راهنمای انتخاب پرستار سالمند در منزل

در این مقاله راهنمای جامعی جهت انتخاب پرستار سالمند در منزل را بیان کرده ایم و به تمامی زوایای استخدام پرستار پرداخته‌ایم.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

راهنمای انتخاب پرستار سالمند در منزل

همانطور که می‌دانید، یکی از مراحل طبیعی زندگی انسان پس از گذشت دوران میانسالی، وارد شدن به دوران پیری است. در این مرحله، فرد با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شود که با عبور از آن‌ها کیفیت زندگی او تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به مرور زمان، قابلیت‌ها و عملکرد جسمانی و ذهنی کاهش می‌یابد و فرد مسن ممکن است حتی استقلال خود را از دست بدهد و تا پایان عمر وابسته به دیگران باشد.

خوشبختانه، امروزه به این گروه از افراد با ارزش در جامعه توجه ویژه‌ای شده است و مراکز خدمات پرستاری سالمندان در سراسر کشور تأسیس شده‌اند. این مراکز با هدف کمک به خانواده‌ها، در شرایطی که به دلیل شاغل بودن، فاصله جغرافیایی، مسائل شخصی و یا هر دلیل دیگری، قادر به مراقبت از سالمندان عزیز خود نیستند، با استفاده از نیروهای متخصص و مورد اعتماد، بهترین خدمات مراقبتی را برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

مزایای استخدام پرستار سالمند مناسب  زمانی که با پیشروی سن و پیری، وضعی

ت سلامتی شما ضعیف‌تر می‌شود، تجربه‌ای بسیار ناخوشایند و چالش‌برانگیز برایتان به وجود می‌آید. در این مرحله، افراد سالمند به دلیل نیازهای روزمره، به صورت بیشتری به کمک دیگران وابسته می‌شوند و به همین خاطر در این زمان، مراقبت و توجه بیشتری را انتظار دارند. اهمیت مراقبت صحیح از سالمندان برای خانواده‌ها بسیار پررنگ است، زیرا آن‌ها نیز ارزشمند و شایسته زندگی با عزت هستند. با کمک یک پرستار مجرب در منزل، سالمندان قادر خواهند بود تمامی وظایف روزمره خود را انجام داده و با اعتماد به نفس و آرامش زندگی خود را ادامه دهند. اگرچه مشغله‌های زندگی ممکن است افراد را مانع کند تا به خوبی از سالمندان خود مراقبت کنند، اما همیشه می‌توانند از خدمات مراقبت از سالمندان در منزل کمک بگیرند تا در زندگی شخصی خود با چالش مواجه نشوند.

در زمانی که فرد سالمند اضطراب، افسردگی و احساس تنهایی دارد، انتخاب پرستار سالمند در منزل تبدیل به تصمیم حساسی می‌شود. استخدام پرستار سالمند مناسب، کسی که توانایی مدیریت این مشکلات را داشته باشد، می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد سالمند کمک کند. پرستار با تجربه و مسلط به مهارت‌های پزشکی و مراقبتی قوی، نه تنها در مواقع اورژانسی به اقدامات اولیه پزشکی تسلط دارد، بلکه با ایجاد ارتباط قوی و حمایت روحی و روانی، احساس امید به زندگی را در سالمند افزایش می‌دهد.

مزیت نگهداری سالمندان در محیط منزل به شرح زیر است:

 

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری
  • استقلال و آزادی عمل بیشتر
  • مراقبت خصوصی
  • افزایش رضایت‌مندی سالمند
  • ایمنی بالاتر
  • ارتباط با نزدیکان
  • کاهش اضطراب در سالمند
  • کاهش احتمال افسردگی سالمند

در ادامه اهمیت هریک از موارد بالا را بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی: با توجه به ضعف سیستم ایمنی سالمندان، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی در فضای خانه سالمندان به دلیل تعداد بالای سالمند، افزایش می‌یابد اما با مراقبت در منزل توسط پرستاران حرفه‌ای، ارتباط کمتر با افراد غریبه کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ها میسر می‌شود.
  • حفظ استقلال و آزادی : سالمندان با نگهداری در خانه شخصی خودشان، احساس استقلال و آزادی بیشتری دارند و اعتماد به نفس آن‌ها افزایش می‌یابد.
  • مراقبت شخصی‌تر : توجه پرستار سالمند در محیط منزل فقط معطوف به و رفع نیازهای یک سالمند می‌باشد.
  • افزایش رضایت‌مندی سالمند: زندگی در محیط خانه باعث افزایش رضایتمندی سالمندان می‌شود که در نتیجه، انگیزه و روحیه آن‌ها بهبود می‌یابد.
  •  افزایش ایمنی سالمند: خانه برای سالمند یک محیط امن و آرامش بخش است و به دلیل آشنایی با محیط، احتمال بروز حوادث کاهش می‌یابد.
  • ارتباط نزدیک‌تر با خانواده: با نگهداری در خانه، سالمندان به صورت مداوم در ارتباط با خانواده و عزیزان خود هستند که باعث افزایش روحیه و شادی آن‌ها می‌شود.
  • پیشگیری از افزایش اضطراب: بسیاری از سالمندان با رفتن به مراکز نگهداری، دچار استرس و اضطراب می‌شوند اما با حضور در محیط آرام و اطمینان‌بخش منزل، این احساسات منفی کاهش می‌یابند.
  • کاهش احتمال افسردگی سالمند: پرستار سالمند می‌تواند به صورت شبانه روز حضور داشته باشد و مراقبت شخصی از سالمند را به عهده بگیرد. این حضور مستمر و مراقبت‌های شخصی می‌تواند به سالمند احساس آرامش و ارتباط نزدیکی را القا کند که می‌تواند افسردگی را کاهش دهد.

بهترین روش انتخاب پرستار سالمند در منزل چیست؟

در انتخاب پرستار سالمند، یکی از مواردی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، تطابق فرد با فرهنگ، قوانین و اصول خانوادگی شماست.

 

پرستار سالمند مناسب

این موضوع بسیار حائز اهمیت است و لازم است در جستجوی یک پرستار باشید که علاوه بر ارائه خدمات با کیفیت و ایمن، با شرایط خانوادگی و خصوصیات فردی سالمندتان نیز هماهنگی داشته باشد. بهترین توصیه ما به شما این است که در این زمینه به صورت شخصی عمل نکنید و به مراکز معتبری که در این حوزه فعالیت می‌کنند اعتماد کنید.

8 ویژگی‌ مهمی هنگام انتخاب پرستار سالمند حرفه‌ای که باید بدانید

انتخاب نادرست یک پرستار می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که روند بهبود و بازیابی سلامت بیمار مختل گردد. پرستاران موظف هستند برای ارائه خدمات خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشند تا در نهایت موفق به جلب رضایت خانواده‌های افراد مسن شوند.

 

  • مهارت‌های ارتباطی
  • تعهد و وجدان کاری
  • صبر و حوصله بالا
  • مسئولیت پذیری
  • روحیه و انگیزه قوی
  • قدرت بدنی
  • سلامتی جسمی و روانی
  • برقراری نظم

با بررسی این موارد می‌توانید در انتخاب یک پرستار سالمند گام‌های خوبی بردارید:

مهارت‌های ارتباطی بالا

یکی از ویژگی‌های بارز پرستاران، توانایی برخورداری از مهارت‌های ارتباطی قوی است. این ویژگی بسیار حائز اهمیت است زیرا پرستاران با استفاده از آن می‌توانند راه‌ها و روش‌های جدیدی را برای برقراری ارتباط با سالمندان با ویژگی‌ها و اخلاقیات متفاوت کشف کنند و با تشویق آن‌ها به همکاری در فرآیند مراقبت و درمان، بهبودی روحی و روانی آنان را بهبود بخشند.

 

 

خصوصیت اصلی پرستار سالمند مناسب: مهارت ارتباطی

گاهی اوقات پرستار می‌تواند با در نظر گرفتن یک هدیه کوچک و مناسب با شناخت شخصیت سالمند، او را از دنیای داخلی خود به خارج بکشاند و با اعطای حق انتخاب در امور روزمره مانند انتخاب لباس و غذا یا بهره‌گیری از تجربیات سالمند در انجام وظایف روزانه، احساس امید به زندگی و ارزشمند بودن را درون او زنده نگه دارد.

تعهد و وجدان کاری

یک پرستار خوب نیازمند وجدان کاری و تعهد نسبت به کار خود است. این موضوع را می‌توان یکی از ویژگی‌های مهم و حیاتی پرستاران حرفه‌ای و با تجربه دانست. افرادی که وجدان کاری دارند، تنها به تأمین منافع مالی یا اجتماعی خود فکر نمی‌کنند، بلکه به تمامیت و عمق بیشتری در ارائه خدمات می‌پردازند. از گذشته تاکنون، پرستاری همواره به همراه فداکاری و ایثار بوده است. بنابراین، یک پرستار خوب در گام اول باید احساس انسان‌دوستی را در خود جا داده و صرفا به دنبال منافع شخصی نباشد.

داشتن صبر و تجربه کافی

بعضی از سالمندان در این مرحله از زندگی، علاوه بر مواجهه با مشکلات جسمی، به مشکلات روانی نیز مبتلا می‌شوند از جمله ترس، اضطراب، گیجی، بدخلقی و افسردگی. پرستار سالمند نیازمند صبر و آرامش فراوانی است تا با عشق و مداخله‌ای منعطف، در صورت بروز این رفتارها، بتواند وضعیت را کنترل کرده و سالمند را آرام کند. علاوه بر این، داشتن دانش و تجربه به پرستار کمک می‌کند تا در مراودات با سالمندانی که با بیماری‌های زوال عقل یا آلزایمر مبتلا هستند، به طور کارآمد عمل کند. او با مشاهده حالت‌ها و نشانه‌هایی که سالمندان از خود نشان می‌دهند، نیازهای درونی آن‌ها را درک کرده و با مهربانی و خوشرویی، بهترین راه حل‌ها را در پیش می‌گیرد.

پذیرش مسئولیت

یکی از معیارهای اساسی و حیاتی در انتخاب پرستار سالمند، پذیرش مسئولیت توسط او است. این ویژگی باعث می‌شود فرد خود را متعهد بداند تا به تمام امور سالمند اعم از مسائل بهداشتی، تغذیه، درمان و تفریح که با سلامت جسم و روان او ارتباط مستقیم دارد، اهمیت بدهد. با تمرکز بر سالمند و نظارت مستمر در طول ساعات کاری، در صورت مشاهده علائم و نشانه‌های ناشی از بیماری جدید، به همراه پزشک در مراحل اولیه تعامل کند و از پیشرفت آن جلوگیری کند. هنگام استخدام پرستار، به خاطر داشته باشید که وظایف و مسئولیت‌های محوله به او را توضیح دهید و چارچوب کاری مورد نظرتان را به صورت واضح و شفاف بیان کنید. با بررسی عملکرد او، پذیرش مسئولیت او اطمینان حاصل کنید.

روحیه و انگیزه بالا

همان‌طور که می‌دانید، پرستارانی که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند، با چالش‌های خاص خود روبرو هستند؛ این وضعیت نیز برای پرستارانی که خدمات خود را در منزل ارائه می‌دهند، صادق است. یک پرستار سالمند مجرب، نیازمند روحیه‌ای بسیار قوی برای مواجهه با سختی‌ها و مشکلات است. این امر می‌تواند به شما کمک کند تا پرستار مناسبی را انتخاب کنید که به‌ خوبی با موقعیت‌های مختلف مراجعه‌کنندگان، از جمله بیماران، کودکان یا سالمندان، سازگاری داشته باشد.

قدرت بدنی مناسب

اگرچه در نگاه اول، داشتن قدرت و نیروی بدنی برای پرستاران معیار مهمی به نظر نمی‌رسد، اما باید توجه کرد که این جنبه از اهمیت بالایی برخوردار است. برای پرستار، داشتن قدرت بدنی مناسب بسیار ضروری است، زیرا برای کمک به سالمندانی که ناتوانی حرکتی دارند، نیاز به کمک در جابه‌جایی و حرکت دارند. در غیر این صورت، علاوه بر اینکه نیازهای سالمند را به خوبی برطرف نمی‌کند، سلامت جسمانی خود را نیز به خطر می‌اندازد.

قدرت بدنی بالای پرستار سالمند، هنگام نگهداری از سالمند بیمار نه تنها از آسیب‌های احتمالی به مهره‌های کمر و مفاصل پرستار جلوگیری می‌کند، بلکه حتی با وجود کمک به افرد پیر با مشکلات حرکتی احساس رضایت شغلی در پرستار نیز تقویت می‌شود. هیچ پرستاری نمی‌تواند با وارد کردن آسیب‌های جسمی به خود از شغلش رضایت داشته باشد و برای مدت طولانی به انجام این‌کار مشغول باشد.

سلامت جسمی و روانی

به‌عنوان یکی از ویژگی‌های برجسته پرستاران حرفه‌ای، برخورداری از سلامت روانی و جسمی بسیار حائز اهمیت است. پرستارانی که در حوزه مراقبت از سالمندان فعالیت می‌کنند ارزش بسیار زیادی برای حفظ سلامت بدن خود قائل هستند، زیرا اگر پرستاری شرایط جسمی و روحی مناسبی نداشته باشد، می‌تواند تأثیرات منفی قابل توجهی بر روی بیمار یا کودک شما داشته باشد.

برقراری نظم

نظم یکی از ضروریات هر شغلی است و نباید به سادگی آن را نادیده بگیریم. برخورداری از نظم می‌تواند به عنوان یک راهکار برای انتخاب پرستار مناسب در محیط منزل مورد توجه قرار گیرد. پرستارانی که ناتوان در ایجاد نظم برای انجام وظایف خود هستند، قطعاً توانایی ارائه خدمات پرستاری را نیز نخواهند داشت. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم برای انتخاب این افراد به مراکزی مراجعه کنید که سابقه برتری در معرفی پرستار مناسب به خانواده‌های بیمار دارند.

شرح وظایف پرستار سالمند در منزل

پرستار سالمند وظیفه‌ای عمومی مانند نگهداری، مراقبت و انجام امور شخصی سالمند در محیط منزل بر عهده دارد. پرستاران سالمند براساس تخصص و تحصیلات خود به عنوان مراقب و نگهدار، بهیار و پرستار دسته‌بندی می‌شوند و با توجه به وضعیت جسمانی سالمند، می‌توانند خدماتی را به وی ارائه دهند. به عنوان مثال، اگر پدر و مادر گرامی شما در سلامت جسمانی خوبی قرار دارند و فقط برای انجام امور شخصی و خانگی نیاز به کمک و همراهی دارند، پرستار مراقبت‌گر قادر خواهد بود این امور را به خوبی انجام دهد. اما در بعضی مواقع، سالمندان در محیط منزل مشکلات فیزیکی دارند که نیازمند مراقبت‌های پرستاری در خانه هستند. در این صورت، نیاز به یک بهیار یا پرستار تخصصی در منزل وجود دارد تا امور درمانی و پزشکی ایشان را در خانه انجام دهد.

هنگامی که سالمندان به لحاظ جسمی و روحی نیازمند مراقبت دیگران هستند، انتخاب پرستار سالمند در محیط آشنا و امن منزل شخصی خودشان بسیار آرامش بخش‌تر است. پرستار سالمند حرفه‌ای با توانایی مراقبتی قوی، نه تنها نیازهای ویژه فرد سالخورده را درک می‌کند، بلکه به حریم شخصی سالمند نیز احترام می‌گذارد و به خوبی با او ارتباط صمیمانه می‌گیرد؛ همچنین پرستار سالمند، با ایجاد انگیزه و روحیه در سالمندان، به کاهش استرس و اضطراب آن‌ها کمک می‌کند. استخدام یک پرستار سالمند مناسب با وضعیت جسمانی فرد مسن و شرایط فرهنگی خانواده، تجربه بهتری را در نگهداری از سالمند رقم می‌زند.

چند نمونه از رسیدگی به شرایط سالمند که در شرح وظایف پرستار سالمند است در مواردی مانند:

رسیدگی به مسائل بهداشت فردی، اهمیت به حفظ سلامت جسمانی، توجه به سلامت روحی و روانی سالمند، انجام برخی امور سبک خانه‌داری و توجه به رژیم غذایی سالم برای سالمند است.در ادامه برای هرکدام از این امور چند نمونه آورده‌ایم:

رسیدگی به بهداشت فردی سالمند

 

  • کمک به استحمام
  • تعویض لباس
  • نظافت عمومی
  • شستن لباس‌های کثیف
  • انجام بهداشت شخصی

توجه به وضعیت سلامت جسمی فرد تحت مراقبت

 

 

  • تشویق به فعالیت‌های ورزشی برای سالمند
  • ماساژ درمانی
  • انجام تزریقات
  • اطمینان از مصرف منظم دارو توسط سالمند
  • تعویض بانداژ و پانسمان
  • اندازه‌گیری فشار خون و قند خون
  • کمک به انجام منظم تمرینات فیزیوتراپی

توجه به وضعیت سلامت جسمی فرد تحت مراقبت

 

 

  • تشویق به فعالیت‌های ورزشی برای سالمند
  • ماساژ درمانی
  • انجام تزریقات
  • اطمینان از مصرف منظم دارو توسط سالمند
  • تعویض بانداژ و پانسمان
  • اندازه‌گیری فشار خون و قند خون
  • کمک به انجام منظم تمرینات فیزیوتراپی
  • تحرک بدن

مراقبت از سلامت روحی و روانی در شخص سالخورده

 

  • هم صحبتی
  • ایجاد تفریح و سرگرمی مناسب با سن و شرایط فرد سالخورده
  • گوش دادن به خاطرات سالمند
  • از بین بردن احساس تنهایی در سالمند با حضور و همراهی مداوم
  • تدارک برنامه پیاده‌روی با فرد مسن
  • بازی‌ها و فعالیت‌های مناسب جهت تقویت حافظه

توجه به تغذیه سالمند

 

 

  • اهمیت به تغذیه سالمند
  • تهیه غذاهای سالم و مغذی
  • رعایت رژیم غذایی سالم
  • تهیه میان‌وعده‌های سالم برای سالمند
  • ممانعت از مصرف غذاهای پرچرب و مضر
  • تنوع در رژیم غذایی
  • مصرف میزان کافی آب

انجام امور منزل

 

 

  • نظافت و مرتب کردن منزل
  • شستن لباس‌ها
  • آشپزی

استخدام پرستار سالمند مناسب ازطریق مراکز خدمات پرستاری

بعضی از افراد برای کاهش هزینه‌ها، از روش‌هایی مانند آگهی‌دهی، استخدام پرستار سالمند از طریق آشنایان یا استخدام افراد از شهرستان‌های دیگر استفاده می‌کنند. این روش‌ها دارای برخی معایب زیر هستند:

 

 

  • عدم نظارت مستقیم بر کار
  • عدم تعهد کاری
  • عدم آگاهی از سوابق کاری
  • عدم آگاهی از سوءسابقه پرستار
  • امکان ترک کار توسط پرستار
  • عدم وجود جایگزین در صورت عدم حضور پرستار
  • عدم آگاهی از وظایف کاری پرستار
  • کمبود اطلاعات در مورد بیماری‌های سالمندان
  • کمبود دانش کافی درباره روش‌های مراقبت از سالمندان

استخدام پرستار سالمند مناسب، از طریق شرکت‌های معتبر ارائه‌ دهنده خدمات پرستاری خیال شما را بابت اعتبار و تخصص پرستار نگهدار سالمند عزیزتان راحت می‌کند. در ادامه به مزایای انتخاب پرستار سالمند در منزل، میپردازیم:

 

 

  • ارائه پشتیبانی شبانه‌روزی.
  • معرفی پرستاران آموزش‌ دیده و متخصص.
  • پرستاران با تجربه کاری در زمینه نگهداری از افراد پیر و مسن.
  • نظارت بر فعالیت و کیفیت خدمات پرستاران سالمند.
  • پرستاران دارای مدارک تکمیلی (مانند گواهی عدم سوءسابقه و گواهی عدم اعتیاد و …)
  • امکان جایگزینی سریع پرستار در صورت عدم رضایت یا مرخصی‌های ضروری.

 

منبع: برگرفته از مجله پرستاری پزشکی سفیر آرامش (safirearamesh.com)

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

آخرین مطالب