رییس کل بانک مرکزی منصوب شد/ اکبر کمیجانی کیست؟

با دستور روحانی اکبر کمیجانی به عنوان رییس کل بانک مرکزی منصوب شد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 با دستور روحانی  اکبر کمیجانی  به عنوان رییس کل  بانک مرکزی  منصوب شد. کمیجانی در دوران مرحوم محسن نوربخش معاون اقتصادی بانک بود و‌در دوران ولی الله سیف ابتدا معاون اقتصادی و بعد قائم مقام شد. او این منصب را در دوران همتی نیز حفظ کرد و حالا در روزهای پایانی دولت جانشین عبدالناصر همتی در تصدی بانک مرکزی شد.

 اکبر کمیجانی به عنوان بیست و دومین رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد. پس از اختلافات حسن روحانی با عبد الناصر همتی در خصوص نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری و عزل وی در ابتدای خرداد ماه، دکتر اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی به عنوان سرپرست بانک مرکزی در جلسات هیئت دولت حاضر می شد شنیده می شود امروز حکم اکبر کمیجانی به صورت رسمی از سوی حسن روحانی برای این سمت امضا شده است.ابتدا قرار بود حمید پورمحمدی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شود اما شرط او برای استقلال در تعیین نرخ دلار و سیاست های ریالی ظاهرا مانع از این سمت شد. البته برخی دیگر می گویند با توجه به شناخت کمیجانی از بانک مرکزی دولت خواسته فردی از درون بانک برای این مسئولیت انتخاب شود.

اکبر کمیجانی

اکبر کمیجانی متولد 1330 در شهر کمیجان است. وی با کسب دیپلم و قبولی در دانشکاه تهران، راهی تهران شد و موفق شد تا در سال 1355 مدرک کارشناسی تعاون شهری خود را از دانشگاه تهران اخذ کند. پس از گذراندن مقطع لیسانس توانست از آمریکا بورسیه بگیرد و برای ادامه تحصیل راهی این کشور شد. کمیجانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه ویسکانسین میلواکی در رشته اقتصاد پولی و مالی فارغ التحصیل شد و پس از آن در سال 62 به کشور بازگشت. دکتر اکبر کمیجانی علاوه بر تخصص در حوزه اقتصاد پولی، در حوزه اقتصاد کلان و اقتصاد بین الملل نیز تخصص دارد. همچنین کمیجانی از شاگردان اقتصاد دان مشهور و برنده جایزه نوبل، تئودر شولتز بوده است.

سوابق علمی

کمیجانی بالافاصله از پس از بازگشت به ایران در سال 1363 به تدریس در دانشگاه تهران پرداخت، وی اکنون با مرتبه علمی استاد تمامی عضو گروه اقتصاد اسلامی، پولی و مالی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. اقتصاد خرد و کلان کارشناسی، اقتصاد کلان و اقتصاد پول و بانک کارشناسی ارشد و اقتصاد کلان پیشرفته در مقطع دکترا، از جمله دروسی است که ایشان سابقه تدریس شان را در دانشگاه دارند. بسیاری از اقتصاد دانان کشور مانند عبد الناصر همتی، علی طیب نیا، الیاس نادران، محسن رنانی، تیمور رحمانی، عباس شاکری و... از جمله کسانی بوده اند که در دانشکده اقتصاد شاگرد دکتر اکبر کمیجانی بوده اند.

سوابق اجرایی

دکتر کمیجانی از سال 69 تا سال 76 در سمت مشاور امور اقتصادی وزارت اقتصاد بوده است. ایشان در ادامه به مدت بالغ بر 9 سال از سال 1377 معاونت اقتصادی بانک مرکزی را بر عهده داشته اند. از سال 92 نیز تا خرداد 1400 در زمان ریاست ولی الله سیف و عبد الناصر همتی، وی در جایگاه قائم مقامی بانک مرکزی بوده است. دکتر اکبر کمیجانی در حال حاضر در مقام رئیس کل بانک مرکزی قرار دارد. به طور کلی می توان بیان کرد وی در تمامی دولت های پس از جنگ به غیر از برهه ای در دولت نهم و دهم مسئولیت های مهم و بالایی در اقتصاد ایران داشته است.

مقالات علمی

حدود 150 مقاله به نام دکتر اکبر کمیجانی در مجلات علمی پژوهشی به چاپ رسیده است. برخی از این مقالات عبارت است از؛ شبیه سازی نرخ سود بین بانکی ریالی ریالی ایران در چاچوب تعادل نش، بررسی اثر سیاست های همزمان پولی و مالی بر متغیر های کلان اقتصاد ایران، ماهیت بانک و ماهیت خلق پول بانکی، تغییرات نرخ ارز و اثر آن متغیر های کلان اقتصاد ایران، پایداری مالی دولت در اقتصاد ایران، شناسایی و پیش بینی بحران های بانکی در ایران، اثرات غیر خطی تورم بر رشد اقتصادی در ایران و... .

دیدگاه اقتصادی؛ قرابت با کینزین ها

آنچه که از مقالات پژوهشی و علمی دکتر کمیجانی برمی آید این است که ایشان به اتخاذ سیاست های مالی از سوی سیاست گذار اعتقاد دارد. به گفته وی در شرایط کوتاه مدت و بلند مدت هر دو سیاست پولی و مالی اثر داشته و این دو سیاست را یکدیگر را تکمیل می کنند. همچنین ترکیب بهینه از سیاست های پولی و مالی می توانند انحرافات اقتصادی را به حداقل برساند و کشور را به رشد اقتصادی پایدار برساند. از همین رو می توان گفت کمیجانی به جریان اصلی علم اقتصاد یا اصطلاحا نئو کلاسیک ها تعلق ندارد. شاید بتوان گفت کمیجانی و به طور کلی کسانی که در بانک مرکزی فعالیت می کنند به مکتب کینزین ها نزدیکی بیشتری دارند.

در مقاله ای دیگر نیز به اثرات نرخ ارز حقیقی از سوی ایشان پرداخته شده است. به گفته کمیجانی بیشترین اثر نوسانات نرخ ارز حقیقی در نرخ سود سپرده های کوتاه مدت دیده می شود. همچنین وی بیان کرده است که نوسانات نرخ ارز حقیقی اثری مستقیم بر رشد اقتصادی در کوتاه مدت و بلند مدت داشته و در میان مدت نیز این رابطه منفی یا عکس است. توصیه سیاستی کمیجانی در دوره هایی که نرخ ارز حقیقی نوسانات زیادی را تجربه می کند این است که بایستی نرخ سود سپرده های کوتاه مدت را با فضای حاکم بر اقتصاد تنظیم کرد. با توجه به این نظرات و توجه جدی به شاخص نرخ ارز حقیقی به نظر نمی رسد اکبر کمیجانی بخواهد در بانک مرکزی نرخ ارز اسمی را از نرخ ارز حقیقی پایین تر بیاورد. به بیان دیگر ظاهرا ایشان به کاهش تصنعی قیمت ارز قائل نیست.

همچنین بر اساس نوشته های دکتر کمیجانی، ایشان به سیاست هدف گذاری نرخ تورمی اعتقاد داشته و دلیل کنترل تورم در بسیاری از این کشور ها که با معضل تورم رو به رو بوده اند را همینهدفت گذاری می داند. به گفته وی اینکه بانک مرکزی اعلام کند من می خواهد به یک نرخ تورم مشخص در یک بازه معین برسم، باعث می شود تا لنگر افزایش تورم انتظاری انداخته شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان