قیمت دلار | قیمت دلار در بازار

قیمت دلار ترمز برید | آخرین گزارش ها از قیمت دلار

دلار آمریکا در مقایسه با ارزهای اصلی جهان قوی تر می شود. در سال ۲۰۲۲ تا به امروز، ارزش دلار به سطوحی رسیده که از اوایل سال ۲۰۰۰ مشاهده نشده بود، قدرت تقریبا برابر با یورو و حتی قدرت گرفتن در برابر ین ژاپن که یکی از باثبات ترین ارزهای دهه های اخیر بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت دلار که چندی پیش روند کاهشی داشت، دوباره با افزایش قیمت مواجه شد. قیمت دلار هم اکنون 2 خرداد نسبت به قیمت دلار دیروز،31 درصد افزایش یافته است. قیمت دلار باتوجه به روند بازارهای جهانی، روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد. قیمت دلار در بازار آزاد به قیمت بیشتری معامله خواهدشد.

 دلار همچنین در برابر پوند استرلینگ - تقریباً به همان میزان در برابر یورو - و به میزان کمتری در برابر یوان چین افزایش یافته است. اکنون این سوال مطرح می‌شود که چه چیزی باعث این تغییرات شده است؟ دو دلیل را می‌توان برای آن در نظر گرفت: نخست تورم ناشی از همه‌گیری و دوم، تلاش مقامات پولی ایالات متحده برای توقف افزایش تورم از طریق بالا بردن نرخ بهره. افزایش نرخ بهره پایه فدرال رزرو ایالات متحده به نوبه خود با ارائه بازده اعتباری بالاتر به جذب سرمایه‌گذاران به سمت دلار کمک کرده است. افزون بر آن، ترس از بحران گاز در اروپا – اگر روسیه تصمیم به قطع عرضه گاز بگیرد – خریداران را از یورو دورتر کرده، روندی که بانک مرکزی اروپا هم سعی کرده با افزایش نرخ بهره با آن مقابله کند.

همانطور که نمودار زیر نشان می‌دهد، دلار شدیدترین افزایش خود را از ماه مارچ به بعد، اندکی پس از تصویب فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره هدف خود برای اولین بار در بیش از سه سال گذشته، تجربه کرد. با این حال، تقویت ارزش دلار در برابر یورو، ین و پوند استرلینگ در نوامبر ۲۰۲۱ حدود ۵ درصد بود، زمانی که چشم انداز تورمی افزایش آتی نرخ بهره را پیش بینی می‌کرد و سرمایه‌گذاران شروع به شرط بندی بیشتر بر روی دلار می‌کردند.

بر اساس گزارش یاهو فایننس، از ۲۹جولای ۲۰۲۲، دلار در دوازده ماه قبل ۲۳درصد در برابر ین نسبت به دوم آگوست ۲۰۲۱ افزایش یافت. در همین مدت، دلار در برابر یورو ۱۶درصد و در برابر پوند استرلینگ ۱۴درصد افزایش یافته است. یوان چین نیز به نوبه خود تنها کمتر از ۵درصد از ارزش خود را در برابر دلار ایالات متحده از دست داده است.

قیمت دلار

دلار در بازار متشکل در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۶۰ تومان افزایش، ۲۵,۹۱۰ تومان نرخ گذاری شد.

دلار در سامانه سنا در بازار ۱۶ روز پیش نسبت به ۱۷ روز پیش، با ۴۱ تومان کاهش، ۲۵,۶۴۱ تومان نرخ گذاری شد.

دلار کانادا با افزایش ۰.۹۷ درصدی نسبت به ۱۷ روز پیش، ۲۳,۸۲۷ تومان معامله شد.

جدول قیمت دلار در بازارهای مختلف

دلار در صرافی ملی 26,039.00 تومان 11:10
دلار در بازار متشکل 25,910.00 تومان روز قبل
دلار در سامانه سنا 25,641.00 تومان ۱۶ روز پیش
دلار کانادا 23,827.00 تومان ۱۶ روز پیش
قیمت دلار در صرافی ملی
امروز دلار در صرافی ملی مانند روز قبل رشد قیمت را تجربه کرد. دلار در صرافی ملی که روز قبل تا ۲۵,۹۶۵ (بیست و پنج هزار و نهصد و شصت و پنج ) تومان رسیده بود، امروز - پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ مصادف با ۰۲ ژوئن ۲۰۲۲ - با رشد ۰.۲۸ درصدی به ۲۶,۰۳۹ (بیست و شش هزار و سی و نه ) تومان رسید.

قیمت دلار در صرافی ملی

قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۲۶,۰۳۹ ۷۴ ۰.۲۸ 11:10
۲۵,۹۶۵ ۲۰ ۰.۰۷ روز قبل
۲۵,۹۴۵ -۵۲.۰۰ -۰.۲۱ ۲ روز پیش
قیمت دلار در بازار متشکل
روز قبل دلار در بازار متشکل مانند ۲ روز پیش رشد قیمت را تجربه کرد. دلار در بازار متشکل که ۲ روز پیش تا ۲۵,۸۵۰ (بیست و پنج هزار و هشتصد و پنجاه ) تومان رسیده بود، امروز - پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ مصادف با ۰۲ ژوئن ۲۰۲۲ - با رشد ۰.۲۳ درصدی به ۲۵,۹۱۰ (بیست و پنج هزار و نهصد و ده ) تومان رسید.

قیمت دلار در بازار متشکل

قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۲۵,۹۱۰ ۶۰ ۰.۲۳ روز قبل
۲۵,۸۵۰ ۴۰ ۰.۱۵ ۲ روز پیش
۲۵,۸۱۰ ۲.۰۰ ۰ ۳ روز پیش
قیمت دلار در سامانه سنا
۱۶ روز پیش دلار در سامانه سنا برخلاف رشد قبلی با افت قیمت روبرو بوده است، بطوری که دلار در سامانه سنا که ۱۷ روز پیش تا ۲۵,۶۸۲ (بیست و پنج هزار و ششصد و هشتاد و دو ) تومان رسیده بود، امروز - پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ مصادف با ۰۲ ژوئن ۲۰۲۲ - با کاهش ۰.۱۵ درصدی به ۲۵,۶۴۱ (بیست و پنج هزار و ششصد و چهل و یک ) تومان رسید.

قیمت اخیر دلار در سامانه سنا

قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۲۵,۶۴۱ -۴۱.۰۰ -۰.۱۶ ۱۶ روز پیش
۲۵,۶۸۲ ۵۵ ۰.۲۱ ۱۷ روز پیش
۲۵,۶۲۷ -۵۵.۰۰ -۰.۲۲ ۱۸ روز پیش
قیمت دلار کانادا
۱۶ روز پیش دلار کانادا مانند ۱۷ روز پیش رشد قیمت را تجربه کرد. دلار کانادا که ۱۷ روز پیش تا ۲۳,۵۹۴ (بیست و سه هزار و پانصد و نود و چهار ) تومان رسیده بود، امروز - پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ مصادف با ۰۲ ژوئن ۲۰۲۲ - با رشد ۰.۹۷ درصدی به ۲۳,۸۲۷ (بیست و سه هزار و هشتصد و بیست و هفت ) تومان رسید.
جدول قیمت 3 روز اخیر دلار کانادا
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۲۳,۸۲۷ ۲۳۳ ۰.۹۷ ۱۶ روز پیش
۲۳,۵۹۴ ۱۰۱ ۰.۴۲ ۱۷ روز پیش
۲۳,۴۹۳ ۳۰۲ ۱.۲۸ ۱۸ روز پیش

برخی از تحلیلگران معتقدند که طولانی شدن توقف مذاکرات وین و انتشار اخبارهای گوناگون از مذاکرات و تغییر فاز انتظارات جامعه از بازار یکی از عوامل روند صعود شاخص ارزی در یک ماه گذشته بوده است. از اواخر اسفند سال ۱۴۰۰ چرخ دنده مذاکرات وین تقریبا از کار افتاد. با انتشار خبر توقف مذاکرات هسته‌ای وین توسط انریکه مورا ، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا ، زمزمه‌هایی از عدم‌نتیجه دهی این نشست‌ها توسط معامله‌گران افزایشی در بازار ارز تهران بلند شد و نرخ دلار در سایه این توقف در فروردین ماه روند صعودی را تجربه کرد.

افت قیمت دلار در بازار پشت خطی موجب شده است که انتظارات برای شروع نزولی بازار در روز جاری قوت بگیرد و عده زیادی از اصلاح قیمت اسکناس آمریکایی پس از چند روز افزایش متوالی سخن بگویند. با این حال، به نظر می رسد امروز در بازار توجه بیشتر به اخبار خواهد بود.

به باور برخی تحلیل گران،‌ سودگیری از خریدهای پیشین و اصلاح قیمت، نقشی در کاهشی شدن روند دلار از ظهر روز گذشته نداشته است. از نگاه این دسته،‌ معامله گران به دنبال اخباری مبنی بر آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران، فروش های خود را افزایش دادند.

به باور آن ها اگر چنین اتفاقی در حال رخ دادن باشد، به معنای آن است که مذاکرات وین در مسیر توافق قرار دارد و ممکن است طی روزهای بعدی، طرفین این موضوع را به طور رسمی اعلام کنند.

در کنار این، یکی از عواملی که از نظر این گروه زمینه ساز رشد قیمت دلار شد، اظهارات بدبینانه مقام های آمریکایی نسبت به احتمال وقوع توافق هسته ای بود. برگشت خوشبینی ها می تواند حداقل بخشی از خریداران احتیاطی را از بازار خارج کند.

البته در صورتی که در روز جاری برخلاف انتظار افراد یاد شده، دلار در  مسیر افزایشی قرار بگیرد،‌ می توان گفت که جهت انتظارات دیگر با اخبار داخلی چندان تغییر نخواهد کرد. دیروز برخی از منابع غربی احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده ایران را رد کرده بودند.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر گفت: به نسبت اینکه کالا و خدمات در طول سال ۱۴۰۰ با افزایش شدیدی مواجه بودند، ولی بازار طلا و سکه طی سال ۱۴۰۰ با ثبات همراه بوده و رشد زیادی را نداشته است.

محمد کشتی‌آرای در خصوص روند یکساله بازار طلا و سکه، گفت: قیمت انس جهانی در اوایل سال ۱۴۰۰ در محدوده هزارو ۷۵۰ دلار بوده که نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، ۱۹ درصد رشد قیمت را داشته است.

وی افزود: در آغاز سال ۱۴۰۰ قیمت سکه ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بوده و در پایان سال ۱۴۰۰ قیمت سکه به ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است، بنابراین سکه رشد ۱۰ درصدی را داشته است.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر بیان کرد: در ابتدای سال ۱۴۰۰ قیمت دلار ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان بود که در پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است بنابراین قیمت دلار رشد ۵ درصدی را داشته است.

کشتی آرای اظهار کرد: به نسبت اینکه کالا و خدمات در طول سال ۱۴۰۰ با افزایش شدیدی مواجه بودند، ولی بازار طلا و سکه طی سال ۱۴۰۰ با ثبات همراه بوده و رشد زیادی را نداشته است .

معامله گران کاهشی باور دارند که اخبار مثبتی از احیای برجام به گوش می رسد و به همین دلیل باور دارند که نباید چندان انتظار رشد قیمت اسکناس آمریکایی را داشت. آن ها امیدوارند که در آخرین روز سال اسکناس آمریکایی به زیر مرز۲۶هزار تومانی بازگردد. از نگاه آن ها بازارساز نیز تمایل دارد که حداقل قیمت بسته شده سال جاری در کانال ۲۶ هزار تومان نباشد.

با وجود چنین تمایلاتی،  در روز انتهایی سال، تقاضاهای خردی وارد بازار اسکناس می شود که می تواند تا حدی دلار را در برابر نیروهای کاهشی ایمن کند. به عنوان مثل، محدودیت های کرونایی به اندازه قبل وجود ندارد و تعداد زیادی از افراد برای کنسرت های هفته ابتدایی نوروز در ترکیه نیاز به تهیه ارز دارند. بررسی ها نشان می دهد که در برخی از این کنسرت ها مقادیر زیادی بلیط فروخته شده است و با توجه به اینکه تعداد زیادی از تماشاگران از ایران به ترکیه سفر می کنند، می توان انتظار افزایش تقاضا برای دلار و لیر را داشت.

برخی از معامله گران نیز با تعطیل شدن بازار رسمی، با تکیه بر تقاضاهای مسافری ارز سعی خواهند کرد که قیمت دلار را بالا ببرند.

دلار هرات نیز امروز نوسان بالایی را تجربه نکرد هرچند که نوسان کاهشی داشت. دلار هرات در معاملات صبح با قیمت ۲۵هزار و ۲۵۰ تومان آغاز به کار کرد و در ادامه به قیمت ۲۵هزار و ۱۸۰تومان رسیده است.

کانون صرافان نیز قیمت دلار را ۲۴هزار و ۳۸۴تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۶۷۲تومان برای فروش اعلام کرد؛ این در حالی است که روز گذشته، دلار از سوی کانون صرافان، ۲۴هزار و ۴۴۷تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۷۱۸تومان برای فروش قیمت خورده بود که عملاً تغییری نداشته است.

یورو نیز امروز یورو نیز در صرافی‌های رسمی با اندکی افزایش نسبت به روز گذشته با قیمت ۲۷هزار و ۴۴۵تومان‌ برای خرید و ۲۷هزار و ۷۸۹تومان‌ برای فروش خرید و فروش شد؛ در حالیکه دیروز در صرافی‌های رسمی با  قیمت ۲۷هزار و ۴۳۹تومان برای خرید و ۲۷هزار و ۷۹۲تومان برای فروش معامله شد. 

نرخ دلار و یورو در صرافی ملی

صرافی ملی نیز قیمت دلار را نسبت به روز گذشته حدود ۱۰۰تومان کاهش داده است. به این ترتیب دلار در صرافی ملی با قیمت ۲۴هزار و ۵۶۱تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۳۱۶تومان برای خرید معامله می‌شود. در معاملات چهارشنبه، صرافی ملی قیمت دلار را ۲۴هزار و ۶۷۵تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۴۲۹تومان برای خرید اعلام کرده بود. 

یورو نیز در صرافی ملی ۲۷هزار و ۷۰۴تومان برای فروش و ۲۷هزار و ۴۲۹تومان برای خرید قیمت خورده است. یورو روز گذشته در صرافی ملی ۲۷هزار و ۷۲۸تومان برای فروش و ۲۷هزار و ۴۵۲تومان‌برای خرید اعلام کرده بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان