نهضت ملی مسکن | متقاضیان نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟ | ابهامات در طرح نهضت ملی مسکن!

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های دولت سیزدهم برای خانه‌دار شدن مردم است. هرچند تاکنون مشخص نیست تحویل آن چه زمانی انجام می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

نهضت ملی مسکن طرحی است که از سوی دولت برای بی‌خانه ها تنظیم شده است. قبلا طرح نهضت ملی مسکن یک سری از متقاضیان را ثبت نام کرده بود. ظرفیت سازی نهضت ملی مسکن برای ثبت نام جدید در کشور ایجاد شده است. ظرفیت سازی طرح نهضت ملی مسکن برای شهرهای جدید تهران هم ایجاد شده است. در ادامه می توانید آخرین خبر از در مورد نهضت ملی مسکن را بخوانید.   

سال گذشته بود که دولت طرح نهضت ملی مسکن را به وزارت راه و شهرسازی تحویل داد. مسکن ملی یکی از طرح‌های دولت سیزدهم جهت خانه‌دار شدن مردم است.

دولت اعلام کرد در چهارسال ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی قرار است چهار میلیون مسکن ساخته شود؛ یعنی سالی یک میلیون واحد! البته با گذشت حدود سه ماه و نیم از سال ۱۴۰۱ نه تنها هیچ مسکنی ساخته نشده بلکه هیچگاه منبع تامین‌کننده هزینه‌های این طرح نیز مشخص نشد.

کارشناسان معتقدند دولت از پس هزینه‌های ساخت این واحدها برنمی‌آید و وعده ساخت سالی یک میلیون واحد عملی نیست.

تفاوت طرح نهضت مسکن ملی با مسکن مهر در این است که در این طرح زمین ۹۹ ساله باید در اختیار تمام مردم قرار بگیرد، در صورتی که در مسکن مهر این تعهد نبود.

متقاضیان از طریق سامانه https://saman.mrud.ir/ اقدام به ثبت‌نام کردند.

چه کسانی می‌توانند در مسکن ملی ثبت نام کنند؟

۱- متقاضیان باید متاهل باشند و یا در صورت مجرد بودن نیازمند رعایت قوانین هستند. متقاضیان یا مردان متأهل سرپرست خانوار هستند یا بانوان سرپرست خانوار به‌شمار می‌روند.

۲- متقاضیان نباید از هیچ‌گونه تسهیلات دولتی،‌ امکانات اداری و طرح‌های سازمانی جهت خانه‌دار شدن استفاده کرده باشند.

۳- افراد باید بومی شهر ثبت‌نامی باشند. یعنی شخص متقاضی حداقل پنج سال در شهر مورد درخواست زندگی کرده و یا متولد و ساکن آنجا باشد.

۴- هیچ ملک مسکونی از سال ۱۳۸۴ به بعد نباید به‌نام شخص ثبت‌نام کننده باشد.

۵- فرد باید امکان پرداخت اقساط وام مسکن ملی و پیش‌پرداخت‌های لازم و تعیین‌شده را داشته و مبالغ را سر موعد مقرر واریز کند.

۶- لازم است هیچ‌کدام از متقاضیان درگیر پرونده‌های مالی نظیر چک برگشتی یا منع قانونی عدم امکان معامله نداشته باشند.

مجردان می‌توانند در طرح مسکن ملی شرکت کنند؟

ثبت‌نام مجردان در این طرح از همان اولایل ابلاغ بحث‌برانگیز بود. ابتدا فقط بانوان مجرد بالای ۳۵ سال می‌توانستند درخواست بدهند.

پس از چندماه انتظار نیز پس اعلام شد مردان مجرد هم می‌توانند در این طرح شرکت کننید به‌شرطی که تا هنگام تحویل مسکن ازدواج کرده و متأهل باشند!

اقساط نهضت ملی مسکن

وزارت راه و شهرسازی، مبلغ اقساط ماهیانه طرح نهضت ملی مسکن برای اقشار کم‌درآمد در مناطق مختلف کشور را بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است.

مبلغ اقساط برای گروههای متوسط را بین دو میلیون و ۳۰۰ هزار تا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد کرده است.

آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن 

نهضت ملی مسکن

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رستم قاسمی، وزیر اره و شهرسازی بیان کرد: ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی بسیار مشکل است و سیر برنامه‌های طولانی است. متقاضیان باید ثبت‌نام کرده و پالایش انجام می‌شود.

کار‌های زیر بنایی مانند تامین تسهیلات و تامین زمین در حال انجام است. کار‌های نرم افزاری انجام شده است. ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

برای سه میلیون واحد تامین زمین صورت گرفته و تامین اراضی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد باقی‌مانده. تمامی اراضی تعیین تکلیف شده‌اند.

 خلیل محبت‌خواه اظهار کرد: سهمیه استان تهران در طرح نهضت ملی مسکن، سالیانه ۱۵۵ هزار واحد است که هیچ مشکلی در بخش زمین نداریم. زمین برای دو سال آینده تامین شده و تا چهار سال آینده هم تامین خواهد شد.

وی افزود: تا حدود ۴۵ روز قبل در حال بررسی مسائل مربوط به زمین در کارگروه و کمیسیون بودیم که این مرحله به اتمام رسیده است. هم‌اکنون مشغول تهیه طرح‌ها و مشاور هستیم. در بعضی مناطق پیمانکاران وارد فعالیت شده‌اند. در برخی نقاط هم زمین در اختیار پیمانکاران قرار گرفته که به زودی کارهای اجرایی شروع می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درباره آن دسته از متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان تهران که تکلیفشان مشخص نشده است، گفت: به تمام کسانی که واجد شرایط شناخته شده‌اند پیامک داده‌ایم تا نسبت به واریز وجه اولیه اقدام کنند. اگر آورده را به‌موقع واریز نکنند نفراتی از اولویت‌های بعدی جایگزین آنها می‌شوند.

محبت‌خواه تصریح کرد: اگر کسی واجد شرایط است و برای او پیامک ارسال نشده موضوع را از طریق سایت پیگیری کند. چنانچه نتیجه نگرفت به اداره راه و شهرسازی شهرستان مربوطه برود.

وی درخصوص آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان تهران گفت: پروژه‌ها خوب پیش می‌رود. بیش از ۴۰ هزار واحد بهثت مرحله اجرا رسیده که به زودی چندین پروژه دیگر به این رقم افزوده می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اضافه کرد: در استان تهران به هر تعداد که متقاضی داشته باشیم واحدهای نهضت ملی مسکن احداث می‌کنیم. تا کنون ۹۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که پالایش آنها تقریبا در حال اتمام است. ثبت نام جدید هم به زودی انجام می‌گیرد.

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت نام مجدد آغاز می‌شود. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تاکنون ۵۰۷ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده و ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند. با ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرارداد شده و در واقع قسط های اول تسهیلات را دریافت کرده‌اند. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

خلیل محبت خواه افزود: ظرفیت سازی برای ثبت نام جدید نهضت ملی مسکن در کشور ایجاد شده و در استان تهران و شهرهای جدید تهران هم ظرفیت جدید ایجاد شده و  ثبت نام برای شهرهایی از جمله پرند، هشتگرد و ایوانکی هم ایجاد خواهد شد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران پالایش متقاضیان در استان تهران به اتمام رسیده و ارسال پیامک به متقاضیان از ابتدای هفته آغاز شده و متقاضیان باید ظرف مدت ۲ هفته آورده اولیه خود را که ۴۰ میلیون تومان است، واریز کنند.

وی اضافه کرد: در صورتی که متقاضیان آورده خود را تکمیل نکنند حذف نشده، اما به انتهای فهرست برای تکمیل واحدها منتقل می‌شوند.

به گفته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ثبت نام مجدد متقاضیان نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیر آغاز شده و با توجه به تامین اراضی در این بخش دوره جدیدی از ثبت نام‌ها در شهرهایی که ظرفیت سازی ایجاد شده آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه پس از احراز شرایط متقاضیان نهضت ملی مسکن، پروژه تخصیص می‌یابد گفت: در شهر جدید پرند تا پایان خردادماه از متقاضیان گروه اول که در سهمیه ۴۴۹۷ واحد قرار گرفته‌اند برای انتخاب پروژه دعوت می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان