انتقال آرام قدرت به دولت سیزدهم

گردش قدرت، ذات جمهوریت است، اکنون روزهایی است که دولتی می‌رود و دولتی دیگر در ایران می‌آید و قدرت در حال انتقال از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

هر دولت حلقه زنجیره یک نظام سیاسی است و ضروری است که هر دولتی چه دولت قبل و چه بعد، در اتصال این حلقه اهتمام کنند چرا که قطع این زنجیره یا خلل در اتصال دولت ها به یکدیگر، می تواند منجر به هدر رفتن تلاش‌ها و منقطع شدن خدمات و امور گردد.
بنابراین دولتها باید دست به دست هم مشعل رشد جامعه را تضمین کنند و این زنجیره را از گسستن مصون نگه دارند.
اکنون دولت، از بسیج همه ارکان برای انتقال بهینه قدرت و نیز انتقال اطلاعات، آمار و گزارش‌ها به دولت سیزدهم خبر داده تا این انتقال، بدون بارکردن هزینه‌های اضافه به کشور و مردم انجام شود.
دولت دوازدهم مقرر کرده انتقال و ارائه اطلاعات مد نظر رییس‌جمهور منتخب، در سطح وزرا باشد و آنان اطلاعات مدنظر را در اختیار رییسی قرار می‌دهند.
دولت علاوه بر ارائه اطلاعات مورد نیاز دولت آتی در دوران انتقالی، گزارشی از مهم‌ترین مشکلات فعلی کشور همچون موضوع تأمین کالا و ضرورت تأمین مقدار ارز بیشتر از مصوب برای آن را به دولت منتخب رییسی ارایه کرده است.

تشریح وضعیت توسط وزرا به رییسی

ربیعی گفته که از نخستین روز پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، دولت خود را مکلف دانسته که کمال همکاری را با رییس جمهور منتخب به منظور آماده شدن برای تکمیل فرایند انتقال قدرت صورت دهد و در این راستا، رئیس جمهور دستور داده که همه وزرا نهایت همکاری را از جمله در انتقال تجربیات و تشریح وضعیت موجود به تیم رییس جمهور منتخب به عمل آورند.

در همین راستا وزرای دولت دوازدهم دیدارهایی با رییس جمهوری منتخب  انجام داده اند که به منظور انتقال داده ها و اطلاعات مهم به رییسی بوده است.

ربیعی گفته دولت کماکان به وظیفه خود و مطابق با نیازهای دولت آینده متعهد است و از هیچ سطحی از همکاری با آقای رییسی و نمایندگانی که وی در زمینه های مختلف معرفی کرده اند، دریغ نخواهد کرد.

انتقال تجارب گرانقدر

گفته می شود یکی از آسیب‌ها در برخی ادوار گذشته، فقدان تداوم میراث دولت‌های گذشته بود. ربیعی در این زمینه اظهار داشته هر دولتی قطعاً دارای آثار مثبت و منفی در کارنامه خود هست اما در کنار آن تجارب گرانقدری دارد که دولت دوازدهم این تجارب را به دولت آقای رییسی انتقال خواهد داد.

این موضوع در دو جلسه هیات دولت و جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی به بحث گذاشته شد و دولت در برنامه‌ای منظم انتقال این تجربه را انجام می دهد. وی ادامه داده همانطور که قبلا هم گفته ام اگر رییس جمهور منتخب دولت را به عنوان یک شخصیت حقوقی مورد مشورت قرار دهند، دولت خود را مکلف می داند که برادرانه و دلسوزانه نظرات خود را در این خصوص ارائه کند اما تاکنون دولت مستقلاً وارد این فرایند نشده و چنین قصدی هم ندارد.

در مورد مذاکرات

ربیعی در مورد مذاکرات نیز توضیح داده بود اینکه چه کسی و در کدام دولت مذاکره نهایی انجام خواهد شد بستگی به تامین نظر جمهوری اسلامی ایران و اراده سیاسی طرف آمریکایی دارد. در حال حاضر، تغییری در تیم مذاکره کننده رخ نداده و می توانم بگویم که روند مذاکرات به ویژه در خصوص مسائل دشوار و فنی به پایان رسیده است.

وی تصریح کرده جمهوری اسلامی ایران برخلاف دولت آمریکا، دولت را به عنوان یک موجودیت حقوقی یکپارچه و مستمر می بیند که در برابر همه تعهدات بین المللی که دولت های پیشین سپرده اند، پایبند است.

به این ترتیب، اگر توافق در دولت دوازدهم انجام بگیرد، بدون تردید دولت سیزدهم بنا به این قاعده حقوقی به همه تعهدات پایبند خواهد بود.

اموری که باید ادامه یابد

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه از قبل پیش‌بینی شده که اطلاعات مدونی تهیه کنیم، گفته است : در دولت هم از مدت‌ها قبل به همه وزرا تأکید شد تا مهم‌ترین مسائل و اولویت‌های خود را برای انتقال به دولت بعدی، مشخص کنند. مثلاً گفته شد اگر قرار بود کارهایی ادامه دهید تداوم چه کارهایی مدنظر است که همه اینها مدون شد و  روحانی این موضوعات را به رییس جمهور منتخب گفت و مورد استقبال قرار گرفت.

مهمترین چالش های دولت بعد

ربیعی با بیان اینکه در مرکز تحقیقات هم این کار در حال جمع‌بندی است و بزودی مهمترین چالش‌های پیش رو برای رییس جمهور منتخب ارسال خواهد شد، تأکید کرده در ایران دولت‌ها باید مانند دوندگانی که چوب دویدن را در اختیار دونده بعدی قرار می‌دهند تا به مقصد برسند، تلاش کنند تجارب، منتقل شده و از برنامه‌ها استفاده شود.

محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری نیز توضیحاتی در مورد انتقال قدرت ارایه داده و گفته است: وظیفه تک تک اعضا دولت است تا روز ۱۳ مرداد تلاش کنند یک انتقال قدرت آرام داشته باشیم. همه گزارش‌ها، اطلاعات و برنامه‌های آینده باید صادقانه و شفاف در اختیار شخص رییس جمهوری منتخب و مجموعه وی قرار گیرد و در آینده به وزرا و مدیران دولت سیزدهم منتقل شود.

کمک به دولت سیزدهم کمک به مردم است

به گفته وی، حتی باید گام دیگری برداریم، برای ماه‌های اول تشکیل دولت سیزدهم مقدماتی فراهم کنیم که معاونین و وزرا راحت‌تر بتوانند به فعالیت بپردازند.

واعظی افزوده در رابطه با مسائل داخلی و هم خارجی و اقتصادی همه باید تلاش و کمک کنیم. طبیعی است تا فشارهای خارجی هست دولت سیزدهم هم مشکل دارد. امیدواریم مردم بعد از انتخابات هم همراهی کنند.

او خواهش کرده همه تفکرات و نحله ها و گروه‌های سیاسی رقابت را کنار گذاشته و در کنار دولت سیزدهم قرار بگیریم. هرچه به دولت سیزدهم و رییس جمهور منتخب کمک کنیم به مردم خود کمک کرده ایم.

منبع:‌ ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان