پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

 

انواع میلگرد به‌عنوان یکی از محصولات فولادی شناخته شده است که دارای کاربرد فراوانی در صنایع، مخصوصاً صنعت ساختمان‌سازی است. میلگردها در شکل کلی به دو گروه ساده و آجدار طبقه‌بندی شده است و می‌توان آن را به دو شکل شاخه و کلاف در بازار خریداری کرد. در این مطلب قصد داریم همه استانداردهای میلگرد و انواع گوناگون آن را به‌طور دقیق بررسی نماییم تا بتوانیم به تفکیک مدل و استاندارد آن‌ها، در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار دهیم.

معرفی میلگرد

میلگرد اختصار یافته کلمه میله تقویت‌کننده است، این محصول به میله‌ای فلزی معروف است که برای کمک به بالا بردن مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. درنتیجه می‌تواند به سازه‌های بتنی کمک کند تا در مقابل بارهای کششی، خمشی، پیچشی و برشی ایستادگی فراوانی از خود نشان دهد.

میلگرد را اغلب نمی‌توانید در سازه‌های بتنی ببینید؛ به دلیل این که داخل سازه بتنی مدفون شده‌اند. برای تولید میلگرد فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا فولاد درست مثل بتن خواص انبساط حرارتی دارد که اثرات ناشی از تغییر دما را به میزان زیادی کم می‌کند. تمام میلگردها به شکل صاف و صیقلی تولید نشده‌اند و برای جلوگیری از لغزش در ساختمان‌های بتنی، میلگرد را هم به شکل آجدار تولید می‌کنند. بهتر است بدانید، نحوه ساخت، نوع و سایز میلگرد به طور مستقیم بر روی قیمت میلگرد مشهد تاثیر گذار خواهد بود.

انواع میلگرد ازلحاظ جنس

میلگرد ازنظر جنس دارای به دو دسته میلگرد ساده و میلگرد آجدار است. از انواع میلگرد، باید به موارد پایین اشاره کنیم:

  • میلگردهای اروپایی (شامل کربن، منگنز، سیلیکون، آلیاژی و غیره)
  • فولاد دارای کربن (میلگرد پایه «سیاه»)
  • میلگرد گالوانیزه
  • اپوکسی پوشش داده
  • فایبرگلاس دارای پلیمر و ضد زنگ

انواع میلگرد اروپایی

هر یک از میلگردهای گفته شده نقاط قوت و ضعف مخصوص خود را دارند. میلگرد همراه با استاندارد اروپایی از ماده‌ای به اسم منگنز تولید شده است این میلگرد در جاهای زلزله خیز و برای ساختمان‌هایی که دارای ساختاری یکپارچه هستند مناسب نیست؛ می‌توان گفت کار با این میلگرد بسیار راحت است.

 فولاد کربن

پرکاربردترین مدل میلگرد، میلگرد فولاد کربن است که به نوار سیاه نیز معروف است. به خاطر اینکه این مدل میلگرد در مقابل رطوبت دارای مقاومت زیادی نیست، مقدار زنگ‌زدگی در آن زیاد است و به کار گیری آن در محیط‌هایی که دارای رطوبت زیادی است، مناسب نخواهد بود.

13

انواع میلگرد از نوع پوشش اپوکسی

میلگرد مدل اپوکسی در اصل به فولاد کربن معروف است این میلگرد دارای پوشش اپوکسی است. این کالا تقریباً ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر فولاد کربن در برابر زنگ‌زدگی مقاومت دارد. هر مدل صدمه به این میلگرد، به علت پوشش نازک اپوکسی آن، می‌تواند میلگرد را با مسئله روبه‌رو کند و مقاومت آن را در مقابل زنگ‌زدگی کم کند.

میلگرد گالوانیزه

از دیگر انواع میلگرد می‌توان به میلگرد گالوانیزه اشاره کرد. باید بگوییم که این وسیله در مقایسه با فولاد کربن، فقط ۴۰ برابر دارای مقاومت بیشتری در مقابل رطوبت است. علاوه بر آن، قیمت این میلگرد هم در مقایسه با میلگرد اپوکسی بیشتر است.

انواع میلگرد فایبرگلاس لیمر

پلیمر تقویت شده با الیاف (FRP)، به‌عنوان یک ماده کامپوزیتی شناخته می‌شود. این الیاف اغلب جنسی از شیشه، کربن یا آرامید دارند، اگرچه برخی مواقع سایر الیاف مثل کاغذ یا چوب یا آزبست مورد استفاده قرار می‌گیرد. FRP ها اغلب در صنایعی همچون هوافضا، خودروسازی، دریایی و ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فولاد ضدزنگ

فولاد ضدزنگ، یک نوع آلیاژ آهن با میزان تقریباً ۱۰.۵ درصد کروم است که موجب می‌شود فلز در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم پیدا کند. میلگرد ضد زنگ دارای استحکام و مقاومت مناسبی در مقابل خوردگی است. به همین دلیل از این میلگرد برای تقویت بتن در ساختمان‌هایی مانند پل‌ها، بزرگراه‌ها، ساختمان‌ها و … استفاده می‌شود.

انواع میلگرد ازلحاظ سایز

مسئله مهم دیگر درباره میلگردها، مسئله اندازه آن‌ها است. این مقاطع فولادی در ابعاد گوناگونی تولید می‌شوند و برای مصارف متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرند. در کشور ما میلگردهایی با ابعاد 8 تا 50 بیش‌تر به کار می‌روند. اگر چه میلگردهایی در ابعاد دیگری نیز ساخته می‌شوند.

ابعاد میلگرد در اصل همان ابعاد قطر آن است و بر اساس میلی متر باید اندازه‌گیری شود. اغلب میلگردهای با سایز بیشتر برای سازه‌های سنگین‌تر و قوی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچقدر سازه جزئی‌تر و سبک‌تر باشد، اندازه میلگرد‌های استفاده شده برای آن نیز کم می‌شود.

مهم‌ترین انواع میلگرد طبق ابعاد شامل سایز 8 – 10 – 12 – 14 – 16 – 18- 20 -22 – 25 – 28 - 32 می‌شود.

14

میلگرد ازلحاظ استاندارد

هر کشور استانداردهایی برای ساخت میلگرد خود است که برخی مواقع باید این استانداردها در سطح بین‌المللی رعایت شود و بعضی موارد نیز در سطح ملی به کار می‌روند. این استانداردها اغلب طبق محیط و وضعیت هر کشور به وجود آمده و استفاده می‌شود. در کشور ما اغلب کارخانه‌های تولید میلگرد از جمله شرکت ذوب‌آهن اصفهان که کمپانی شاخص در این زمینه است، از استانداردهای کشور روسیه در تولید میلگرد پیروی می‌نمایند. در این استاندارد تمامی مدل‌های میلگرد به چند دسته A1، A2، A3 و A4 تبدیل خواهند شد که در ادامه به شکل دقیق به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

 اگر بخواهیم به استانداردهای بین‌المللی ساخت میلگرد نگاه کنیم، به چند مسئله بسیار مهم مانند استاندارد ASTM، JIS، DIN و ISO خواهیم رسید. ASTM یکی از مشهورترین استانداردهای ساخت میلگرد جهان است که از سوی انجمن آزمون و مواد آمریکا عرضه شده است.

میلگرد A1

این مدل میلگردها از درصد کمی کربن تولید شده‌اند. به همین علت، دارای قابلیت انعطاف و شکل‌پذیری زیادی هستند. در صنعت این مدل میلگردها، به میلگرد نرم نیز معروف است و به شکل معمول هیچ نوع آجی بر روی قسمت خود ندارند.

میلگرد A2

این مدل از انواع میلگرد دارای آج است. این میلگردها سختی بیش‌تری در مقایسه با میلگردهای A1 دارند و بر روی سطح بدنه خود دارای آج‌هایی یکنواخت هستند. در صنعت این میلگردها به نیمه ترد معروف هستند. قیمت میلگرد آجدار A2 نسبت به سایر میلگردها بیشتر است.

میلگرد A3

این میلگردها سختی بالاتری در مقایسه با دو نمونه قبلی دارند و درنتیجه دارای شکل‌پذیری کم‌تری در مقایسه با آن‌ها هستند. از سوی دیگر، بر روی سطح آن‌ها دارای آج‌هایی به‌صورت جناق هستند. به همین علت، میلگردهای A3 به میلگرد جناقی نیز معروف است.

میلگرد A4

میلگرد‌های A4 به‌عنوان میلگردی که سخت است معروف است. روی سطح آن‌ها آج‌هایی به شکل جناقی وجود دارد. منتهی این آج‌ها از دو سمت برعکس هم هستند که این مسئله موجب بالا رفتن میزان چسبندگی میلگرد به بتن خواهد شد. در اصل باید بگوییم با بالا رفتن شماره این میلگردها، درجه سختی‌شان نیز بیشتر خواهد شد.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم در مورد انواع میلگرد به شما اطلاعاتی دهیم. از میلگردها در بدنه ساختمان‌ها و سازه‌های بتنی استفاده می‌شود. معمولاً با چشم نمی‌توان آن‌ها را دید و محسوس نیستند. این محصولات دارای انواع گوناگونی هستند که بر اساس مدلی که دارند کاربردهای بسیار زیادی را می‌توان از آن‌ها انتظار داشت. جهت مشاهده انواع میلگرد و دیگر آهن‌آلات می‌توانید به فولاد فرتاک سورین به آدرسwww.fooladfartak.com  مراجعه کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان