کرونای دلتا همچنان میتازد!

سرایت بیماری کرونا از نوع دلتا طی هفته‌های اخیر از استان‌های جنوب و شرق و جنوب شرقی کشور شتاب گرفته و اگر از این ویروس غفلت کنیم، خیز پنجم این ویروس مرگبارتر خواهد بود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، ویروس دلتا قدرت سرایت بالا و انتقال آلودگی زیادی دارد و بنا به نتایج بررسی‌ها از کشورهای درگیر با این گونه ویروس و از جمله هند که حالا تعداد قابل‌توجهی از بیمارانش، مبتلایان همین نوع ویروس هستند، دلتا تعداد بیشتری را مبتلا می‌کند، علائم به سرعت و کمتر از ۷۲ ساعت ظاهر می‌شود و فرد آلوده می‌تواند ۱۰ تا ۱۲ نفر از افرادی که با وی در تماس بوده‌اند را مبتلا کند.

مستندات اخیر نشان می‌دهد ویروس کرونای دلتا قدرت سرایت‌پذیری بیشتری نسبت به واریانت انگلیسی دارد و نرخ بستری بیماران را نیز افزایش می‌دهد اما گزارشی از تفاوت در میزان مرگ ناشی از واریانت دلتا نسبت به واریانت‌های پیشین در دست نیست، گر چه گزارش‌ها از موارد مرگ ناشی از واریانت دلتا در کشورهای دیگر نشان می‌دهد، افرادی که واکسینه نشده‌اند یا واکسیناسیون آنها کامل نشده است، در معرض خطر قرار دارند.

به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران، واریانت دلتا ۸ تا ۱۲ برابر سرعت انتقال بالاتری دارد و نسبت به ویروس کرونای انگلیسی ۶۰ درصد قدرت سرایت پذیری بالاتری دارد؛ درمورد این‌که این نوع کرونا چه میزان درمان‌پذیربوده در جهان پاسخی پیدا نشده است. هنوز هیچ نقطه متقن و مشخصی درباره میزان مرگ و میر این سویه وجود ندارد اما باتوجه به سرعت بالای انتقال واریانت دلتا و افزایش سرعت ابتلای افراد،  می‌تواند مرگ و میر بالاتری را داشته باشد.

ابتلای گروه‌های سنی زیر ۱۰ سال، افزایش مرگ‌ومیر در گروه سنی زیر ۲۰ سال، وجود برخی علائم مانند آبریزش بینی نشانگر مواجهه با سوش دلتا در پیک جدید کروناست و اکنون در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر نارنجی و ۱۱۹ شهر زرد قرار دارند  و بیشترین شهرهای درگیر کرونا در استان های کرمان ۱۶ شهر، فارس ۱۳ شهر، تهران ۱۳ شهر، مازندران ۱۳ شهر، هرمزگان ۱۲ شهر، سیستان و بلوچستان ۱۰ شهر، بوشهر هشت شهر، یزد هشت شهر، گلستان، گیلان و اصفهان پنج تا ۶ شهر و برخی از استانها نیز یک یا ۲ شهر هستند.

رییسی ادامه داد: رعایت پروتکل های بهداشتی اکنون به ۶۶ درصد رسیده و بسیار جای تاسف دارد و اگر رعایت این پروتکل ها به ۸۵ درصد نرسد، اقدامات برای مقابله با کرونا کار ساز نخواهد بود، نه تنها شاهد افزایش پروتکل های بهداشتی نیستیم بلکه هر روز نیز پایین می آید.

وی تصریح کرد: عادی انگاری و ساده انگاری در جامعه زیاد شده، مردم کمتر ماسک می زنند و تجمع افراد بیشتر است در حالیکه از افراد جامعه می خواهیم رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند.

علیرضا زالی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه می گوید: ابتلای بیشتر گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال در روزهای اخیر در تهران، بالا رفتن مرگ و میر در گروه پایین تر، کوتاه تر شدن شروع علایم بالینی تا بستری شدن در بیمارستان ها و زمان کوتاه بستری شدن از بخش عادی به مراقبت های ویژه در بیمارستان ها، نشان دهنده این است که با واریانت جهش یافته در تهران که همان گونه دلتا است، مواجه هستیم.

وی اظهار می دارد: موضوعی که در آزمایش های مراجعان سرپایی و بستری بیمارستان ها در روزهای اخیر جلب توجه می کند، بالا بودن بار ویروسی در آزمایش های به عمل آمده است که نشان می دهد دستخوش یک واریانت جهش یافته جدید هستیم.

زالی می افزاید: تقریبا هر فردی که دچار ویروس دلتا یا واریانت های جهش یافته باشد، حداقل در مواجهه اولیه می تواند بین ۸ تا ۱۲ نفر را گرفتار کند، پس قدرت سرایت پذیری ویروس بالاتر است و  همچنین بالا رفتن درصد تست های مثبت اعم تست های سریع و پی سی آر در تهران نشان دهنده چرخش بالاتر ویروس کرونا است.

دکتر اکبر فتوحی  اپیدمیولوژیست در این زمینه به خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا می گوید: سوش دلتا به دلیل قدرت انتقال بالاتری که دارد ۶۰ درصد بیشتر از سوش انگلیسی یا آلفا و بیش از دو برابر نسبت به سوش اولیه ای که اصولاً پاندمی با آن شروع شده قدرت انتقال دارد.

وی می افزاید:  طبیعی است که این قدرت انتقال در کنار رعایت کمتر اقدامات بهداشتی باعث رخ دادن این خیز جدید شده و علائم واریانت دلتا خیلی شبیه به سرما خوردگی شدید است و از دست دادن بویایی دراین واریانت کمتر دیده شده است.

فتوحی اضافه می کند: آبریزش بینی، گلودرد، عطسه و سردرد علامت های غالب دلتا ویروس است و در اوایل ابتلا به آن کمتر علائم تنفسی دیده می شود.

این اپیدمیولوژیست با بیان اینکه تعداد بستری ها در بیمارستان ها رو به افزایش است، تصریح می کند: در حال حاضر تجهیزات و امکانات برای بیماران کرونایی فراهم است و بر اساس دستورالعمل دارویی که در کشور تهیه شده  به بیماران دارو تجویز می شود.

تا زمانی که دلتا ویروس در جاهای دیگر در حال گردش است و جهش های جدیدی پیدا می کند، احتمالا راهی برای جلوگیری از ویروس وجود ندارد و به نظر می رسد که واکسیناسیون از محافظت خوبی در برابر دلتا برخوردار است،  اگرچه تزریق یک دوز از واکسن برای محافظت فرد از این بیماری کافی نیست اما مطالعات نشان داده تزریق ۲ دوز واکسن حدود ۹۲ درصد در جلوگیری از بستری شدن در افراد آلوده به دلتا موثر هستند.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور (اسفند ۹۸) تاکنون  ۸۶ هزار و ۹۶۶ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

تا کنون ۵ میلیون و ۸۹۱ هزار و ۳۸۵ نفر دز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۲۵۲ هزار و ۲۱ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۴۰۶ دُز رسید.​

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان