نهضت ملی مسکن | متقاضیان نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن بر بازار تاثیر دارد؟ | جزئیات بیشتر از طرح نهضت ملی مسکن

مرحله دوم ثبت‌نام در طرح ملی جهش مسکن دولت اخیرا اجرا شده است.این طرح چه تاثیری بر بازار دارد و قیمت مسکن به چه سمتی می‌رود؟

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

نهضت ملی مسکن طرحی است که از سوی دولت برای بی‌خانه ها تنظیم شده است. قبلا طرح نهضت ملی مسکن یک سری از متقاضیان را ثبت نام کرده بود. ظرفیت سازی نهضت ملی مسکن برای ثبت نام جدید در کشور ایجاد شده است. ظرفیت سازی طرح نهضت ملی مسکن برای شهرهای جدید تهران هم ایجاد شده است. در ادامه می توانید آخرین خبر از در مورد نهضت ملی مسکن را بخوانید. 

طرح جهش مسکن ملی در سال گذشته از سوی دولت سیزدهم به وزارت راه و شهرسازی اعلام شد. اخیرا مرحله دوم ثبت‌نام در این طرح اجرا شده است. اما طرح دولت سیزدهم چه نقص‌های دارد و در چه صورت تاثیر مثبتی بر بازار و قیمت مسکن ‌می‌گذارد؟

میثم مهرپور، کارشناس مسکن در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: طرح جهش مسکن ایده‌ای بود که طبق آن تا چهار سال سالی یک میلیون مسکن ساخته شود. با این طرح، عرضه مسکن افزایش پیدا می‌کرد و با نزدیک کردن میزان عرضه و تقاضا احتمال کاهش قیمت بالا می‌رفت.

او ادامه داد: اما دراین خصوص دو موضوع وجود دارد. یکی اینکه تا کنون که یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد متناسب با برنامه‎‌ها کاری پیش نرفته است. نکته بعدی این است که اگر سالی یک میلیون واحد ساخته شود، اما این واحدها متناسب با تقاضای متقاضیان نباشد، باز هم تا حدی زیادی نمی‌تواند روی قیمت اجاره‌بها تاثیر بگذارد.

مهرپور، دراین مورد توضیح داد: به‌طور مثال یک شهروند در تهران به خانه‌ای در خود مناطق این شهر نیاز دارد، اما واحدهای خالی عموما یا در اطراف شهر هستند یا در مناطقی واقع شده‌اند که قیمت آن بالا است و غالب شهروندان توان خرید و یا اجاره آن را ندارند. به‌نظر می‌رسد طرح جهش مسکن با تقاضای جامعه در شهرهای بزرگ همخوان نیست.

این کارشناس همچنین گفت: ایران جزو معدود کشورهایی است که هم با مشکل کاهش عرضه مسکن و هم مشکل خانه‌های خالی مواجه است. تقاضا برای مسکن وجود دارد و از طرفی خانه‌های مازادی وجود دارد که با این تقاضاها متناسب نیست. دولت برای حل این عدم تعادل، علاوه بر افزایش تولید باید این تناسب را نیز بین عرضه و تقاضا ایجاد کند.

او درمورد پیش‌بینی خود از این بازار گفت: در حوزه مسکن حداقل افزایش قیمتی متناسب با تورم عمومی پیش‌بینی می‌شود. ولی بعید است تا پایان سال شاهد جهش قیمتی باشیم.

علیرضا جعفری اظهار کرد: تعداد ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید در حال اجراست و امیدواریم تا اوایل مردادماه این تعداد را به ۲۰۰ هزار برسانیم. نکته‌ مهم بحث آورده متقاضیان است که باید این حوزه مقداری جدی‌تر دنبال شود. از افرادی که ثبت نام کرده و تایید شده‌اند درخواست می‌کنیم موضوع واریز نقدینگی را مقداری تسریع کنند تا بتوانیم پروژه‌ها را به شکل مطلوب پیش ببریم.

وی افزود: برای پرداخت آورده سه بار به متقاضیان پیامک می‌فرستیم تا نسبت به  واریز آورده اقدام کنند. در صورتی که پس از بار سوم این اقدام صورت نگیرد قاعدتا متقاضیان غیرموثر حذف و افرادی از لیست ذخیره جایگزین آنها می‌شوند.

جزئیات جدید از طرح نهضت ملی مسکن

نهضت ملی مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تاخیرهایی که در تامین آورده از سوی متقاضیان صورت گرفته منجر به چالشی برای پروژه نهضت ملی مسکن شده است، گفت: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی فعلا پروژه‌ها با استفاده از تسهیلات بانکی پیش می‌رود تا اعتمادسازی بین مردم ایجاد شود و بدانند که پروژه‌ها در حال پیشرفت است. اما امیدوارم در مراحل بعدی متقاضیان، جدی‌تر پای کار بیایند.

جعفری درباره چگونگی اجرای ۱۰۰ هزار واحد مرحله دوم تاکید کرد: با توجه به این‌که در بعضی شهرها متقاضی محدود است و کمتر ثبت نام کرده‌اند سامانه برای نام‌نویسی مجدد باز شده است. از ۱۶۳ شهری که در مرحله هفتم ثبت نام قرار دارد ۱۰ مورد آن شهرهای جدید هستند. اگر متقاضیان در این مرحله استقبال بیشتری داشته باشند به محض ثبت نام اولیه، پروژه‌ها را شروع خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: حدود سه ماه طول می‌کشد تا به آن نقطه برسیم که متقاضیان برای واریز وجه دعوت شوند. مشکلی نیز در خصوص تامین زمین شهرهای این مرحله از  ثبت نام وجود ندارد.

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. ثبت نام مرحله‌  هفتم از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ در ۱۷ استان و ۱۶۳ شهر آغاز شده است. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تاکنون ۵۰۷ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده و ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند. با ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرارداد شده و در واقع قسط های اول تسهیلات را دریافت کرده‌اند. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: ۵ میلیون ۴۰۰ هزار ثبت نام در نهضت ملی مسکن داشتیم که از این تعداد ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر حائز شرایط اولیه بودند و برای آنها پیامک ادامه فرآیند نام نویسی و بارگذاری مدارک ارسال شد.

وی ادامه داد: از مجموع ۳ وی ۴۰۰ هزار نفر کمتر از یک میلیون نفر وضعیتشان نامشخص است اما تا پایان تیر ماه این رقم به صفر می‌رسد و وضعیت همه متقاضیان مشخص خواهد شد.

اصلانی افزود: علت نامشخص بودن وضعیت این تعداد از متقاضیان، عدم مراجعه یا بارگذاری نکردن مدارک علی رغم ارسال پیامک برای آنها بوده است. اگر تا پایان تیر ماه این تعداد مراجعه یا مدارک خود را بارگذاری نکنند، حذف خواهند شد.

وی تصریح کرد: برخی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در بافت‌های فرسوده و برای نوسازی واحدهای موجود در این بافت هاست، برخی دیگر در قالب تفاهم نامه‌های وزارت راه و شهرسازی با دستگاه‌های اجرایی است برخی هم توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود؛ این ۳ دسته نیازی به مراجعه به بانک یا افتتاح حساب یا واریز آورده اولیه ندارند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: همچنین بخشی از متقاضیان هم در قالب گروه‌های ۳ تا ۶ نفره در شهرهایی که مشکل کمبود زمین نداشتیم، زمین دریافت و خودشان ساخت و ساز را آغاز کرده اند. این دسته هم نیازی به افتتاح حساب در بانک و واریز آورده ندارند.

وی تأکید کرد: بنابراین نمی‌شود از روی واریزی آورده متقاضیان پیش بینی کرد که چه تعداد از ادامه مسیر منصرف شده اند یا چه تعدادی در این طرح باقی می‌مانند.

اطلاعیه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به‌شرح زیر است؛

با توجه به شناسایی ظرفیت مازاد در زمین‌های تأمین‌ شده قبلی یا تأمین زمین جدید جهت احداث واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در برخی از شهرهای کشور، به اطلاع می‌رساند متقاضیان واجد شرایط مسکن می‌توانند از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۱۵ تیر با مراجعه به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به‌آدرس https://saman.mrud.ir نسبت به ثبت‌نام در این شهرها اقدام کند.

لازم به ذکر است در شهرهایی ثبت‌نام صورت می‌پذیرد که ظرفیت مازاد زمین وجود داشته باشد یا زمین جدید شناسایی و تأمین شده باشد و بدیهی است در صورت تأمین زمین در سایر شهرهای کشور در روزهای آتی، سامانه در این شهرها نیز به‌تدریج بازگشایی می‌شود.

همچنین ثبت‌نام از متقاضیان در سقف ظرفیت مازاد زمین‌های تأمین‌ شده قبلی یا زمین‌های تأمین‌شده جدید در هر شهر صورت می‌پذیرد و پس از تکمیل ظرفیت ثبت‌نام در هر شهر، سامانه در آن شهر بسته می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان