پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

افراد زیادی فکر می‌کنند که خاکبرداری و گود برداری یک عملیات واحد هستند در حالی که از نظر مهندسان ساختمان این دو با هم کاملا فرق دارند و شما برای خاک‌برداری و گود برداری باید از اصول مختلفی پیروی کنید. برای این که بدانید تفاوت خاکبرداری و گودبرداری چیست و به چه چیزی خاک‌برداری یا گودبرداری می‌گویند، با ما همراه باشید.

 

خاکبرداری چیست؟

مهندسان برای ساخت ساختمان‌های مختلف باید آن‌ها را بر روی زمین‌های صاف طراحی و پیاده‌سازی کنند. از آن جا که اکثر زمین‌هایی که برای ساخت ساختمان در نظر گرفته می‌شوند، هموار نیستند و در آن پستی و بلندی‌هایی وجود دارد. به همین دلیل شما باید این ناهمواری‌ها را به وسیله ماشین آلات مختلف برداشته و آن‌ها را هموار نمایید. به این عملیات خاک‌برداری می‌گویند. در واقع شما در عملیات خاکبرداری با کمک دست یا ماشین آلات مختلف زمین را هم‌تراز می‌کنید و تمام برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌ها را از بین می‌برید. در خاکبرداری شما تا حداکثر عمق نیم متر می‌توانید حفاری کنید.

گود برداری چیست؟

گودبرداری، به حفاری زمین پایین‌تر از پی ساختمان مجاور یا پایین‌تر از سطح زمین می‌گویند. این گودبرداری‌ها برای احداث ساختمان‌های مختلف انجام می‌گیرد. در این روش شما باید زمین را در عمق پایین‌تر هم‌تراز کرده و آن‌ها را با هم هموار کنید. معمولا گودبرداری از سطح حداقل نیم متری شروع می‌شود.

تفاوت خاکبرداری و گود برداری چیست؟

با توجه به مطالب بالا می‌توانید به راحتی به تفاوت خاکبرداری و گود برداری پی ببرید؛ اما با این حال در ادامه این موضوع را به صورت کاملا واضح برای شما بیان خواهیم کرد. مهم‌ترین عامل در تفاوت خاکبرداری و گودبرداری را می‌توان به عمق حفاری اشاره کرد. شما گودبرداری را از عمق ۵۰ سانتی‌متری شروع می‌کنید و تا ده ها متر می‌توانید آن را ادامه دهید. برای ادامه روند گودبرداری لازم است با اصول گودبرداری چیست آشنایی داشته باشید. در حالی که در خاک‌برداری آن را تا عمق ۵۰ سانتی‌متری ادامه می‌دهید. در واقع شما خاک‌برداری را روی سطح زمین انجام می‌دهید و گودبرداری را در زیرزمین. مهم‌ترین هدف از گودبرداری و خاک‌برداری احداث سازه‌های عمرانی و ساختمانی است.

یکی دیگر از تفاوت خاکبرداری و گودبرداری می‌توان به استفاده از اقدامات امنیتی بیشتر در گودبرداری اشاره کرد؛ زیرا شما به دلیل ایجاد عمق زیاد در زمین باید از تجهیزات مختلف ایمنی سازه مانند سازه نگهبان استفاده کنید و برای تاسیات مختلف گاز، برق و آب تمهیدات لازم را در نظر بگیرید؛ زیرا احتمال بروز حادثه در گودبرداری‌های بیش از ۱۰ متر بسیار زیاد است. در حالی که در خاک‌برداری شما به ایمنی کمتری نیاز دارید.

معمولا خاکبرداری را برای افزایش ایمنی ساختمان‌ها در برابر نیروهای کششی مانند زلزله انجام می‌دهند. لذا انجام این عملیات در ساختمان‌های مختلف بسیار مهم است و شما باید به اصول و طراحی آن‌ها مسلط باشید؛ اما در گودبرداری هدف اصلی ایجاد پارکینگ، انباری و غیره برای ساختمان‌های کوچک است. به طوری که آن‌ها می‌توانند با حفر کردن زمین فضای بیشتری را برای زندگی در ساختمان خود داشته باشند.

مراحل خاکبرداری و گود برداری ساختمان

0202

در این بخش قصد داریم آموزش مراحل گودبرداری ساختمان و خاکبرداری آن را بیان کنیم تا شما بهتر بتوانید به تفاوت آن دو پی ببرید.

شما بعد از آن که مجوز ساخت ساختمان را در زمینی دریافت کردید باید عملیات خاکبرداری را در آن شروع کنید. بعد از اتمام خاک‌برداری شما باید گودبرداری را شروع نمایید. به طوری که شما در این دو مرحله باید اقداماتی را در نظر بگیرید که مهم‌ترین آن‌ها به شکل زیر هستند:

  1. نقشه اولیه تهیه نمایید.

  2. از مکانیک خاک آزمایش بگیرید.

  3. سطح آب‌های زیرزمینی را بررسی کنید.

  4. سازه‌های مجاور را تحلیل و بررسی نمایید.

  5. مجوزهای لازم را از سازمان‌ آب، برق، گاز، فاضلاب، مخابرات، آتش‌نشانی و کلانتری محل دریافت کنید.

  6. لوله‌ تاسیسات مختلف شهری را در محل گودبرداری یا خاک‌برداری بررسی کنید.

  7. جنس خاک را شناسایی نمایید.

  8. زمین را تا عمق مشخص شده حفاری کنید. حفاری خود را تا زمانی که به خاک سفت برسید، ادامه دهید.

  9. در صورتی که بیش از حد تعیین شده در نقشه گودبرداری کرده باشید آن را جبران نمایید.

  10. سطح کنده شده را با ماسه و سیمان برای پیشگیری از آسیب عوامل تغییر دهنده و حوادث طبیعی پوشش دهید.

  11. در صورتی که دیواره‌های گود ناپایدار باشند از مهاربند استفاده کنید.

انواع خاک زمین در عملیات‌ خاکبرداری و گودبرداری

مهندسان ساختمان در عملیات خاکبرداری و گودبرداری با خاک‌های مختلفی روبرو می‌شوند که در ادامه هر کدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

زمین دستی

خاکی است که بافت آن خیلی نرم و سبک می‌باشد و شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای دستی خاکبرداری و گودبرداری کنید. در واقع شما برای استفاده از آن‌ها به ماشین آلات مختلف نیاز ندارید.

زمین سنگی

این نوع از زمین‌ها به صورت یکدست از سنگ تشکیل شده‌اند و بسیار سخت می‌باشند. به طوری که شما برای حفاری آن‌ها نیاز به ماشین‌آلات مختلف دارید.

زمین دج

زمین دج به زمینی گفته می‌شود که شما به هنگام گودبرداری آن می‌توانید جای کلنگ را در آن مشاهده کنید. این زمین‌ها از نوع خاک سفت و فشرده هستند که برای حفاری آن‌ها نیاز به ماشین آلات مختلف دارید.

زمین کلنگی

این زمین نوعی خاک است که از زمین دج سفت‌تر می‌باشد و جای کلنگ به هنگام گودبرداری و خاکبرداری در آن‌ها نمی‌ماند.

زمین لجنی

این زمین، نوعی خاک است که با آب مخلوط شده و شکل لجن را به خود می‌گیرد. شما می‌توانید گودبرداری این خاک را با دست انجام دهید؛ زیرا آن‌ها بافتی نرم دارند و شما می‌توانید آن‌ها را در فصولی از سال که بارش کم است به کمک ماشین آلات مختلف حفاری انجام دهید.

خلاصه

خاکبرداری و گودبرداری دو روش مختلف از ساختمان سازی هستند که در خاکبرداری شما تا عمق ۵۰ سانتی از زمین را کنده و تمام ناهمواری‌های را یکدست می‌کنید؛ اما در گودبرداری شما با استفاده از ماشین آلات مختلف از عمق ۵۰ سانتی‌متری شروع کرده و تا ۱۰ ها متر می‌توانید به عمق زمین بروید. تفاوت خاکبرداری و گودبرداری به عمق حفاری آن‌ها است. حال اگر شما نیاز به خاک‌برداری و گودبرداری ساختمان‌های مختلف دارید می‌توانید با گروه رویش، عمران مدرن و آرکو سازه صحبت نمایید. آن‌ها می‌توانند با استفاده از استانداردهای مشخص شده گودبرداری و خاک‌برداری ساختمان شما را با قیمتی مطلوب انجام دهند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان