و خطرناکی به این قسم حمله می‌کرد اما امروزه فقط در هوای طوفانی این قسمت خطرناک شناخته شده است.

کشتی میرزا کوچک خان جنگلی

در چند سال اخیر از این کشتی به عنوان یک کشتی تفریحی استفاده می‌شد اما امروزه این کشتی به عنوان یک رستوران و هتل چهار ستاره شناخته شده است. این کشتی به دست ژاپنی‌ها در دهه هشتاد میلادی ساخته شد و دارای ۵ طبقه است.

این کشتی در گذشته توانایی حمل ۲۵۰ مسافر را داشته ولی امروزه به دلایل مختلف از این کشتی به عنوان جاذبه گردشگری استفاده می‌کنند و سالانه توریست‌های زیادی به این منطقه مسافرت کرده و از غذاهای دریایی و هتل استفاده می‌کنند.

خیابان سپه (بازاری قدیمی)

وقتی شما وارد این خیابان می‌شوید؛ متوجه لوکس بودن آن خواهید شد. معماری خانه‌ها مغازه‌ها نشان دهنده این است که در زمان قدیم برای اروپاییان ساخته شده‌اند. این خیابان نزدیک میدان اصلی امام خمینی در امتداد خیابان مطهری واقع شده است و از گذشته تاکنون پاتوق مردم و توریست‌ها برای خرید بوده است.

کلام آخر

این بندر به لندن ایران یا شهر باران نیز معروف است. مردمان این شهر بسیار مهمان نواز هستند و شما به هیچ عنوان احساس غربت در این شهر نخواهید کرد. در این مقاله به چند تا از جاذبه های گردشگری بندر انزلی پرداختیم و اگر بخواهیم به طور کلی تمام موارد را در نظر بگیریم باید یک کتاب بلند بالا برای آن بنویسیم.

حتماً قبل از سفر به دنبال جایی شیک و لوکس برای ماندن در این شهر می‌گردید، پیشنهاد ما هتل رویال بلوگا

است. این هتل با داشتن کارکنان خبره و زیبایی خاص بین تمام افراد محبوب است و انتخاب آن باعث شده تا بتوانید به مراکز گردشگری نیز نزدیک باشید. امیدوارم بعد از خواندن این مقاله شور و اشتیاق شما را برای مسافرت به این بندر زیاد کرده باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان