پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قطعات پیش ساخته بتنی، همانطور که از نامشان پیداست قطعاتی هستند که با توجه به نیاز پروژه، در کارگاه ساخته شده و پس از ساخت به محل پروژه حمل شده و نصب می گردند. انواع مختلفی از قطعات را می توان به صورت پیش ساخته تولید نمود مانند: نیوجرسی بتنی، دیوار بتنی، قرنیز بتنی پیش ساخته، تیر، ستون، فونداسیون، فیسینگ پل، سازه های نگهبان، وزنه های تعادل تاورکرین ها، پله های بتنی پیش ساخته و قطعات بسیار دیگر.

البته در برخی پروژه ها این قطعات در همان محل تولید شده تا هزینه حمل شامل آن نشود. جنس این قطعات از جنس بتن بوده که می تواند مسلح و یا غیر مسلح باشد و بتن مصرفی در آنها نیز می تواند هم بتن معمولی و هم انواع دیگر بتن نظیر بتن سبک با انواع عیارها باشد.

قیمت قطعات بتنی پیش ساخته چگونه به دست می آید؟

فاکتورهای مختلفی در قیمت گذاری قطعات پیش ساخته بتنی دخیل هستند که در این مطلب به چند مورد از آنها به طور خلاصه اشاره خواهیم نمود:

الف) ابعاد قطعه مورد نظر: مشخص است که یکی از فاکتورهای مورد نظر در قیمت گذاری قطعات بتنی، ابعاد آن قطعه می باشد.

ب) بتن: طبیعتا با توجه به نوع کاربری قطعه مورد نظر، نوع بتن و قیمت تمام شده آن و مصالح اضافی نظیر مواد افزودنی در بتن در قیمت قطعات پیش ساخته موثر خواهند بود.

پ) آهن آلات مصرفی: مورد دیگر موثر در قیمت قطعات بتنی پیش ساخته، وزن آهن آلات مصرفی در داخل قطعه است که میتواند میلگرد، اتصالات، قلاب، لوله، قوطی، نبشی، پلیت و غیره در سایزهای گوناگون باشد.

ت) قالب: وزن آهن آلات مصرفی در ساخت قالب و شاسی که اکثریت آن را تیر آهن و ورق ها تشکیل می دهد یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت قطعات پیش ساخته بتنی می باشد.

ج) جرثقیل: استفاده از جرثقیل در قیمت تمام شده قطعات تاثیر خواهد داشت. بلند کردن و بیرون آوردن قطعه ها از قالب، انتقال و دپوی قطعات و در انتها بارگیری توسط جرثقیل بایستی در هزینه های تولید لحاظ شود. جرثقیل می تواند جرثقیل سقفی، جرثقیل ساده ماشینی، تاور کرین و غیره باشد.

چ) دیگ بخار: استفاده از دیگ بخار و همان دستگاه اتوکلاو، به دلیل استفاده از گاز در تولید بخار جهت عمل آوری بتن، بر هزینه ها می افزاید.

ح) دستمزد نیروی انسانی: دستمزد نیروهای مورد استفاده در کارگاه اعم از کارگران، جوشکار، سرپرست و غیره بایستی در قیمت قطعه بتن پیش ساخته در نظر گرفته شود.

خ) هزینه های متفرقه: این آیتم نیز در صورت استفاده از ابزارها و مواد خاص و غیره در تولید سگمنت ها در نظر گرفته می شود.

د) ضریب سختی: این مورد با توجه به سختی یا آسانی تولید در قیمت لحاظ می گردد.

ر) بالاسری: در نهایت یک ضریب معقول به عنوان ضریب بالا سری نیز به عنوان سود شرکت به مجموع قیمت های به دست آمده اضافه می گردد.

با جمع بستن قیمت های بدست آمده از آیتم های فوق، قیمت قطعات بتنی پیش ساخته بدست می آید و پیمانکار قیمت بدست آمده را به کارفرما اعلام نموده و کارفرما با استعلام های بدست آمده و مقایسهء آنها با یکدیگر نتیجه گیری خواهد نمود.

لازم به ذکر است که فقط قیمت پایین دلیل بر سپردن تولید قطعات به تولید کننده نمی باشد و کارفرما قبل از امضای قرارداد، از کارگاه پیمانکار بازدید بعمل آورده تا از کیفیت قطعات تولیدی، قالب ها و غیره اطمینان حاصل نماید؛ همانطور که در برخی پروژه ها کارفرمایان در مناقصه ها، کار را به پیمانکاری هر چند با قیمت بالاتر سپرده و دلیل آن، کیفیت بالای تولید، ماشین آلات و ابزار آلات مجهز، محوطه کافی جهت دپو و عمل آوری قطعات، نزدیکی کارگاه به محل پروژه (که بر قیمت حمل تاثیر مستقیم دارد) و غیره می تواند باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان