پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

شکایت از انتشار تصاویر از حقوق طبیعی کسانی است که از فضای مجازی و قابلیت های آن، متضرر شده اند. روال شکایت در این پرونده ها بسیار ساده است؛ اما با این حال حضور یک وکیل حرفه ای در این زمینه موثر واقع می شود. با گسترش و توسعه استفاده از اینترنت، بستر استفاده از برنامه های مجازی مانند اینستاگرام نیز فراهم شده است.

 افراد از این برنامه برای سرگرمی، تجارت و... استفاده می کنند. هر گونه دسترسی بدون اجازه به اکانت اینستاگرام افراد به منزله هک تلقی شده و جرم محسوب می شود. در طول این گزارش اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست می آورید.

 

هک پیج اینستاگرامی

دسترسی غیر مجاز به صفحات و اکانت های شخصی دیگران به منزله هک پیج است و در میان جرایم رایانه ای دسته بندی می شود. شبکه های اینستاگرامی در دهه اخیر بسیار پیشرفت کرده و مورد توجه قرار گرفته اند؛ به همین خاطر اعتبار بسیاری از مردم که در این بستر فعالیت می کنند، به این پیج های اینستاگرامی بستگی دارد. برخی از هکرها پس از دسترسی به پیج اینستاگرامی، محتوای خصوصی داخل آن را انتشار می دهند و به این ترتیب صاحب اکانت را به دردسر می اندازند.

در قانون کشور ما، مجازات شدیدی برای دسترسی غیر مجاز به صفحات اینستاگرامی در نظر گرفته شده است و به این جرایم به دقت رسیدگی می شود.

نحوه شکایت از هک اینستاگرام

در این بخش با نحوه شکایت از پیج اینستاگرام که عکس های خصوصی شما را پخش کرده و به نوعی هتک حرمت می کند، آشنا می شوید. در صورت مواجهه با این قبیل مشکلات، باید مدارک شناسایی خود را به همراه اطلاعات پیج و اکانت هک شده به دادگاه ارائه دهید. در این اطلاعات، آدرس ایمیلی که پیج اینستاگرام را با آن ساخته اید، نیز قرار می گیرد. برای تنظیم شکواییه مربوطه به پیگیری پیج اینستاگرام، نیازی به درج آدرس فرد متهم نیست.

پس از تنظیم شکواییه شما، پلیس فتا به پرونده رسیدگی کرده و تحقیقات خود را برای پیدا کردن فرد متهم آغاز می کند. در این بخش پلیس فتا، وقوع جرم را به دادگاه مورد نظر اعلام کرده و اقدامات خود را گزارش می کند.

در این بخش دادگاه به جرم هک اینستاگرام رسیدگی می کند و اگر هکر پس از این عمل مجرمانه، به پخش و انتشار عکس های خصوصی متهم نیز پرداخته، مجازات دیگری برای او در نظر گرفته می شود. در نظر داشته باشید که نحوه شکایت از پیج اینستاگرام نیز مشابه مراحل شکایت از هک اینستاگرام خواهد بود.

5

مجازات هک اینستاگرام چیست؟

هر فرد مرتکب عمل هک اینستاگرام شده باشد، مجازات او حبس به مدت 3 ماه تا 2 سال خواهد بود. همچنین مجازات نقدی 5 تا 20 میلیون ریال نیز در نظر گرفته می شود که بسته به نوع پرونده و شدت جرم فرد خاطی یکی از این دو مجازات یا هر دوی آن ها اعمال خواهد شد.

هزینه شکایت از پیج اینستاگرام و رسیدگی به این پرونده ها بسیار پایین است و افراد می توانند، بدون پرداخت هزینه خصوصی با تشکیل پرونده، احقاق حق کنند. اما در صورتی که رسیدگی به پرونده شما به یک وکیل واگذار شود، هزینه های دستمزد وکیل مورد نظر نیز لحاظ می شود.

جرایم پخش و انتشار عکس خصوصی

در قانون کشور ما مجازات تهدید به پخش عکس و یا عمل انتشار آن نیز در نظر گرفته شده است. در گذشته، مردم با استفاده از سی دی، بلوتوث و... این اعمال مجرمانه را در رابطه با عکس و فیلم خصوصی دیگران انجام می دادند؛ اما امروزه مجرمین پا را فراتر از حد انتظار گذاشته و از شبکه های وسیع اینترنتی برای انتشار این تصاویر استفاده می کنند.

این عمل مجرمانه در قانون جرایم رایانه ای به عنوان یک جرم مستقل معرفی شده و دسته بندی های مختلفی دارد. برخی از تصاویر منتشر شده مستهجن هستند و در آن ها بدن فرد برهنه است؛ بدون شک پخش این تصاویر مجازات شدیدتری برای مجرمین به همراه دارد.

مجازات پخش تصاویر خصوصی

در صورتی که فردی با استفاده از سیستم های مخابراتی و رایانه ای، تصاویر مستهجن و خلاف عرف جامعه را انتشار دهد، و از این طریق زمینه فساد را در جامعه فراهم کند، به حبس از 3 ماه تا 2 سال محکوم شده و ملزم به پرداخت جریمه نقدی خواهد بود. بسته به نوع پرونده، مجرم به یکی از این دو مجازات و یا هر دو محکوم می شود.

در صورتی که فرد این عمل را به عنوان شغل و حرفه خود انجام دهد، مجازات او شدیدتر اعمال می شود؛ در برخی از پرونده های انتشار تصاویر خصوصی، فرد مجرم مفسد فی الارض شناخته خواهد شد. اما گاها فرد تنها بدون رضایت فرد مقابل تصاویر او را پخش می کند و در محتوای پخش شده، هیچ تصویر و مضمون مستهجنی وجود ندارد؛ در این صورت فرد مرتکب جرم هتک حیثیت افراد می شود و مجازات او بین 5 تا 40 میلیون ریال جزای نقدی است. در برخی از پرونده ها مجازات حبس نیز برای فرد خاطی در نظر گرفته می شود.

در این میان جرایم مربوط به تحریف تصاویر خصوصی نیز دسته بندی می شوند؛ یعنی افراد پس از دسترسی غیر مجاز به تصاویر خصوصی دیگران، با استفاده از برنامه هایی مانند فتوشاپ، اقدام به تغییر تصاویر کرده و سپس با این روش از صاحب عکس اخاذی می کنند. در این زمینه از ماده قانون 16 برای مجازات فرد استفاده می شود.

این فرد نیز به مجازات نقدی 5 تا 40 میلیون ریال و مجازات حبس از 3 ماه تا 2 سال محکوم خواهد شد. بسته به نوع محتوا و تحریفات آن، گاها هر دو یا یکی از این مجازات ها برای فرد مجرم اعمال خواهد شد.

6

جلوگیری از هک اینستاگرام

پیش از آشنایی با نحوه شکایت از هک اینستاگرام، باید به دنبال روش هایی برای جلوگیری از این عمل مجرمانه و دسترسی سودجویان به پیج حرفه ای و کاری خود بگردید. همیشه پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود! پس این روش های جلوگیری مزایای قابل توجهی برای شما خواهند داشت.

  1. حفظ رمز عبور و آدرس ایمیل پیج اینستاگرامی
  2. عدم استفاده از برنامه های آنفالو یاب
  3. عدم ورود به لینک های ناشناس در برنامه ایمیل و سایر برنامه ها
  4. استفاده از پسوردهای مختلف برای اکانت های اینستاگرامی
  5. تغییر دوره ای رمز عبور اینستاگرام

جمع بندی

در این گزارش با نحوه پیگیری و شکایت از پخش عکس آشنا شدید. شکایت از انتشار تصاویر در زمان کوتاهی انجام می گیرد و پس از انجام آن، دادگاه های مربوطه تشکیل شده و فرد خاطی محاکمه خواهد شد. در صورتی که افراد از حقوق خود در این دادگاه ها دفاع کنند و مجرمین به سزای عمل خود برسند، میزان این جرایم به شدت کاهش می یابد.

بدون شک حضور یک وکیل خوب در این پرونده ها باعث آسانتر شدن روال پرونده و حل هر چه سریعتر این مسائل می شود. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و مشاوره حقوقی با وکیل مجرب شیراز می توانید به سایت بهترین وکیل شیراز که منبع اصلی این مقاله می باشد، مراجعه نموده تا شما را در حل این پرونده ها و پیگیری شکایت از پیج های اینستاگرامی راهنمایی نمایند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان