قیمت دلار | قیمت دلار در بازار

پیش بینی قیمت دلار برای یکم آذر | چند پیش بینی جالب برای خریداران دلار

در آخرین روز آبان ۱۴۰۱ قیمت دلار با روندی باثبات کلید خورد. این اسکناس آمریکایی در یک ماه گذشته ۸/۱۶ درصد رشد داشته است. روند قیمت دلار در آذر چگونه است؟

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 29 هزار تومان را طی کند. امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز ثابت ماند.

قیمت دلار در آخرین روز آبان ۱۴۰۱ با روندی باثبات در کانال ۳۵ هزار تومان در نوسان است. روز گذشته نیز این اسکناس آمریکایی همانند امروز در پله ۳ و ۴ محدوده مذکور نوسان داشت.

تلاش‌های بازارساز برای مهار قیمت دلار در ۱۰ روز گذشته توانست دلار را از محدوده قیمتی ۳۶ به ۳۵ بازگرداند. به نظر می‌رسد با هر بار افزایش قیمت دلار نهاد پولی کشور نیازمند تلاش بیشتر و استفاده از ابزارهای پیچیده‌تری است تا موفق به کنترل بازار شود. در حالی که با هر بار رشد قیمت دلار، تلاش بیشتری توسط بازارساز انجام می‌شود اما اقبال کمتری نصیبش می‌شود.

رشد ۸/۱۶ درصدی قیمت دلار در یک ماه

امروز دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ قیمت دلار در پله سوم کانال ۳۵ هزار تومانی قرار گرفت. این نرخ در مدت مشابه ماه قبل در کانال ۳۲ هزار تومان بود و هر برگ از این اسکناس آمریکایی ۳۰ مهر ۱۴۰۱ با قیمت ۳۲ هزار و ۶۵۵ تومان معامله می‌شد.

در هفته دوم آبان دلار به محدوده ۳۷ هزار تومانی هم رسید، اما بازارساز با ایجاد فضای انتظامی در بازار و تهدید به قطع یارانه خریداران دلار موفق به کاهش قیمت و جمع‌شدن صف متقاضیان از میدان فردوسی و سایر مراکز فروش ارز شد. در روزهای بعدی نیز سایر ابرازها را رو کرد و موفق شد دلار را نزدیک به ۲ کانال عقب بنشاند.

امروز نسبت به مدت مشابه ماه گذشته قیمت دلار ۸/۱۶ درصد رشد و در حدود ۲ هزار و ۶۶۵ تومان افزایش قیمت داشت.

به نظر می‌رسد فروش اوراق ارزی که از روز شنبه آغاز شد و بازارساز به امید جمع‌کردن نقدینگی از بازار و اقبال بسته جدید اقدام به رونمایی از آن کرده بود، تاثیر چندانی در بازار نداشته است.

در حالی که این اوراق بار اولی نیست که از سوی دولت ارائه می‌شود و تجربه قبلی نیز چندان خوشایند مردم نبود. با وجود کاهش ارزش محسوس ریال در ماه‌های گذشته مردم نسبت به تبدیل سرمایه‌هایشان به اوراق ارزی و اعتماد مجدد به نهاد پولی کشور چندان تمایلی ندارند.

با وجود اقدامات متعدد بانک مرکزی در ۱۰ روز گذشته برای سامان دادن به بازار ارز اما به نظر می‌رسد متقاضیان ارز سهمیه‌ای بار دیگر در میدان فردوسی و در صرافی‌های مجاز عرضه این ارزها جمع شده‌اند.

صف ارز سهمیه‌ای داغ شد

فعالان بازار می‌گویند دوباره میدان فردوسی شلوغ شده و بسیاری متقاضی دریافت ۲ هزار دلار سهمیه‌ ارزشان هستند. به نظر می‌رسد ترس دریافت مالیات یا قطع یارانه کم‌رنگ شده و این اختلاف قیمت دلار سهمیه‌ای و بازار آزاد مردم را برای خرید وسوسه می‌کند.

همچنین برخی رسانه‌ها از اجاره ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومانی قیمت اجاره کارت ملی برای واگذاری سهمیه دلارشان نوشته‌اند. به نظر می‌رسد اقدامات بانک مرکزی برای انصراف مردم از خرید ارز چندان کارساز نبوده است. آیا دولت ناچار خواهد شد بار دیگر سهمیه ارزی را قطع کند؟

کارشناسان مالی و فعالان بازار نوسان  ۲ و ۳ هزار تومانی برای این اسکناس آمریکایی را چندان قابل اهمیت و توجه نمی‌دانند. آن‌ها معتقدند با وجود تورم ۵۰ درصدی از ابتدای سال تاکنون قیمت دلار چندان رشد نداشته و فنر فشرده دلار همچنان در دستان دولت است.

کارشناسان بازار بر این عقیده‌ هستند روندی که دولت برای کنترل قیمت دلار در پیش گرفته، ممکن است از کنترل خارج شود. نرخ تورم با قیمت دلار همخوانی ندارد و این ناهماهنگی به تولید و صادرات و حتی واردات هم آسیب وارد کرده است.

برخی تحلیلگران بازار نیز پیش از این کار دولت، ۶ ماهه دوم سال را سخت‌تر پیش‌بینی کرده بودند. آن‌ها معتقد بودند در نیمه دوم سال دولت با کاهش درآمد مالیاتی، کسری بودجه و نیز احتمال کاهش قیمت نفت مواجه است. حالا به نظر می‌رسد تحلیل کارشناسان رنگ واقعیت به خود گرفته است.

هم‌اکنون حدود ۱۰ نوع نرخ دلار در کشور وجود دارد و به اعتقاد فعالان بازار اگر این نرخ‌ها برداشته شود و دلار تک‌نرخی شود، قیمت دلار به نقطه تعادلی و واقعی خود می‌رسد.

کارشناسان بازار، فضای فعلی برای قیمت دلار را مه‌آلود و غیر قابل پیش‌بینی می‌دانند. آنها بر این عقیده هستند عاملی غیر از فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت دلار، بر بازار ارز تاثیر می‌گذارد و آن دخالت مستقیم دولت و بانک مرکزی در قیمت‌ها است.

به عقیده آن‌ها با وجود دخالت بازارساز هر پیش‌بینی برای قیمت دلار  بی‌اثر است. در غیر این صورت اگر قیمت دلار را با عاملی نظیر تورم داخلی کشور بسنجیم قطعا روند، رو به بالا خواهد بود.

منبع: تجارت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان