وام ازدواج | وام ازدواج متقاضیان

شرایط جدید وام ازدواج مشخص شد | جزئیات بیشتر از شرایط دریافت وام ازدواج

علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره شرایط و وثایق وام ازدواج اظهار کرد: متناسب با اعتبارسنجی، حداکثر یک سفته یا یک ضامن معتبر مورد نیاز است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

وام ازدواج کمک هزینه ای برای ازدواج جوانان است. وام ازدواج وامی با کمترین میزان سود است. دوره بازپرداخت وام ازدواج معمولا متغیر است. با افزایش سرسام آور قیمت ها در چند سال اخیر، وام ازدواج صرفا کمک ناچیزی برای ازدواج جوانان است. آیا مسئولان نمی خواهند  مبلغ وام ازدواج را افزایش دهند؟ 

«علی صالح‌آبادی» رئیس‌کل بانک مرکزی درباره شرایط و وثایق وام ازدواج گفت: مدارک مورد نیاز در آیین‌نامه ابلاغی به بانک‌ها مشخص است که چندین مورد از جمله مدارک هویتی است و درباره وثایق نیز اعلام کردیم که متناسب با اعتبارسنجی، حداکثر یک سفته یا یک ضامن معتبر مورد نیاز است.

وی افزود: البته درباره وثایق علاوه‌بر این، مواردی را در دستورالعمل دیدیم و مثلا نوشتیم می‌توانند قرارداد لازم‌الاجرا بگیرند و حتی امکان سیم کارت موبایل را در نظر گرفتیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: وقتی وثایق و مدارک تحویل بانک شد، باید حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز وام پرداخت شود و اگر این کار انجام نگیرد، خلاف است و راه اعلام تخلفات نیز این است که به سامانه شکایت ما و یا سامانه ارتباط مردمی بانک مرکزی اعلام بشود تا مورد رسیدگی قرار بگیرد.

صالح‌آبادی در ادامه درباره طرح اصلاح نظام بانکداری نیز خاطر نشان کرد: طرح بانکداری مدت زمان زیادی‌ست که در مجلس مطرح است و کلیات آن به تصویب رسیده و در کمیسیون تخصصی در حال بررسی و نهایی شدن است. کمیسیون اقتصادی مجلس با ما به‌عنوان بانک مرکزی مشورت لازم را انجام داده و اصلاحات مد نظر ما را پیگیری کردند و مواردی که به تفاهم رسیدیم را اعمال کردند؛ طرحی که هم‌اکنون در مجلس مطرح می‌شود مورد حمایت و تأیید بانک مرکزی است.

وی درباره جزییات این طرح نیز بیان کرد: جزییات در مجلس منتشر شده و این طرح به‌دنبال ایجاد ساختار جدیدی در بانک مرکزی تحت عنوان اصلاح ساختار بانک مرکزی است و اصلاحاتی در ساختار موجود بانک اصلاحاتی را انجام دهد. ماحصل این اصلاحات به افزایش اقتدار بانک مرکزی کمک می‌کند و ضمانت‌های اجرایی لازم در این قانون پیش‌بینی شده و اختیارات توسعه داده شده است. با این قانون جدید باید انتظار داشته باشیم که بانک مرکزی مقتدرتری نسبت به گذشته داشته باشیم و کنترل ما بر عوامل و متغیرهای اقتصادی افزایش یابد.

 رئیس‌جمهور ۱۱ تیرماه امسال بانک مرکزی را ملزم کرد که ظرف ۱۵ روز آیین‌نامه‌ای را برای تسریع و تسهیل در پرداخت وام ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار» تهیه کند.

وام ازدواج کمترین میزان سود در سیستم بانکی ایران را دارد و فرصت مناسبی برای جوانانی به شمار می‌رود که می‌خواهند زندگی جدیدی را آغاز کنند. گرچه مبلغ این وام شاید تنها بتواند بخش کوچکی از هزینه‌های ازدواج را پوشش دهد، اما شرایط بازپرداخت آن باعث شده که متقاضیان بسیاری داشته باشد.

در این گزارش شرایط سه بانک مختلف که وام ازدواج اعطا می‌کنند را بررسی می‌کنیم تا هر زوج بتوانند وام ازدواج متناسب با نیاز‌های خود را پیدا کنند.

وام ۲۰میلیونی طرح پیوند رفاه

بانک رفاه کارگران در طرح پیوند رفاه، به واجدان شرایط دریافت وام ازدواج، تا سقف ۲۰میلیون تومان تسهیلات اعطا می‌کند. این وام نیازی به افتتاح سپرده ندارد اما بازپرداخت آن باید با ضامن رسمی، تضمین شود.

نرخ سود این وام، یک درصد و حداکثر زمان بازپرداخت آن ۳۶ماه است. به این ترتیب، دریافت‌کننده وام ۲۰میلیون تومانی، موظف است هر ماه قسطی ۵۶۴هزار تومانی را به بانک پرداخت کند. در نتیجه، مجموع رقم بازپرداخت متقاضی به بانک، به ۲۰میلیون و ۴۰۹هزار تومان می‌رسد.

به علاوه، متقاضی وام طرح پیوند رفاه، باید ۱۰۰هزار تومان هزینه‌های جانبی شامل تشکیل پرونده و اعتبارسنجی را بپردازد. همچنین وام‌گیرنده، نباید به بانک بدهی یا چک برگشتی داشته باشد و حقوق وی باید حداقل ۶۰ درصد تسهیلات را پوشش دهد.

بانک سامان وام ازدواج ۱۵۰میلیونی می‌دهد

وام ازدواج

بانک سامان نیز از بانک‌هایی است که وام ازدواج پرداخت می‌کند. سقف وام این بانک برای زوج‌هایی که پسر زیر ۲۵ سال و دختر زیر ۲۳ سال سن دارند، ۱۵۰میلیون تومان و برای باقی زوج‌ها، ۱۲۰ میلیون تومان است. لازم به ذکر است که نوع   ضمانت این وام، سند ملک است.

وام ازدواج بانک سامان بدون سود است و دریافت‌کنندگان، تنها چهار درصد کارمزد وام را می‌پردازند. بنابراین هر قسط وام ازدواج بانک سامان، برای وام ۱۵۰میلیون تومانی، یک میلیون و ۳۶۳هزار تومان و برای وام ۱۲۰میلیون تومانی، یک میلیون و ۹۰هزار تومان است. در نتیجه مجموع بازپرداخت گروه اول، ۱۸۳میلیون تومان و گروه دوم ۱۴۶میلیون و ۴۰۰هزار تومان خواهد بود.

شرایط وام ۴۰میلیونی بانک مهر ایران

وام ازدواج بانک مهر ایران که با نام طرح پیوند مهر ایران پرداخت می‌شود، مانند بانک سامان بدون سود است و متقاضیان، تنها چهار درصد کارمزد وام را می‌پردازند. البته سقف این وام ۴۰میلیون تومان و نوع ضمانت آن، ضامن رسمی است.

این وام نیاز به افتتاح سپرده قرض‌الحسنه در بانک مهر ایران دارد و وام‌گیرنده با ایجاد میانگین حساب و واریز مستمری مبلغ به حساب خود، پس از ۲۴ ماه می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند.

حداکثر زمان بازپرداخت این تسهیلات هم ۳۶ماهه است و هر قسط آن، یک میلیون و ۱۱۱هزار تومان خواهد بود. به علاوه، هزینه‌های جانبی این وام به یک میلیون و ۶۶۰هزار تومان می‌رسد.

لازم به ذکر است که در این طرح، وام‌گیرنده می‌تواند همزمان از وام‌های دیگر بانک مهر ایران هم استفاده کند.

سخنگوی دولت در جلسه امروز گفت: وام ازدواج باید در سقف زمانی ۱۰ روز پرداخت شود، در غیر این صورت تخلف حساب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، همچنین صالح آبادی پیرو تأکید رئیس جمهوری مبنی بر تسریع و تسهیل پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و پیرو بخشنامه‌های پیشین این بانک با موضوع پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تصریح کرد: دو نکته مهم حسب دستور رئیس جمهوری به شبکه بانکی ابلاغ شد.

نخست آنکه درباره وثایق مطابق با نص صریح قانون، بانک‌‌ها و موسسات اعتباری مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

وی یادآور شد: همچنین بانکها می‌توانند در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه و حسب دستور العمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد (بخشنامه شماره ۲۴۷۹۲‌/۰۱ مورخ ۰۴‌/۰۲‌/۱۴۰۱) نسبت به اخذ تضامین و وثایق اقدام کنند.

صالح آبادی تأکید کرد: این دستورالعمل بر روی وب سایت بانک مرکزی در دسترس است و در صورت عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره دومین نکته گفت: دومین مورد آن است که مردم باید در اسرع وقت و بر اساس زمان بندی مشخص تکلیفشان برای اخذ وام مشخص شود؛ لذا بر همین اساس به شبکه بانکی موظف است به محض تکمیل مدارک توسط متقاضی حداکثر ظرف ۱۰ روز باید پول به حساب مشتری واریز شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: لذا بانک موظف است در اسرع وقت ضمن تعیین شعبه، پذیرش و تعیین تکلیف متقاضیان در صف سامانه قرض‌الحسنه ازدواج، با تکمیل مدارک توسط متقاضی ظرف مدت حداکثر ۱۰ روزکاری نسبت به پرداخت تسهیلات یاد شده اقدام کند.

صالح آبادی در رابطه با تسهیلات فرزندآوری خاطرنشان کرد: در این باره نیز مشابه با تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و به همان شکل برخورد می شود. لذا بانکها بایستی ظرف ۱۰ روز پول را به متقاضی واریز کنند و در صورتی که بانکها این کار را انجام ندهند با بانک خاطی برخورد انضباطی انجام می شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان