پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

پلک‌ها از چشمان شما در برابر کثیفی و انواع آلودگی‌ها محافظت. علاوه بر این، آن‌ها به مرطوب نگه داشتن قرنیه کمک می‌کنند. هر زمان که چشمان خود را می‌بندید، پلک‌ها به پخش لایه اشک (یک ترشح روان‌کننده و ضد میکروبی که توسط غدد اشکی تولید می‌شود) در سراسر سطح قرنیه کمک می‌کنند و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کنند.

 

مردم تصور می‌کنند که پلک‌ها به‌طور طبیعی تمیز هستند. با این‌حال، بسیاری از عوارض چشمی به‌طور مستقیم یا تا حدی توسط پلک‌های کثیف ایجاد می‌شوند. به همین دلیل است که متخصصان چشم به افراد یادآوری می‌کنند که از پلک‌های خود مراقبت کنند و آن‌ها را با محصولات مناسب همچون شامپوهای شستشوی چشم تمیز کنند.

در مورد پلک‌ها یک واقعیت کمتر شناخته شده وجود دارد: پلک‌های شما نازک‌ترین پوست بدن را دارد که از لایه‌های پیچیده ماهیچه‌ها، رباط‌ها، اعصاب، رگ‌های خونی و چربی ساخته شده‌ است. این پیچیدگی، همراه با قرار گرفتن مداوم آن‌ها در معرض عناصر، آن‌ها را در برابر تعدادی از شرایط آسیب‌پذیر می‌کند. اگر پلک شما دچار مشکل شود، عوارض زیر را تجربه می‌کنید.

گل ‌مژه

گل مژه یکی از عوارضی است که می‌تواند در اثر بلفاریت ایجاد شود. این یک توده قرمز، دردناک، جوش مانند و پر از چرک است که در لبه پلک قرار دارد، اگرچه گاهی اوقات می‌تواند در قسمت داخلی پلک شما نیز ظاهر شود. علائم دیگر گل مژه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پلک‌های دردناک
  • تورم روی پلک‌ها
  • پاره شدن پوست اطراف پلک

شما نباید زیاد نگران باشید؛ اغلب گل مژه‌ها در عرض چند روز ناپدید می‌شوند. در این فاصله، می‌توانید چند بار در روز به کمک شامپوی شستشوی چشم، چشمان خود را بشویید و یک حوله گرم را به مدت پنج تا ده دقیقه به آهستگی روی پلک بمالید تا هر گونه ناراحتی را از بین ببرید.

 

بلفاریت

ذرات بیرونی مزاحم میکروسکوپی مانند شوره سر و ابرو‌ها یا کنه مژه و شپش و همچنین پوسته‌های موجود در امتداد پلک می‌توانند غدد چربی نزدیک پایه مژه‌ها را مسدود کرده و در نتیجه باعث التهاب پلک‌های شما شوند. عفونت باکتریایی یا سایر بیماری‌های پوستی مانند رزاسه نیز می‌توانند باعث بلفاریت شوند. علائم بلفاریت عبارتند از:

  • پلک‌های متورم یا چرب
  • ریزش مژه‌ها، پوسته پوسته شدن یا شکستگی مژه‌ها
  • پوسته پوسته شدن پوست اطراف چشم
  • چشم‌های قرمز و آبریزش
  • پلک زدن مکرر

خوشبختانه، یک درمان ساده خانگی می‌تواند به تسکین علائم کمک کند. شما باید عمل شستشوی چشم را به‌طور مرتب در خانه انجام دهید و یک کمپرس گرم روی پلک‌های خود قرار دهید تا التهاب را کاهش دهید. با این حال، اگر علائم پس از شستشوی چشم و درمان ناحیه عفونی فروکش نکرد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. بلفاریت می‌تواند ناشی از سایر بیماری‌های پوستی باشد؛ بنابراین ممکن است لازم باشد برای ردیابی سایر علل احتمالی، یک معاینه جامع چشم انجام دهید.

کنه‌های مژه یا دمودکس می‌توانند باعث عفونت پلک شوند. هرچند که ممکن است عجیب به نظر برسد؛ اما عملاً همه مایت‌های مژه دارند. این کنه‌های میکروسکوپی از سلول‌های پوست تغذیه می‌کنند و در منافذ پلک شما زندگی می‌کنند، اگرچه روی مژه‌های شما نیز یافت می‌شوند. چند کنه نباید مشکلی ایجاد کند؛ اما اگر تعداد آن‌ها زیاد باشد ممکن است عوارضی ایجاد شود. علائم کنه‌ی چشمی عبارتند از:

  • خارش در مژه‌ها و نواحی اطراف پوست پلک
  • احساس سوزش در چشم
  • عود کردن سایر بیماری‌های پوستی

به خاطر داشته باشید که از آن‌جایی که این کنه‌ها میکروسکوپی هستند، تنها راه برای تشخیص علت اصلی عفونت پلک یا هرگونه بیماری پوستی، مراجعه به بینایی سنجی است.

عارضه سندرم خشکی چشم

سندرم خشکی چشم زمانی رخ می‌دهد که شما قادر به تولید اشک کافی نباشید، این اشک ترکیبی از آب، روغن‌های چرب و مخاط است که به صاف و شفاف نگه داشتن چشم‌ها و مبارزه با عفونت کمک می‌کند. یکی از دلایل احتمالی تولید ناکافی اشک، التهاب در لبه‌های پلک است که از ترشح چربی توسط غدد چربی به اشک جلوگیری می‌کند.

بدون اشک کافی، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • حساسیت به نور
  • تاری دید
  • چشم‌های قرمز و آبریزش
  • مشکل در استفاده از لنز‌های تماسی یا رانندگی در شب

با شستشوی چشم (پلک و مژه) با این مشکلات خداحافظی کنید

اگر چیزی در چشم شما رفته باشد، ممکن است کمی ناراحت‌کننده یا بسیار دردناک باشد. بهترین راه برای شستن آن بستگی به نوع آلودگی یا آسیب دارد. اگر شما سریع عمل کنید و عمل شستشوی چشم را به موقع انجام دهید، می‌توانید از هرگونه آسیب به چشم و بینایی خود جلوگیری کنید.

درمان عفونت پلک تقریباً همیشه باید شامل کمپرس گرم باشد. گرما جریان خون را در قسمت آسیب دیده یا ملتهب بدن شما بهبود می‌بخشد و درد و ناراحتی را تسکین می‌دهد. همچنین می‌تواند باقی مانده‌های مسدود شده را در نزدیکی غدد چربی در پلک شما ذوب کند.

شما می‌توانید از محصولاتی که به‌صورت تخصصی برای چشم طراحی شده‌اند نیز استفاده کنید. یکی از این محصولات، پد تخصصی پاک کننده چشم آرگوسول است. از این پدها می‌توان به‌عنوان کمپرس گرم نیز استفاده کرد. این محصول توسط شرکت کیمیا کالای رازی روانه بازار و با استقبال بسیار خوبی از سوی پزشکان چشم و مصرف کنندگان مواجه شده است.

02

همانطور که گفته شد پوست پلک و مژه شما بسیار حساس است، از این رو باید از یک محصول تحصصی برای شستشوی آن‌ها استفاده کنید که یکی از بهترین محصولات شامپو شستشوی چشم آرگوسول است که به لطف تکنولوژی ساخت بسیار بالا می‌تواند بهترین نتیجه را برای شما رقم بزند.

اهمیت شستشوی چشم

توصیه می‌شود که در مورد چشمان خود حتماً دو کار را انجام دهید: معاینه چشم و شستشوی چشم. معاینه چشمی معمولی را برای بررسی شرایط اساسی چشم از جمله مشکلات پلک انجام دهید. با افزایش سن، خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با بینایی افزایش می‌یابد. از طریق تشخیص و درمان به موقع، می‌توانید از بروز عوارض جلوگیری کرده و بینایی و کیفیت زندگی خود را حفظ کنید.

جدای از معاینه، شستشوی چشم نیز می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های چشمی جلوگیری کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان