پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

تابلو برق‌ها به‌خوبی توانستند نیاز ما برای تجمیع، نگهداری و توزیع برق در ساختمان‌ها را پوشش دهند. هر سازه‌ای که ساخته می‌شود، نیاز به تابلو برق ‌دارد و بدون تابلو برق، با دنیای آشفته و ناامنی از سیم‌ها و تجهیزات الکتریکی در سرتاسر ساختمان روبرو خواهیم شد. هرچه می‌گذرد و ساختمان‌ها و سوله‌های بیشتری ساخته می‌شوند، استفاده از انواع تابلو برق هم بیشتر می‌شود؛ طوری‌که امروزه هیچ سازه‌ای بدون تابلو برق قابل‌تصور نیست. بنابراین باید نکاتی در مورد تابلو برق، انواع و کاربرد آن و همچنین نگهداری از آن‌ها بدانیم. در این مقاله می‌خواهیم راجع به آموزش نصب و نگهداری تابلو برق صحبت کنیم. همراه ما باشید.

تابلو برق چیست؟

تابلو برق به‌شکل ساده همان کنتور برقی است که همه ما در ورودی خانه‌مان، آن را دیده و می‌شناسیم. تابلو برق درواقع محفظه‌ای پلاستیکی یا فلزی است که تجهیزات برق ساختمان را در دل خود جای می‌دهد. تجهیزاتی مانند کلیدها، فیوزها، سیم‌پیچ‌ها، کنتاکتورها، قطعات کنترلی، قطعات حفاظتی، نمایشگرهای جریان و ولتاژ و رله‌ها برای محافظت از اشیاء خارجی، باد، باران و آفتاب، درون یک محفظه جمع‌آوری و محافظت می‌شوند.

همچنین تابلو برق‌ها از ما هم در برابر خطرات برق‌گرفتگی محافظت می‌کنند. در تمامی ساختمان‌ها از یک یا چند تابلو برق برای تجمیع و توزیع انرژی برای واحدهای مختلف و همچنین برای افزایش ضریب ایمنی ساکنین و دستگاه‌های برقی، از انواع تابلو برق‌ها استفاده می‌شود.

انواع تابلو برق + اجزای اصلی یک تابلو برق

به عنوان یکی از موارد آموزش نصب و نگهداری از تابلو برق باید انواع تابلو برق را معرفی کنیم. احتمالاً با انواع تابلو برق در سازه‌ها و مکان‌های مختلف روبرو شده‌اید. تابلو برق‌ها برای مصارف و مکان‌های گوناگون، در انواع مختلفی طراحی و ساخته شده‌اند. تابلو برق‌هایی که برای استفاده در محیط باز یا بسته به‌صورت روکار یا توکار طراحی شده‌اند، می‌توانند به‌صورت دیواری، ایستاده، کشویی، قفسه‌ای یا مدولار ساخته شوند.

یک تابلو برق از اجزای اصلی و تشکیل‌دهنده بدنه، کلیدها، شینه و هادی‌ها، مدار حفاظتی و اندازه‌گیری، اتصال به زمین، سیستم اینترلاک و مقره ساخته‌شده و برای ۳ نوع مصرف فشار ضعیف (تا هزار ولت و برای استارتر موتور، سوئیچینگ مدار ورودی، باس کوپلر و تغذیه مصرف‌کننده‌ها)، فشار متوسط (از هزار تا ۶۳ هزار ولت برای پست‌های برق و ترانسفورماتورها) و فشار قوی (از ۶۳ هزار تا ۴۰۰ هزار ولت برای استفاده‌های صنعتی و تولیدی) سفارشی‌سازی می‌شود.

متن جایگزین: نصب و نگهداری از تابلو برق

نصب و نگهداری از تابلو برق

تابلو برق دستگاهی حساس با تجهیزات پیشرفته است که وظیفه کنترل و توزیع پایدار انرژی الکتریکی را در یک مجموعه برعهده دارد. تابلو برق‌ها ازنظر کاربرد مختلف هستند و هرکدام هم اصول و روش‌های ایمنی نصب و نگهداری مخصوص به خود را می‌طلبند.

برای مثال نصب و نگهداری از تابلو برق نیمه‌اصلی که برای تغذیه برق یک ساختمان طراحی و پیاده‌سازی شده، زمین تا آسمان با نصب و نگهداری از تابلو برق صنعتی که برای کنترل جریان خروجی با توجه به جریان ورودی تعبیه‌شده، متفاوت است.

نصب تابلو برق نیازمند تجربه، مهارت و رعایت کامل ایمنی هنگام برق‌دار کردن مجموعه است. اگر تابه‌حال تجربه کار با تابلو برق را نداشته‌اید، توصیه می‌کنیم از افراد وارد و متخصص در این زمینه کمک بگیرید. برای سفارش تابلو برق در تهران می‌توانید به نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های معتبر سراسر شهر مراجعه کنید. هر تابلو برقی با توجه به کاربرد آن، یک دیتاشیت و دفترچه راهنما برای مدارهای مختلف، ترمینال‌ها، سرکابل‌ها و نحوه ایجاد ارتباط بین اجزای مختلفش دارد. راه‌اندازی، نصب و نگهداری از تابلو برق با توجه به نقشه و علائم حک‌شده روی بدنه و مدارهای آن و با رعایت استانداردهای VDE و DIN آلمان صورت می‌گیرد.

در ادامه چک لیستی از موارد ساده برای نصب و نگهداری از تابلو برق برای شما آماده کرده‌ایم:

  • تابلو برق باید دقیقاً مطابق با دستورالعمل و دفترچه راهنما و توسط یک شخص وارد نصب و مداربندی شود
  • بدنه، شاسی و پایه‌های نگه‌دارنده باید محکم سرجای خود ثابت و فیکس شوند
  • در صورت سلول‌بندی داخل تابلو، ارتباط بین سلول‌ها باید از طریق ترمینال‌های مشخص‌شده و به‌صورت اصولی برقرار شود
  • کابل‌های ورودی و خروجی باید مطابق با نقشه تابلو برق به ترمینال‌ها و سرکابل‌ها متصل شوند
  • پس از اتمام کار نصب و مداربندی، یک‌بار دیگر موارد را از ابتدا تا انتها بازبینی شوند
  • قبل از وصل کردن تابلو برق به مصرف‌کننده‌ها، کیفیت کار مدارها و کلیدهای مختلفی مانند کلیدهای قطع‌ووصلی، فیوزها، مدارهای محافظتی، مدارهای کنترل و مدارهای تهویه شامل فن و هیتر، به‌صورت مستقل و جداگانه بررسی شوند
  • قبل از برق‌دار کردن مجموعه، عایق‌بندی تمام سیم‌ها، اتصالات و بدنه به‌صورت جداگانه بررسی شود
  • سیستم اینترلاک و سیم اتصال به زمین بسیار مهم هستند، قبل از برق‌دار مجموعه از صحت عملکرد آن‌ها اطمینان حاصل شود
  • برای برق‌دار کردن تابلو ابتدا تمام وسیله‌ها و اتصالات اضافی برداشته‌شده و در محفظه کامل بسته شود، سپس از محفظه فاصله گرفته و مجموعه را برق‌دار کنید

5

پس‌ازاینکه مدتی از کارکرد تابلو گذشت، نوبت به انجام تست‌های روتین و متناوب زیر می‌رسد:

  • تست عایق‌بندی: برق ورودی تابلو قطع می‌شود، بار از روی مجموعه برداشته‌شده و تمام کلیدها ON می‌شوند، سپس با یک اهم‌متر اندازه‌گیری مقاومت عایق و تست دی‌الکتریک انجام می‌شود
  • بازبینی اتصالات و مداربندی مجموعه: اتصالات آچارکشی شده و موارد آسیب‌دیده شامل سیم‌ها، ترمینال‌ها و غیره ترمیم می‌شوند. ضمنان سیستم تهویه، اندازه‌گیری و حفاظت نیز به‌صورت چشمی بازبینی می‌شوند
  • تمیزی و نظافت کردن محیط‌هایی که گردوغبار گرفته‌اند، منجر به افزایش طول عمر قطعات و مدارهای حفاظتی و تهویه می‌شود
  • اگر تابلو برق قسمت‌های مکانیکی مانند اینترلاک دارد، این قسمت‌ها در کنار لولاها و کلیدها نیازمند روغن‌کاری و آچارکشی هستند
  • عملکرد رله‌ها و مدارهای حفاظتی برای داشتن ماکزیمم ضریب ایمنی، باید به‌صورت روزانه بازبینی شوند
  • تجهیزات گرمازا و مدار روشنایی تابلو برق نیازمند بازبینی دوره‌ای و مداوم است. می‌توانید برای این کار از نور مادون قرمز برای شناسایی مناطقی که بیش‌ازحد داغ شده‌اند، استفاده کنید
  • کلیدها و فیوزهای قطع برق و سیستم اتصال به زمین باید همواره بررسی‌شده و از عملکرد صحیح و دقیق آن‌ها اطمینان حاصل شود

سخن پایانی

برای اینکه سیستم تجمیع و انتقال انرژی ما در گذر زمان دچار استهلاک نشده و با همان کیفیت روز اول به کار خود ادامه دهد، نیازمند انجام سرویس‌های دوره‌ای نصب و نگهداری از تابلو برق است. با رعایت یک سری اصول ساده و منظم، تا حد زیادی می‌توان جلوی آسیب‌ها و هزینه‌های تعمیر احتمالی را گرفته و کاهش داد. همچنین باید بگوییم که قیمت تابلو برق صنعتی به‌دلیل تفاوت انواع مختلف آن‌ها، بسیار متفاوت است و برای اطلاع از قیمت می‌توانید به نمایندگی‌های مجاز سراسر کشور مراجعه کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان