گزارش تکان‌دهنده از شکنجه در زندان‌های عربستان سعودی

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که گزارش‌هایی را از سوی نگهبانان زندان‌های سعودی در خصوص شکنجه زندانیان در زندان‌های عربستان به دست آورده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

دیده‌بان حقوق بشر امروز (یکشنبه) اعلام کرد که گزارش‌های جدیدی درباره ادعای شکنجه زندانیان سیاسی برجسته در زندان‌های عربستان به دست آورده است.
بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان حقوق بشر، مقام‌های سعودی تاکنون در خصوص اتهامات مربوط به اوایل سال ۲۰۱۸ در زمینه شکنجه فعالان حقوق زنان و دیگر زندانیان در بازداشتگاههای عربستان از جمله با استفاده از شوک‌ الکتریکی، ضرب و شتم، شلاق زدن و آزار و اذیت جنسی تحقیقات مستقل و قابل اعتمادی انجام نداده است.
بر اساس این گزارش، دیده‌بان حقوق بشر به مجموعه‌ای از پیام‌هایی متنی دست پیدا کرده است که در ژانویه ۲۰۲۱ از سوی افردی ارسال شده بود که خود را به عنوان نگهبانان زندان عربستان معرفی کرده بودند و در این پیام‌ها، توضیحاتی در خصوص شکنجه‌ها و سوء رفتارهای بازجویان سعودی با زندانیان برجسته در اواسط تا اواخر ۲۰۱۸ در زندانهای عربستان، ارائه داده‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر گزارش کرد که این افراد از ترس مجازات حاضر به افشای نام خود نشدند اما در پیام‌های متنی خود، آن چه را که مشاهده کرده بودند و پیام‌های دیگر نگهبان‌های زندان عربستان را ارسال کرده بودند.

«مایکل پیج» معاون مدیر بخش غرب آسیا و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر در این خصوص گفت: «شواهد جدید مبنی بر اقدام عربستان در شکنجه وحشیانه و ظالمانه طرفداران حقوق زنان و دیگر زندانیان برجسته بیش از پیش اهانت کامل ریاض به حاکمیت قانون و ناتوانی این کشور را در انجام تحقیقات معتبر در خصوص این اتهامات،  آشکار می‌کند».
وی ادامه داد: «آزاد گذاشتن متخلفین این پیام را القا می‌کند که شما (شکنجه‌گران) می‌توانید با مصونیت شکنجه کنید و هرگز برای چنین جرایمی تحت مجازات قرار نمی‌گیرید».
دیده‌بان حقوق بشر همچنین گزارش کرد که این گزارش‌ها مربوط به زندان «ذهبان» واقع در شمال «جده» و یک زندان سری دیگر می‌شود.
بر اساس این گزارش، نگهبان‌های زندان‌های مذکور در این گزارش به موارد خاص از جمله شکنجه «لجین الهذلول» فعال برجسته حقوق زنان و «محمد الرابعه» فعال حقوق بشر نیز اشاره کرده بودند.

در یکی از این گزارش‌ها در خصوص وحشت نگهبانان در زمان بیهوش شدن یکی از زندانیان گفته شده است که گمان می‌کردند بر اثر شکنجه جان باخته است.
این نگهبانان اینگونه نوشتند: «یکی از زندانیان در حین شکنجه بیهوش شد و همگی ما وحشت کردیم و ترسیدیم که بر اثر شکنجه جان باخته باشد و مسئولیت آن بر گردن ما بیافتد زیرا دستور کشتن هیچ یک از زندانیان، خواه زن یا مرد را نداشتیم».

در گزارش دیگری به آزار جنسی الهذلول به دست بازجویان اشاره شده بود. الهذلول در ماه فوریه به صورت مشروط از زندان آزاد شده است.
یکی از نگهبانان زندان گفت: «لوجین الهذلول در معرض آزار جنسی بی‌سابقه‌ای که تاکنون مشاهده نکرده بودم، قرار گرفت. آن‌ها از توهین به وی لذت می‌بردند».
الهذلول به همراه زنان دیگری از جمله «سمر بدوی»، «نسیمه الساده»، «نوف عبدالعزیز» و «میساء الزهرانی» در می ۲۰۱۸ و چند ماه پیش از صدور مجوز رانندگی برای زنان در عربستان سعودی دستگیر شد و به گفته خانواده‌اش، تحت شکنجه قرار گرفت.

دادگاه کیفری ویژه ریاض، پیشتر بدون ذکر نامی از لجین الهذلول، او را به تحریک به تغییر نظام سیاسی عربستان، تلاش برای کمک به طرح‌های خارجی در داخل کشور با استفاده از یک شبکه با هدف آسیب رساندن به نظم عمومی و همکاری با تعدادی از افراد و نهادهایی که به موجب قانون مبارزه با جرایم تروریسم و ​​تأمین مالی آن مجرمند، متهم کرده بود.
سازمان‌های مدافع حقوق بشر در نوامبر ۲۰۱۸ گزارش کردند که بازجویان سعودی دست‌کم چهار زن فعال حقوق زنان را به طرق مختلف از جمله شوک الکتریکی، ضربات شلاق و آزار جنسی و مورد شکنجه قرار داده‌اند.

در ژانویه ۲۰۱۹، دیده‌بان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل اعلام کردند که مقام‌های سعودی می‌بایست به ناظران بین‌المللی اجازه ورود به کشور و تحقیق درباره اتهامات مربوط به شکنجه زندانیان بدهد.

در مارس ۲۰۱۹، دادستانی عمومی عربستان سعودی اعلام کرد که دفتر دادستانی که مستقیماً مسئولیت گزارش‌دهی به ولیعهد و پادشاهی عربستان است به همراه کمیسیون حقوق بشر عربستان و جامعه ملی حقوق بشر عربستان هر کدام تحقیقات جداگانه‌ای درباره اتهامات شکنجه انجام داده و شواهدی برای تأیید و حمایت از این اتهامات پیدا نکرده‌اند.

با این حال دیده‌بان حقوق بشر گزارش کرد که هیچ‌یک از سازمان‌های سعودی استقلال مورد نیاز برای انجام تحقیقاتی شفاف و معتبر برای مسئول شناختن عوامل شکنجه زندانیان را ندارند.

در ماه فوریه، یک دادگاه تجدیدنظر، اظهارات الهذلول در خصوص شکنجه در زندان را نپذیرفت و قبل از آن نیز یک دادگاه با اشاره به فقدان شواهد، اظهارات این زن فعال حقوق زنان درباره شکنجه شدن در زندان را نپذیرفت.

نگهبانان زندان عربستان سعودی در گزارش خود در خصوص شکنجه‌ الرابعه نوشتند که وی در بین افرادی بود که خارج از ظرفیتش مورد شکنجه قرار می‌گرفت و زمانی که بازجویان به کمردرد وی پی بردند، او را طوری شنکجه می‌کردند که بدون کمک قادر به حرکت نبود.

یک منبع آگاه دیگر پیش از این به دیده‌بان حقوق بشر گفته بود که مسئولان زندان، ماهها از طرق مختلف از جمله شوک الکتریکی، غرق مصنوعی و ضرب و شتم، الرابعه را تحت شکنجه قرار می‌دادند.

​بنا بر گفته این منابع آگاه، بازجویان شکنجه‌گر، این زندانی را در مکان‌هایی تنگ و به حالت ایستاده نگه می‌داشتند و او را از خواب محروم و از پا از سقف آویزان می‌کردند.

طبق این گزارش، در تاریخ ۲۷ ژوئیه (پنجم مردادماه)، یک دادگاه تجدیدنظر قرار است درباره پرونده الرابعه تصمیم‌گیری کند.

بر اساس این گزارش، بی‌میلی عربستان سعودی برای انجام تحقیقات مستقل و معتبر در خصوص اتهامات شکنجه در زندانهای سعودی، وجهه این کشور را لکه‌دار کرده است.

دیده بان حقوق بشر همچنین اعلام کرد که سران سعودی همچنین باید کلیه اتهامات‌،محکومیت‌ها و مجازات‌های اعمال شده علیه فعالان حقوق زنان و دیگران را که صرفاً بر اساس فعالیت و بیان صلح آمیز دیدگاههایشان به آن‌ها تحمیل شده، لغو کنند.

دیده‌بان حقوق بشر در حالی این گزارش را منتشر کرده است که چند روز پیش فعالان حقوق بشر عربستانی در نشست مجازی «زندانیان فلسطینی در عربستان سعودی» به میزبانی وبسایت «مرآة الجزیره» و با شرکت فعالان مطرح معارضان سعودی، تصریح کردند که بازجویان موساد در زندان‌های عربستان اقدام به بازجویی از زندانیان فلسطینی در بند رژیم سعودی می‌کنند.

در نشست فوق که محور آن شرایط وخیم زندانیان فلسطینی در عربستان بود، تأکید شد که شرایط این زندانیان هیچ بهبودی نیافته و دولت سعودی یا عدم آزادی آن‌ها و محرومیتشان از حقوق قانونی و اولیه به طور روشن دست به نقض حقوق بشر می‌زند.

«محمد بن سلمان» از زمان به قدرت رسیدن به عنوان ولی‌عهد سعودی، دست به یک پاکسازی گسترده زده و هر فردی را که از جانب وی احساس خطر می‌کرد بازداشت و روانه زندان کرده است.

منبع:‌فارس

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان