نسخه ای که آموزش و پرورش برای فرهنگیان پیچید

مهدی نوید ادهم، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش در آغاز سخنان خود در نشست و هم اندیشی مجازی رؤسای ادارات مناطق مرزی ضمن تقدیر از مدیر کل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری، از همکاران عزیز استان هرمزگان که میزبان این نشست بودند تقدیر کرد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش و مدرس دوره آموزشی تقویت انسجام ملی- اسلامی دانش‌آموزان مناطق مرزی گفت هویت مشترک تمام فرزندان این کشور خروجی ما خواهد بود.

مهدی نوید ادهم، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش در آغاز سخنان خود در نشست و هم اندیشی مجازی رؤسای ادارات مناطق مرزی ضمن تقدیر از مدیر کل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری، از همکاران عزیز استان هرمزگان که میزبان این نشست بودند تقدیر کرد.

وی گفت: بحث ما بحث هویت یابی نسل جوان از منظر سند تحول بنیادین است. بنظر من در چنین نشست هایی علاوه بر حل مشکلات دو نگاه می توان داشت، یک نگاه از بالا به پایین یعنی از طریق وزارتخانه و دستگاه های ستادی مشکل را حل کنند. دیگر اینکه عزیزان و همکاران در سطح استان و منطقه به این موضوع بپردازند. قطعا مسئولیت حوزه ستادی از وزیر آموزش و پرورش تا دیگر دستگاه های دولت حل مسائل و معضلات این مناطق است و برای برون رفت از آنها چاره اندیشی کنند. اما انتظار اینست که ببینیم خود دوستانی که در میدان و عرصه عمل هستند از جمله کسانی که در این جلسه تشریف دارند. چه راهکارو تجربه ای برای برون رفت از این مشکلات دارند؟

ادهم ادامه داد: اگر از منظر چند فرهنگی به این موضوع نگاه کنیم در گذشته تئوریسین های توسعه و حکمرانی معتقد بودند کشورهایی که تک فرهنگی هستند و تک قومی هستند مثل بعضی از کشورهای اروپایی همه جمعیت از یک ملیت، یک مذهب و یک اعتقاد هستند فرآیند توسعه را با سرعت بیشتری طی می کنند و موفق تر هستند. اما در چند دهه اخیر عکس این قضیه را قبول دارند. آنها معتقدند کشورهایی که خرده فرهنگهای مختلف و تعدد مذاهب دارند به دلیل تعاملات فرهنگی قوت بیشتری خواهد داشت بنابراین راحت تر می توانند فرآیند توسعه را طی کنند. به همین دلیل پیشنهاد می کنم در جلسات بعد همچنان که لیستی از مشکلات و آسیب ها را تهیه می کنید فرصتهای این مناطق را هم احصا کنید. این که همجواری با کشورهای دیگر ایجاد فرصت می کند یا خیر؟ و آموزش و پرورش ازین مکانیزم چه استفاده ای در جهت منافع ملی می تواند بکند؟

وی گفت: همانطور که می دانیم هویت یکی از بحثهای بسیار مهم سند تحول است. همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند تحول یک کلمه است اما دنیایی پشت این کلمه نهفته است. تیم تحول آفرین برای این منظور باید ویژگیهایی داشته باشد از وزیر تا معاونین ، مدیران کل و همه دست اندر کاران مربوطه. تحولات اینچنینی در کوتاه مدت حاصل نمی شود بلکه باید شناخت دقیق و جامعی طبق آنچه در سند تحول به آن اشاره شد صورت پذیرد. در این نوع تحول ما به دنبال مدرسه تربیت محور طبق سند تحول هستیم در ساحتهای شش گانه.

این مقام مسئول تصریح کرد: اینها قرار است در مدارس مابا فراهم کردن شرایط از طرف ما تحقق پذیرد. چون قرار است سیستمی که حدود صد سال بر آموزش و پرورش ما حاکم بوده تغییر دهیم. از طریق این مدارس به فرآیند هویت یابی دانش آموزان توجه می کنیم. هویت مشترک تمام فرزندان این کشور خروجی ما خواهد بود. ما برای اینکه حیات کشور عزیزمان را که دارای قدمت چندین هزار ساله است را تضمین کنیم نیاز به یک انسجام ملی یا اجتماعی داریم تا امنیت ملی و اجتماعی ما حفظ شود.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: هویت همه اقوام ایرانی بخشی از وجود و هویت ماست. ما باید در کنار هویت اسلامی هویت ایرانی خود را نیز حفظ کنیم. پرچم جمهوری اسلامی در همه جای کشور نماد هویت ملی ماست و این پرچم باید در همه جای ایران احتزاز داشته باشد. دانش آموزان سرود ملی را همه باید از حفظ باشند و بطور جد باور کنند و با احترام با این مضامین برخورد کنند. مفاخرمان را بشناسیم و نگذاریم کاری که تمدن غرب با ما و کشورهای دیگر کرد و باعث شدند اندیشمندان و فرهیختگان را نشناسیم به فرزندان این سرزمین منتقل شود.

وی چنین ادامه داد: شخصیتهای ملی ما همه با شهرشان شناخته می شدند نه قومیتشان. زمینه ای فراهم کنیم تا دانش آموزان با فرهنگ های مختلف و ادیان گوناگون آشنا شوند و احترام بگذارند. رسالت ما این است تاریخ و مباحث فرهنگی خود را به دانش آموزان بیاموزیم تا از این طریق وحدت و انسجام ملی ما حفظ شود. تا ایرانی سربلند و سرافراز داشته باشیم

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان