Mimblewimble چیست و چگونه کار می کند؟

پروتکل Mimblewimble، که نام خود را از طلسم های زبان معروف سری کتاب های هری پاتر گرفته است که زبان قربانی را برای جلوگیری از افشای اطلاعات خاص می بندد، به معنای واقعی کلمه مانند یک طلسم عمل می کند. چارچوبی برای یک بلاک چین فراهم می کند که قلمرو جدیدی از پتانسیل را از نظر مقیاس پذیری، قابلیت تعویض و تغییر، حریم خصوصی و ناشناس بودن رمزارز ارائه می دهد، زیرا این پروتکل به اطلاعات ارزهای دیجیتال اجازه می دهد کاملاً ناشناس باقی بمانند

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

میمبل ویمبل (Mimblewimble)، یک پروتکل غیرمتمرکز حریم خصوصی است که از روشی جدید برای ساختاردهی و ذخیره تراکنش ها در بلاک چین استفاده می کند. این برنامه توسط یک توسعه دهنده ناشناس با نام تام الویس جدوسور(Tom Elvis Jedusor)، که همتای فرانسوی “ولدمورت”(=شخصیت منفی کتاب هری پاتر) در اواسط سال 2016(1394) بود، طراحی و معرفی شد.

پروتکل Mimblewimble، که نام خود را از طلسم های زبان معروف سری کتاب های هری پاتر گرفته است که زبان قربانی را برای جلوگیری از افشای اطلاعات خاص می بندد، به معنای واقعی کلمه مانند یک طلسم عمل می کند. چارچوبی برای یک بلاک چین فراهم می کند که قلمرو جدیدی از پتانسیل را از نظر مقیاس پذیری، قابلیت تعویض و تغییر، حریم خصوصی و ناشناس بودن رمزارز ارائه می دهد، زیرا این پروتکل به اطلاعات ارزهای دیجیتال اجازه می دهد کاملاً ناشناس باقی بمانند.

ویژگی های اصلی Mimblewimble چیست؟

هنگامی که در مورد پروتکل Mimblewimble صحبت می شود، همیشه گفته می شود که این پروتکل دارای سه ویژگی متمایز است که آن را در مقایسه با سایر بلاک چین ها منحصر به فرد می کند.

اول از همه، ناشناس است. برخلاف اکثر سیستم‌های بلاک چین که عمدتاً نام مستعار دارند، زیرا دارای آدرس‌های عمومی قابل ردیابی هستند که فرستنده و گیرنده هر تراکنش را تعیین می‌کنند، تاریخچه تراکنش در Mimblewimble قابل ردیابی نیست. به لطف طراحی پروتکل، دور زدن ناشناس بودن کاربر، بسیار دشوار می شود.

ویژگی دوم قابلیت تعویض است. دارایی‌های با ردیابی دشوار Mimblewimble، آن را در مقایسه با سایر بلاک‌چین‌ها قابل تعویض‌تر می‌کند، زیرا کاربران می‌توانند هر ارز دیجیتالی را در این پلتفرم، بدون خطر از دست دادن یا احتمال «آلوده شدن» ارز دیجیتال از طریق فعالیت‌های غیرقانونی که ارزش کمتری دارند، مبادله کنند.

ویژگی سوم مقیاس پذیری است. طبق اصول اولیه بلاک چین، هر گره اطلاعات مربوط به تراکنش را به دفتر کل اضافه می کند تا اندازه بلوک را افزایش دهد. اندازه بلوک‌های بزرگ باعث ایجاد مشکلات مقیاس‌پذیری می‌شود که به توانایی محدود شبکه بلاک چین برای مدیریت مقادیر زیادی از داده‌های تراکنش در یک بازه زمانی کوتاه اشاره دارد. Mimblewimble با اجرای CoinJoin و Cut-Through برای حذف اطلاعات تراکنش های غیر ضروری و کاهش اندازه بلوک، به مقیاس پذیری برتر به دلیل سایز فشرده بلاک چین دست می یابد.

این مطلب صرفاً ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی هلاکوئی نمی باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان