پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

یکی از اندیکاتور‌های معروف و پر استفاده، اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) است. ایچیموکو یکی از بهترین ابزار‌ها برای تحلیل روند در بازار‌های بورس و دیگر بازار‌های مالی است و استفاده بسیار راحتی دارد. به‌علاوه نتایج دقیق این تحلیل باعث شده که بسیاری از فعالان این بازار برای تحلیل ارز دیجیتال خود جذب ایچیموکو شوند. این اندیکاتور دارای ۵ ساختار اصلی است که از این میان تنکانسن و کیجونسن مهم‌ترین بخش‌های آن هستند. تا انتها با این مقاله همراه شوید تا شما را با این دو فیلتر و ساختار مهم آن شنا کنیم. اینکه با توجه به اندیکاتور ایچیموکو چه زمانی موقع خرید و فروش است.

قبل از شروع به آموزش ایچیموکو خواهیم گفت که ابر ایچیموکو چیست؟ معنای آن چیست و چرا چنین اسمی را بر روی این اندیکاتور گذاشته‌اند؟ چگونه می‌توان آن را با دست محاسبه کرد؟ در آموزش ایچیموکو نیز می‌گوییم که این اندیکاتور چه چیز‌هایی را نشان می‌دهد؟ تفاوت آن با میانگین متحرک چیست؟ چگونه می‌توان تحلیل را توسط اندیکاتور ایچیموکو را ساده‌تر کرد؟

ابر ایچیموکو چیست؟

Ichimoku Cloud مجموعه ای از شاخص‌های فنی است که سطوح حمایت و مقاومت و همچنین حرکت و جهت روند را نشان می‌دهد. این کار را با گرفتن میانگین‌های متعدد و رسم آن‌ها بر روی نمودار انجام می‌دهد. همچنین از این ارقام برای محاسبه یک «ابر» استفاده می‌کند که تلاش می‌کند پیش‌بینی کند که قیمت ممکن است در آینده حمایت یا مقاومت پیدا کند.

ابر ایچیموکو توسط گویچی هوسودا، روزنامه‌نگار ژاپنی توسعه یافت و در اواخر دهه 1960 منتشر شد. این شاخص، نقاط داده بیشتری را نسبت به نمودار شمعی استاندارد ارائه می‌دهد. با وجود اینکه در نگاه اول پیچیده به نظر می‌رسد، کسانی که با نحوه خواندن نمودار‌ها آشنا هستند اغلب درک آن را آسان می‌دانند.

معنی Ichimoku به انگلیسی چیست؟

در زبان ژاپنی، "ichimoku" به "یک نگاه" ترجمه می‌شود و به این واقعیت اشاره می‌کند که سطوح حمایت و مقاومت را می‌توان تنها با یک نگاه اندازه‌گیری کرد.

نحوه محاسبه ابر در آموزش ایچیموکو 

قیمت بالا و قیمت پایین، بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌هایی هستند که در طول دوره مشاهده شده‌اند، برای مثال، بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌هایی که در 9 روز گذشته در مورد خط تبدیل مشاهده شده است.  افزودن نشانگر Ichimoku Cloud به نمودار، محاسبات را برای شما انجام می‌دهد، اما اگر می‌خواهید آن را با دست محاسبه کنید، مراحل زیر را انجام دهید:  

  1.     خط تبدیل و خط پایه را محاسبه کنید.
  2.     فاصله پیشرو A را بر اساس محاسبات قبلی محاسبه کنید.  پس از محاسبه، این نقطه داده در 26 دوره در آینده رسم می‌شود.
  3.     فاصله پیشرو B را محاسبه کنید. این نقطه داده را در 26 دوره در آینده رسم کنید.
  4.     برای فاصله زمانی تأخیر، قیمت پایانی را 26 دوره در گذشته در نمودار رسم کنید.
  5.     تفاوت بین فاصله پیشرو A و پیشروی B برای ایجاد ابر رنگی است.
  6.     وقتی دهانه پیشرو A بالاتر از دهانه پیشرو B است، بازار صعودی بوده و بنابراین ابر را سبز رنگ کنید. هنگامی که فاصله پیشرو A زیر دهانه پیشرو B است، بازار نزولی بوده و ابر را قرمز رنگ کنید.
  7.     مراحل بالا یک نقطه داده ایجاد می‌کند. برای ایجاد خطوط، با پایان یافتن هر دوره، دوباره مراحل را طی کنید تا نقاط داده جدیدی برای آن دوره ایجاد کنید.  نقاط داده را به یکدیگر متصل کنید تا خطوط و ظاهر ابری ایجاد شود.

5

در آموزش ایچیموکو، این اندیکاتور چه چیزی را نشان می‌دهد

شاخص فنی، اطلاعات مربوطه را در یک نگاه با استفاده از میانگین‌ها نشان می‌دهد.

زمانی که قیمت در فضای ابری قرار دارد، روند کلی صعودی است، زمانی که قیمت در زیر فضای ابری قرار دارد، روند نزولی و زمانی که قیمت در فضای ابری قرار دارد، بدون روند یا در حال‌گذار است. 

هنگامی که فاصله پیشرو A در حال افزایش است و بالاتر از دهانه پیشرو B است، این به تأیید روند صعودی کمک می‌کند و فضای بین خطوط معمولاً سبز رنگ است. زمانی که فاصله پیشرو A در حال سقوط است و پایین‌تر از فاصله پیشرو B است، این به تأیید روند نزولی کمک می‌کند. فضای بین خطوط معمولاً در این مورد قرمز رنگ است. 

معامله گران اغلب از Ichimoku Cloud به عنوان ناحیه حمایت و مقاومت بسته به موقعیت نسبی قیمت استفاده می‌کنند. ابر ایچیموکو، سطوح پشتیبانی/مقاومت را فراهم می‌کند که می‌تواند در آینده پیش‌بینی شود. این امر Ichimoku Cloud را از بسیاری از شاخص‌های فنی دیگر که فقط سطوح پشتیبانی و مقاومت را برای تاریخ و زمان فعلی ارائه می‌دهند، متمایز می‌کند.  

معامله گران باید از Ichimoku Cloud همراه با سایر اندیکاتور‌های فنی استفاده کنند تا بازده تعدیل شده بر اساس ریسک خود را به حداکثر برسانند.

تفاوت بین ابر ایچیموکو و میانگین متحرک

در حالی که Ichimoku Cloud از میانگین‌ها استفاده می‌کند، آن‌ها با میانگین متحرک معمولی متفاوت هستند. میانگین‌های متحرک ساده قیمت‌های پایانی را می‌گیرند، آن‌ها را جمع می‌کنند و کل آن را بر تعداد قیمت‌های پایانی تقسیم می‌کنند. در میانگین متحرک 10 دوره‌ای، قیمت‌های پایانی 10 دوره آخر اضافه می‌شود، سپس بر 10 تقسیم می‌شود تا میانگین بدست آید.

توجه کنید که چگونه محاسبات برای ابر ایچیموکو متفاوت است. آن‌ها بر اساس اوج و حد پایین در یک دوره و سپس تقسیم بر دو هستند. بنابراین، میانگین‌های ایچیموکو با میانگین‌های متحرک سنتی متفاوت خواهد بود، حتی اگر تعداد دوره‌های یکسانی استفاده شود.

توجه کنید که نمی‌توان گفت، یک شاخص بهتر از دیگری است. آن‌ها فقط اطلاعات را به روش‌های مختلف ارائه می‌دهند.

ساده‌سازی استفاده از ابر ایچیموکو

نشانگر می‌تواند نمودار را با تمام خطوط شلوغ نشان دهد. برای رفع این مشکل، اکثر نرم‌افزار‌های نموداری اجازه می‌دهند خطوط خاصی پنهان شوند. به عنوان مثال، تمام خطوط را می‌توان پنهان کرد، به جز Leading Span A و Leading Span B که ابر را ایجاد می‌کنند. هر معامله‌گر باید بر روی خطوطی که بیشترین اطلاعات را ارائه می‌دهد تمرکز کند و همه خطوطی که حواس را پرت می‌کنند را پنهان کند.

محدودیت دیگر Ichimoku Cloud این است که بر اساس داده‌های تاریخی است. با وجود اینکه دو مورد از این نقاط داده در آینده ترسیم می‌شوند، هیچ چیزی در فرمول وجود ندارد که ذاتاً پیش‌بینی‌کننده باشد. میانگین‌ها را می‌توان به سادگی در آینده ترسیم کرد.  

ابر همچنین می‌تواند برای مدت طولانی بی‌ربط شود، زیرا قیمت بسیار بالاتر یا بسیار پایین‌تر از آن باقی می‌ماند.  در مواقعی مانند این، خط تبدیل، خط پایه و کراس اوور‌های آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند، زیرا معمولاً به قیمت نزدیک‌تر می‌شوند.  

آموزش ایچیموکو برای تحلیل ارز دیجیتال چگونه عمل می‌کند؟

یکی از استراتژی‌های مورد استفاده در تحلیل ارز دیجیتال، استراتژی ایچیموکو است که در اینجا به آموزش تحلیل ارز و آموزش ایچیموکو که یک استراتژی ژاپنی بسیار موفق است می‌پردازیم.

وارد سایت Tradingview.com شوید. اما چگونه می‌توانید نمودار‌ها را بیاورید؟ وارد قسمت market و بخش cryptocurrencies شوید. مثلاً بیت کوین را انتخاب کنید. چون بیت کوین در صرافی‌های مختلف خرید و فروش می‌شود؛ برای آن نمودار‌های مختلفی داریم. مثلاً یکی از نمودار‌های بیت کوین را باز کنید. چیزی که ما باز کردیم، مربوط به بیت کوین در کارگزاری کوین بیس است. از بالا و سمت چپ می‌توان بازه معاملاتی نمودار را تغییر داد. این بازه از یک ثانیه تا یک ماه می‌تواند باشد. اگر یک هفته را انتخاب کنید؛ هر یک از کندل‌ها نشان‌دهنده یک هفته معاملاتی است.

اندیکاتور‌ها را از منو انتخاب کرده و Ichimoku Cloud را سرچ کنید و روی آن کلیک کنید تا به نمودار اضافه شود. ایچیموکو به شما یک ابر می‌دهد که وقتی روند صعودی باشد، به رنگ سبز و وقتی نزولی به رنگ قرمز است.

علاوه بر این ابر، Ichimoku دو خط دیگر را نیز نمایش می‌دهد. تنکانسن (Tenkan sen) و کیجونسن (Kijun sen) دو بردار دوقلو در اندیکاتور ایچیموکو هستند که همراهی آن‌ها با هم می‌تواند شما را به نتایج مهمی در تحلیل بازار برساند. در واقع این دو خط میانگین قیمتی 9 و 26 روزه هستند. خط آبی رنگ، تنکانسن است و خط قرمز رنگ، کیجونسن نام دارد.

2-1- خطوط تنکانسن و کیجونسن چه تأثیری در تحلیل ارز دیجیتال دارد؟

در تحلیل ارز دیجیتال و استفاده از اندیکاتور ایچیموکو، زمانیکه قیمت بالای ابر قرار گرفته باشد و همچنین بالای خطوط تنکانسن و کیجونسن باشد و خط قرمز یا همان کیجونسن نیز در نزدیکی کندل قرار داشته باشد؛ زمان خرید ارز دیجیتال است.

2-2- در تحلیل ارز دیجیتال برای فروش هم خطوط کیجونسن و تنکانسن نقشی دارند؟

زمانیکه خط قرمز یا کیجونسن به سمت پایین شکسته شود موقع فروش ارز دیجیتال است. یعنی زمانیکه کندل ما نزولی می‌شود و بدنه کندل در زیر خط قرمز یا کیجونسن قرار می‌گیرد. 

حالا که تا اینجا آمده‌اید و مقدمات آموزش ایچیموکو را خواندید؛ می‌توانید با ادامه آموزش‌ها و سپردن خود به جریان یادگیری، یک تریدر حرفه‌ای شوید.

گروه سرمایه گذاری مهدی رجبی، یکی از منابعی است که آموزش‌های پایه‌ای و متنوعی را در مورد تحلیل ارز دیجیتال به شما آموزش می‌دهد.

6

شما می توانید برای دیدن ویدئوهای آموزشی بیشتر در حوزه های مربوط به سرمایه گذاری و تحلیل ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال آن به شبکه های اجتماعی گروه سرمایه گذاری مهدی رجبی سر بزنید:

Aparat: https://www.aparat.com/mahdirajabi.com

Instagram: https://www.instagram.com/mahdirajabi_com/

Twitter: https://twitter.com/mahdirajabi_com

Telegram: https://t.me/mahdirajabi_com

همچنین می توانید از طریق شماره ی زیر با آنها در تماس باشید:

021-88684077

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان