قوهای مهاجر در منوی رستوران‌ها | مازندران و گیلان قتلگاه قوهای مهاجر

روز گذشته برخی از رسانه ها مدعی شدند که از ۶۰۰ قوی مهاجر ۴۰۰ قو توسط شکارچیان مازندرانی و گیلانی شکار شده اند

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

متاسفانه با وجود ممنوعیت شکار بازار فروش پرندگان مهاجر در شهرهای شمالی حسابی داغ شده و تالاب‌های این منطقه به قتلگاه تبدیل شده است.

روز گذشته برخی از رسانه ها مدعی شدند که از ۶۰۰ قوی مهاجر ۴۰۰ قو توسط شکارچیان مازندرانی و گیلانی شکار شده اند! از این 400 قو تعدادی سر بریده شده و غذای برخی از رستوران ها شده اند و تعدادی هم برای فروش در باغ‌های پرندگان و باغ‌وحش‌های خصوصی آگهی و فروخته شده اند.

رئیس اداره محیط زیست محمودآباد هم با اشاره به دستگیری یک شکارچی پرنده که 24 بال قوی فریادکش را زنده‌گیری و به قصد فروش در منزل شخصی‌اش نگهداری می‌کرد، گفته: «احتمال شکار یا زنده گیری پرندگان مهاجر وجود دارد.»

بازار مهاجر فروش ها

سال‌هاست از بازار فریدونکنار به عنوان قتلگاه پرندگان مهاجر یاد می‌شود؛ پرندگان زیبا و نادری که سفر در مازندران برای آن ها به دوزخ مبدل شده و سرانجام یا از تابه‌های کباب سر در می‌آورند یا از قفس های باغ وحش ها و باغ پرندگان. به گزارش مهر، تخلف فروش شکار در بازار پرندگان به‌وضوح دیده می‌شود و فروشندگان و بازاریان چندان به مصوبات پشت میزی مسئولان و دست‌اندرکاران اعتقادی ندارند. این جا همه چیز با معیار پول، سنجیده می‌شود.

قیمت پرنده ها

طبق گزارش ها مرغابی،غاز،خوتکا،چنگر و قو از پرندگان مهاجری هستند که این روزها زنده و لاشه‌هایشان را به وفور می توان پیدا کرد.قیمت‌ها نیز جذابیت ویژه ای برای فروشندگان متخلف و شکارچیان غیرمجاز دارد مثلاً قیمت هر جفت لاشه غاز ۷۰۰ هزار تومان است، مرغابی جفتی ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، خوتکا با توجه به اندازه شان هر چهار عدد بین ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت می‌خورد ، چنگر جفتی ۲۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود و قوها هم با توجه به اندازه و نژاد هر قطعه بین 500 هزار تا یک میلیون تومان به فروش می رسد. برخی از فروشندگان حتی سفارش برای ارسال گوشت پرندگان به مقصد مشتریان را نیز می‌پذیرند.

جریمه های ناکارآمد در برابر شکار پرندگان

با وجود این که بر اساس ماده ۲۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، شکار هرگونه پرنده وحشی مهاجر یا بومی و خرید و فروش زنده یا کشته آن ممنوع است، اما جریمه های ناکارآمد باعث شده شکار و فروش لاشه پرندگان مهاجر به تجارتی پرسود در یک دهه اخیر تبدیل شود.

به گزارش ایرنا ،جریمه برخی از پرنده ها که بیشترین شکار و فروش در مازندران را به خود اختصاص می دهند عبارت اند از انواع حواصیل ۳۰۰ هزار تومان ، کبک ، چنگر نوک سرخ ، اردک تاجدار و اردک چشم طلایی ۳۰۰ هزار تومان همچنین برای شکار انواع خوتکا ، غاز خاکستری، انواع مرغابی ها و چنگر که به وفور در بازار پرندگان مازندران یافت می‌شود ۱۵۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده و جریمه شکار قو هم 600 هزار تومان است.

منبع : خراسان

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان