سفر به گذشته با موزه ایران باستان

مجموعه موزه ملی ایران در استان تهران قرار دارد و یکی از جاهای جذاب و بسیار دیدنی پایتخت به شمار می‌رود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

مجموعه موزه ملی ایران، مهم‌ترین و قدیمی‌ترین موزه ایران است که مجموعه ارزشمندی از آثار ایران باستان را در خود جای داده است. نگاهی داریم به معرفی این موزه و بخش‌های مختلف آن؛ همچنین بهترین راه برای گردشی علمی و بهره‌بردن از راهنمای موزه را ارائه می‌دهیم:

آشنایی با موزه ایران باستان

مجموعه موزه ملّی ایران، به عنوان مهم‌ترین و قدیم‌ترین موزه کشور، دارای بیشترین یافته‌های باستان‌شناسی حاصل از کاوش‌های علمی از دوران پارینه‌سنگی تا اسلامی است که شامل دو موزه «ایران باستان» و «دوران اسلامی» است. موزه ملی ایران در سال 1316 خورشیدی در اولین بنای موزه‌ای کشور گشایش یافت. این بنا را آندره گدار (André Godard)، معمار فرانسوی، با الهام از طاق کسرا طراحی کرد و دو معمار ایرانی، عباسعلی معمار و استاد مراد تبریزی اجرای آن را به عهده گرفتند. «موزه ایران باستان» شامل دو بخش «پیش از تاریخ ایران» با آثاری از دوران پارینه‌سنگی قدیم تا اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد (یعنی از کهن‌ترین دوران تا پیش از ابداع نگارش) و «دوران تاریخی» با آثاری از اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد )یعنی آغاز به کارگیری نگارش) تا پایان دوره ساسانی است.

برای هماهنگی جهت رزرو تور بازدید از موزه ایران باستان، می‌توانید با شماره همراه 09194060248 تماس حاصل نمایید و یا از طریق پیام‌رسان واتساپ با ایشان در ارتباط باشید

موزه ملی ایران

تصویر 1: نمای بیرونی موزه ملی ایران

طبقه اول: دوران پیش از تاریخ

برای دیدن این بخش باید به طبقه دوم بروید و توصیه می‌کنیم شروع بازدیدتان از این موزه، از این طبقه باشد چراکه در این بخش اشیایی را از از قدیم‌ترین دوران زندگی بشر یعنی دوران پارینه‌سنگی قدیم تا اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد یعنی از کهن‌ترین دوران تا پیش از ابداع نگارش خواهید دید. ابزار سنگی مربوط به دوران پارینه سنگی، سفال‌های مناطق و محوطه‌های مهم باستان‌شناسی، پیکرک‌های گلی انسانی و حیوانی و ماکت سفالی تپه سنگ چخماق از دیدنی‌های این دوران است.

موزه ملی ایران

تصویر 2: ظرف سفالی لوله منقاری منقوش، هزاره اول پیش از میلاد، سیلک کاشان

طبقه همکف: دوران تاریخی

بعد از سیر و گردش در دوران پیش از تاریخ، با رفتن به طبقه اول وارد دنیای تاریخ و تمدن و در واقع دوران تاریخی می‌شوید. در این طبقه آثاری از اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد یعنی آغاز به‌کارگیری نگارش تا پایان دوره ساسانی به نمایش گذاشته شده‌اند. از اشیای شاخص این بخش می‌توان به کهن‌ترین انیمیشن جهان روی سفالی از شهر سوخته، مجسمه داریوش اول، مجسمه مفرغی مرد زاوی شمی و مرد نمکی معدن زنجان اشاره کرد.

موزه ملی ایران

 تصویر 3: مجسمه بزرگ‌زاده الیمایی، شمی خوزستان

آثار دوران روستانشینی در موزه ایران بستان

در دوره نوسنگی جوامع انسانی به‌تدریج یک‌جانشین شده و نخستین روستاها را بنا نهادند. از ابتدای این دوره آثار معماری مشهودی به دست نیامده و فقط بقایای اجاق و حفره‌های کوچکی پیدا شده که احتمالاً برای ذخیره‌سازی آذوقه به کار می‌رفته؛ اما باگذشت زمان سه نوآوری در جوامع نوسنگی به وقوع پیوسته است: استقرار دائم و شکل‌گیری روستاهای اولیه، تحول در شیوه معیشت (اهلی‌کردن بز و گوسفند و پرورش غلات) و تولید ظروف سنگی و سفالی. باستان‌شناسان بر این باورند که نخستین نمونه سفال در غرب و جنوب غرب ایران تولید شده است. سفال‌های اولیه بیشتر ساده و زمخت بودند، اما با گذشت زمان بر ظرافت آن‌ها افزوده شد و سفال‌گران سطح آنها را با نقوش هندسی، گیاهی، جانوری و انسانی تزئین کردند. از نمونه سفال‌های این دوره که در تالار 4 به نمایش درآمده، قطعات خشت، سفال و اشیاء گلی به دست آمده از تپه گن جدره، عبدالحسین، جری، موشکی و قلعه رستم است. در این دوره برای درو کردن غلات از داس‌های استخوانی با تیغه‌های سنگی استفاده می‌کردند. نوآوری دیگر در این زمان ساخت پیکرک‌های انسانی و جانوری از گل و در مواردی از سنگ است. یکی از مهم‌ترین پیکرک‌های انسانی گلی از تپه سراب کرمانشاه به دست آمده که بیش از نه هزار سال قدمت دارد و به الهه باروری مشهور است. پیکرک‌های انسانی تپه گن جدره، سنگ چخماق و تپه توله‌ای نیز در تالار 4 به نمایش درآمده است. پیکرک‌های جانوری این دوره غالباً شامل گونه‌های بز یا گوسفند، سگ‌سانان و گراز است.

موزه ملی ایران

تصویر 4: تکوک زرین هخامنشی

گسترش کاوش‌های باستان‌شناختی و ازدیاد روز افزون آثار در موزه ملی ایران، موجب شد که این موزه طی چند مرحله، گسترش کمی و کیفی یابد و در حد فاصل سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۰، علاوه بر تعویض ویترین‌های موزه، نوسازی سیستم گرمایشی و سیستم برقی موزه، واحدهایی تحت عنوان انبار و گنجینه در زیر موزه، ساخته و اضافه شد.

برای هماهنگی جهت رزرو تور بازدید از موزه ایران باستان، می‌توانید با شماره همراه 09194060248 تماس حاصل نمایید و یا از طریق پیام‌رسان واتساپ با ایشان در ارتباط باشید.

چگونه بهترین بازدید از موزه ایران باستان را داشته باشم؟

یکی از مهم ترین عواملی که در کیفیت بازدید از موزه‌ها و مراکز تاریخی، مهم و تعیین کننده است، تور لیدر خوب و یا همان راهنمای بازدید است که همواره همراه با بازدیدکنندگان است و اطلاعات و راهنمایی‌های لازم را در اختیار آنها قرار می‌دهد. بسیار طبیعی است که اطلاعات تاریخی و تخصصی هر یک از بازدیدکنندگان، اندک و صرفاً محدود به مطالعات پراکنده و غیر منسجی باشد که از روی علاقه به تاریخ بلند ایران عزیزمان صورت گرفته است.

خانم نازنین بداغی، به عنوان یک راهنمای بازدید، شما را در کل مدت بازدید از موزه ایران باستان همراهی می‌کند. او دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته باستان‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس است. او به عنوان یک راهنمای باهوش و باتجربه با داشتن اطلاعات علمی و به‌روز، داشتن حافظه قوی تاریخی، خوش‌رویی و صبر اطلاعات لازم در خصوص تمام زوایای بازدید از این موزه را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و سبب‌ساز بازدیدی علمی و پربار برای مخاطبان می‌شود.

برای هماهنگی جهت رزرو تور بازدید از موزه ایران باستان، می‌توانید با شماره همراه 09194060248 تماس حاصل نمایید و یا از طریق پیام‌رسان واتساپ با ایشان در ارتباط باشید.

موزه ملی ایران

تصویر 5: نمایی از داخل موزه ایران باستان

ساعات بازدید موزه ایران باستان چقدر است؟

ساعات بازدید از موزه ایران‌باستان در فصل‌های بهار و تابستان همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ و پاییز و زمستان همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ است.

موزه ملی ایران

  تصویر 6: نمایی از داخل موزه ایران باستان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

آخرین مطالب