پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

شرکت تجمعی از چند شریک است که یک مجموعه را تشکیل می‌دهند و در زمینه خاصی فعالیت می‌کنند. سود این مجموعه نیز بین مؤسسان و سهامداران آن تقسیم می‌شود. شرکت‌ها معمولاً هدف‌های بلند مدت یا کوتاه مدت را دنبال می‌کنند. برای فعالیت یک شرکت در ایران، مؤسسان آن باید شرکتشان را ثبت کنند. ثبت کردن شرکت یکی از اولین کار‌هایی است که هر فردی که به دنبال تأسیس یک شرکت است باید انجام دهد. ثبت شرکت مراحل مختلفی دارد که با توجه به نوع شرکت می‌توانند متغیر باشند. به طور کلی در ایران ۷ نوع شرکت مختلف وجود دارد. با این حال برخی از آن‌ها محبوبیت بیشتری دارند. در این مقاله به ثبت شرکت و مراحل آن پرداخته شده است.

ثبت شرکت

ثبت شرکت چیست؟

ثبت یک شرکت در واقع یک قرارداد است. با بسته شدن این قرارداد طرفین باید به آن پایبند باشند و بر اساس آن عمل کنند. در صورتی که مؤسسان یک شرکت، شرکت خود را ثبت نکنند و مراحل مختلف آن را انجام ندهند، شرکت و فعالیتشان قانونی نیست و مراجع می‌توانند شرکت را تعطیل کنند. برای ثبت کردن شرکت کار‌های مختلفی باید انجام شود و هدف شرکت باید به صورت کامل مشخص و آشکار باشد. شرکت‌ها بر اساس هدفی که دارند، ثبت می‌شوند و انواع متفاوتی دارند. حتما برای شناخت تخصصی انواع شرکت اینجا کلیک کنید.

انواع ثبت شرکت

ثبت شرکتها انواع مختلفی دارند که باید به آن‌ها توجه شود. از مهم‌ترین نوع ثبت شرکت ها می‌توان به ثبت شرکتهای سهامی خاص، سهامی عام، شرکت‌هایی با مسئولیت محدود، شرکت‌های تضامنی و شرکت‌های تعاونی اشاره کرد. آگاهی از انواع ثبت شرکت ها می‌تواند کمک بزرگی برای افراد باشد.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

این نوع از شرکت‌ها برای افرادی مناسب هستند که سرمایه زیادی برای شروع کار ندارند و هر کس با وارد کردن سرمایه خاصی به شروع شرکت کمک می‌کند. در این شرکت‌ها سود و زیان با توجه به سرمایه‌ای که هر فرد برای تأسیس شرکت قرار داده است تعیین می‌شود. هرچه شخصی سرمایه بیشتری داشته باشد، سود و زیان آن نیز بیشتر خواهد بود. در ثبت این شرکت‌ها نام شریکان استفاده نمی‌شود و شرکت با عنوان مسئولیت محدود ثبت می‌شود.

اداره ثبت

ثبت شرکت سهامی خاص

سرمایه شرکا در این شرکت‌ها به صورت سهام است. با این حال نمی‌توان این سهم‌ها را در بازار بورس خرید و فروش کرد اما امکان معامله آن‌ها وجود دارد. این شرکت‌ها حداقل توسط سه سهام‌دار تشکیل می‌شوند. برای ثبت کردن این شرکت‌ها حسابی به نام شرکت ایجاد شده و تمام سرمایه شرکت در آن قرار می‌گیرد. سود و زیان در این شرکت‌ها به سرمایه اولیه افراد بستگی ندارد، بلکه به میزان و تعداد سهام‌های یک فرد وابسته است. هر چه سهام یک فرد بیشتر باشد، سود کسب شده از شرکت نیز بیشتر خواهد بود.

ثبت شرکت سهامی عام

ثبت کردن این نوع از شرکت‌ها مراحل و ساختاری مشابه با شرکت‌های سهامی خاص دارند. با این حال یک تفاوت اصلی و مهم میان این دو نوع از شرکت‌ها وجود دارد. در شرکت‌های سهامی عام امکان معامله، خرید و فروش سهام‌ها در بورس وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود تا شرکت بتواند میزان زیادی از سرمایه خود را با فروش سهام کسب کند. همچنین مدیران شرکت می‌توانند با خریدن سهام‌های کوچک‌تر در بورس، سهام شرکت خود را افزایش دهند و در بلند مدت آن را چند برابر کنند. وجود شرکت‌های سهامی عام برای اقتصاد کشور نیز بسیار مفید است.

ثبت شرکت تعاونی

این شرکت‌ها با جمع شدن افرادی کنار هم تأسیس می‌شوند و هدف مشخصی را دنبال می‌کنند. شرکت‌های تعاونی معمولاً دو نوع هستند و در زمینه تولید یا توزیع فعالیت می‌کنند. همچنین در این شرکت‌ها تمام شرکا سهم یکسانی دارند و سود و زیان شرکت به شکل کاملاً مساوی بین افراد تقسیم می‌شوند. ثبت شرکت های تعاونی نیز دارای دو نوع عام و خاص است. در شرکت‌های تعاونی عام، تمام افراد و عموم مردم می‌توانند فعالیت داشته باشند و در آن عضو شوند. در شرکت‌های تعاونی خاص عضویت فقط برای افراد مشخصی است که معمولاً در صنف فعالیت شرکت قرار می‌گیرند.

ثبت شرکت تضامنی

در این شرکت‌ها لزوماً شرکای مختلف در کنار یکدیگر جمع نمی‌شوند و فعالیت شرکت‌ها نیز هدف مشخصی ندارند. در شرکت‌های تضامنی افراد می‌توانند به صورت مستقل فعالیت کنند اما فعالیتشان تحت نام شرکت خواهد بود. در واقع افراد می‌توانند فعالیت خودشان را داشته باشند؛ اما سود و زیان و سرمایه‌ای که کسب می‌کنند متعلق به شرکت است. در این شرکت‌ها یکی از شرکا به عنوان ضامن برگزیده می‌شود. این فرد ضامن در صورتی که شرکت نتواند طلب‌های خود را بپردازد و دچار ورشکستگی شود، مسئولیت این اتفاق‌ها را برعهده دارد. در نتیجه طلب‌های شرکت نیز توسط ضامن شرکت پرداخت خواهد شد. یکی از این شرکت‌ها صرافی‌ها هستند.

مراحل ثبت شرکت

بعد از آگاهی از انواع ثبت کردن شرکت، باید به انجام مراحل بعدی ثبت کردن شرکت بپردازید و شرکت خود را ثبت کنید. برای ثبت یک شرکت مراحل مختلفی وجود دارد. از این مراحل می‌توان به انتخاب هدف شرکت، انتخاب نام آن، انتخاب نوع شرکت و زمینه فعالیت آن اشاره کرد. از مهم‌ترین مراحل برای ثبت یک شرکت، انتخاب یک هدف برای آن است. زمینه‌ای که شرکت در آن فعالیت خواهد کرد و اهداف بلندمدت و کوتاه مدت آن، از مهم‌ترین مسائل در ثبت کردن یک شرکت هستند. با انتخاب هدف برای شرکت، نوع آن نیز مشخص می‌شود. در نتیجه می‌توان به ثبت شرکت پرداخت.

پس از انتخاب هدف باید مناسب‌ترین نوع ثبت شرکت که بهترین بازدهی را داشته باشد، انتخاب شود. برای این کار باید از انواع شرکت‌ها آگاهی داشته باشید. نوع شرکت می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر آینده شرکت داشته باشد و باید به بهترین شکل انتخاب شود. مسأله مهم دیگر، نام شرکت است. نام شرکت یکی از مهم‌ترین مسائل است که به ثبت برند شرکت کمک می‌کند. نام مناسب یک شرکت باعث محبوبیت بیش‌تر یک شرکت و رشد زیادتر آن می‌شود.

اخبار اداره ثبت شرکتها

مؤسسه ثبتی نو

در صورتی که می‌خواهید شرکتی تأسیس کنید، شرکتتان را در سازمان ثبت، ثبت نمایید یا به دنبال مشاوره برای کار‌های ثبتی خود هستید، می‌توانید به سایت ثبتی نو مراجعه نمایید. در این سایت‌ها انواع مشاوره‌ها و خدمات برای کار‌های اداری و ثبتی شرکت‌ها به متقاضیان ارائه می‌شود. ثبتی نو در زمینه ثبت انواع شرکت، تأسیس شرکت‌های مختلف، ثبت تغییرات مختلف شرکت‌ها، ثبت انواع‌ ایده و اختراع‌ها، ثبت برند و مشاوره‌های مالی فعالیت می‌کند. این مؤسسه بهترین مکان برای افرادی است که به دنبال مشاوره و خدمات باکیفیت برای کار‌های ثبتی خود هستند.

مرجع: https://sabtino.com/

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان