وام ازدواج | وام ازدواج متقاضیان

خبر خوش برای متقاضیان وام ازدواج | وام ازدواج افزایش می یابد؟

سقف ترازنامه بانک ها در سال جدید از 1.5 تا 2.5 درصدبسته شد. صالح آبادی ضمن تاکید بر این موضوع اعلام کرد در راستای هدف دولت در تسهیلات دهی بیشتر برای متقاضیان وام ازدواج ، بانک‌‌ها و موسسات اعتباری مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

وام ازدواج کمک هزینه ای برای ازدواج جوانان است. وام ازدواج وامی با کمترین میزان سود است. دوره بازپرداخت وام ازدواج معمولا متغیر است. با افزایش سرسام آور قیمت ها در چند سال اخیر، وام ازدواج صرفا کمک ناچیزی برای ازدواج جوانان است. آیا مسئولان نمی خواهند  مبلغ وام ازدواج را افزایش دهند؟ 

در مصاحبه اخیر رئیس کل بانک مرکزی درخصوص  وام ازدواج  و رفتار نهادهای مالی سه نکته مهم مطرح شد.

نخستین موضوع در خصوص روند رو به رشد تسهیلات دهی برای  وام ازدواج  بوده که در این مورد صالح آبادی برای بانک ها ظرفیت ده روزه را تعیین کرد. طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی، بانک ها موظف هستند پس از تعلق گرفتن  وام ازدواج  به اشخاص 10 روز زمان دارند تا این پول به حساب متقاضیان واریز شود. در غیر این صورت وام گیرندگان می توانند به بانک مرکزی شکایت کرده و با بانک خاطی نیز برخورد می شود.

دومین موضوع در رابطه با انضباط مالی بانک ها بوده که طی آن صالح آبادی تاکید کرد رشد مقداری ترازنامه از 1.5 درصد تا 2.5 درصد بسته شده است.

سومین موضوع نیز در رابطه با تداوم سقف کارت به کارت روزانه برای اتباع خارجی در ایران بود. طبق اعلام وی این سقف مانند ایرانیان در سطح روزانه برابر با 10 میلیون تومان است. سقف خرید روزانه برای این عده نیز مانند ایرانیان 100 میلیون تومان برای هر نفر و برای هر کارت 50 میلیون تومان است.

 دکتر صالح آبادی پیرو تأکید رئیس جمهوری مبنی بر تسریع و تسهیل پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و پیرو بخشنامه‌های پیشین این بانک در خصوص جزء (۱) بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1401 کل کشور با موضوع پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تصریح کرد: امروز دو نکته مهم حسب دستور رئیس جمهوری به شبکه بانکی ابلاغ شد. نخست آنکه درباره وثایق مطابق با نص صریح قانون، بانک‌‌ها و موسسات اعتباری مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. 

وی یادآور شد: همچنین بانکها می‌توانند در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه و حسب دستور العمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد (بخشنامه شماره 24792‌/01 مورخ 04‌/02‌/1401) نسبت به اخذ تضامین و وثایق اقدام کنند. 

دکتر صالح آبادی تأکید کرد: این دستورالعمل بر روی وب سایت بانک مرکزی در دسترس است و در صورت عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره دومین نکته گفت: دومین مورد آن است که مردم باید در اسرع وقت و بر اساس زمان بندی مشخص تکلیفشان برای اخذ وام مشخص شود؛ لذا بر همین اساس به شبکه بانکی موظف است به محض تکمیل مدارک توسط متقاضی حداکثر ظرف ۱۰ روز باید پول به حساب مشتری واریز شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: لذا بانک موظف است در اسرع وقت ضمن تعیین شعبه، پذیرش و تعیین تکلیف متقاضیان در صف سامانه قرض‌الحسنه ازدواج، با تکمیل مدارک توسط متقاضی ظرف مدت حداکثر 10 روزکاری نسبت به پرداخت تسهیلات یاد شده اقدام کند.

دکتر صالح آبادی در رابطه با تسهیلات فرزندآوری خاطرنشان کرد: در این باره نیز مشابه با تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و به همان شکل برخورد می شود. لذا بانکها بایستی ظرف ۱۰ روز پول را به متقاضی واریز کنند و در صورتی که بانکها این کار را انجام ندهند با بانک خاطی برخورد انضباطی انجام می شود. 

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر اینکه مردم می توانند هرگونه ناهماهنگی از سوی شبکه بانکی را به بانک مرکزی اطلاع دهند،‌ گفت: چنانچه افراد به شعب مراجعه می کنند و شکایت و درخواستی دارند، می توانند با تماس با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی (شماره تلفن 2706) یا «سامانه رسیدگی به شکایات»، درخواست ها و شکایات خود را ثبت کنند و حتماً بانک مرکزی این مهم را پیگیری می کند. 

سال گذشته مبلغ و میزان این وام 70 میلیون تومان بود که با توجه به تاکیدات و توجهات دولت سیزدهم و ایضا اصرار مقامات فوقانی نظام بر رشد ازدواج و فرزندآوری تصمیم بر آن شد که مبلغ این وام افزایش پیدا کرده و به عدد 120 میلیون تومان برسد.البته برای زوج های زیر 25 سال بنا شد این مبلغ 150 میلیون تومان در نظر گرفته شود تا ازدواج در سنین پایین نیز تبلیغ گردد.

لیکن دیروز رسانه های مختلف خبر دادند که خبری از افزایش میزان وام نیست و بانک ها یا کلا وام نمی دهند و یا اگر هم بدهند براساس ابلاغیه قبلی که 70 میلیون تومان است به زوج‌های جوان وام پرداخت می کنند.

البته این  بدین معنی نیست که اگر مسئولان همت کنند و مبلغ وام را 120 میلیون تومان نمایند تمام مشکلات ازدواج جوانان مرتفع می شود؛خیر. اکنون برای اجاره یک واحد آپارتمان 40 متری در منطقه معمولی تهران باید حداقل دو برابر این مبلغ را به عنوان رهن پرداخت نمایید. فلذا آنچه عرض می شود این نکته است که متاسفانه مسئولان کشورمان از هر جناح و رنگی حتی به سخنان خود نیز مومن نیستند و بدتر آنکه از این خلف وعده ها نیز بیمی ندارند.

برای همین دیروز بعد از آنکه رسانه ها از شرایط فعلی سخن گفتند هیچ یک از مسئولان مرتبط کک شان هم نگزید و توضیحی در این ارتباط منتشر نشد.و این در حالیست که برای یک زوج جوان بین 70 میلیون و 120 میلیون فاصله معناداری وجود دارد بطوریکه این موضوع می تواند حتی برخی را به طور کلی از ازدواج منصرف سازد.

به نوعی می توان گفت مورد «اعتماد مردم » برای مسئولان از حیز انتفاع خارج شده است.یعنی برای شان مهم نیست جامعه در مورد آنان چه نظری دارد و چه فکر می کند.در نهایت هم اگر عرصه تنگ شود همه انتقاد ها و اعتراض ها می شود از جانب عوامل خاص که ارزش پرداختن ندارد.معتقدم این روش و منش دامن گیر است .

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان