پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

سرعت بالای پذیرش دنیای ارزهای دیجیتال و توسعه فناوری بلاک‌چین یکی از اتفاقات مهم و هیجان‌انگیز حوزه فناوری و مربوط به زندگی امروزی مردم دنیا است. بلاک‌چین یک دفتر دیجیتال کل توزیع شده، غیرمتمرکز و عمومی است که می‌تواند مشکلات زیادی را در دنیای واقعی به‌صورت آنلاین حل کند. فعالان زیادی در کشور وجود دارند که به این دنیا پیوسته‌اند و در حال کسب سود هستند.

کشور ایران زمان زیادی است که به دلیل تحریم‌های آمریکا از سیستم بانکی جهان کنار گذاشته شده است. نظام پولی و بانکی کشورمان از وضعیت دلار دل‌خوشی ندارد، اما با پیوستن به دنیای ارزهای دیجیتال می‌توانیم تمامی این تحریم‌ها را دور بزنیم. آینده ارز دیجیتال در ایران برای ما بسیار اهمیت دارد و می‌تواند مسیر سرمایه‌گذاری ما را تغییر دهد. فعلاً در قبال ارزهای دیجیتال باید محتاط باشیم و برای روشن شدن ادامه راه سناریوهای مختلف را باید بررسی کنیم.

تکنولوژی بلاک‌چین در ایران چگونه پیش خواهد رفت؟

بلاک‌چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است و اطلاعات ذخیره شده در این سیستم میان اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با کمک رمزنگاری و توزیع داده‌های انجام شده امکان هک، حذف و دست‌کاری اطلاعات به صفر می‌رسد. تمامی کارها مانند خرید ارز دیجیتال، صدور رمزارز، امور مالی نامتمرکز، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و حتی بازی‌ها روی بلاک‌چین انجام می‌شود.

کلیه رمز ارزها بر پایه بلاک‌چین ساخته می‌شوند. از جمله ارز دیجیتالی ایرانی می‌توان به توکن (پیمان) اشاره کرد که بر اساس بلاک‌چین استلار ساخته شده است و در ایران فعالیت می‌کند. درصورتی‌که ایران بخواهد در ارزهای دیجیتال نقش مهمی داشته باشد باید از صدور رمزارزهای داخلی فراتر برود. با سرمایه‌گذاری در این حوزه و با چشم‌انداز بین‌المللی، ایران می‌تواند نقش پررنگی در آینده بلاک‌چین داشته باشد.

آینده ارز دیجیتال بانک مرکزی در ایران چگونه خواهد شد؟

5

ایران هم مانند بسیاری از کشورهای جهان در حال بررسی و معرفی ارز دیجیتال بانک مرکزی و یا CBDCها است. خرید ارز دیجیتال بانک مرکزی مزایای زیادی از جمله سهولت در استفاده دارد و موجب کاهش مصرف کاغذ برای اسکناس سنتی می‌شود. از لحاظ امنیت و حریم خصوصی هم می‌توان روی آن حساب کرد. چندین سال است که زمزمه‌های ارز دیجیتال بانک مرکزی به گوش می‌رسد اما هنوز رونمایی نشده است. معرفی ارز دیجیتال بانک مرکزی تأثیر خیلی مثبتی روی آینده ارز دیجیتال در ایران می‌گذارد.

ارز دیجیتال و سیستم پرداختی دیجیتالی در ایران

پرداخت دیجیتالی یک روش کم‌دردسر و امن برای پرداخت است که استفاده از آن پس از همه‌گیری کرونا بسیار شیوع پیدا کرده است. این بیماری باعث شد تا دولت‌ها به فکر یک راه جایگزین برای پرداخت‌های نقدی و کارتی باشند. با کمک ارزهای دیجیتال پرداختی‌ها بر بستر بلاک‌چین و تکنولوژی به‌روز قابل انجام هستند. این روش در برخی از کشورها مانند ایران به‌کندی در حال پیشرفت است اما غیرممکن نیست. شرایط پرداخت بر بستر ارز دیجیتال در همه‌جا هنوز در ایران فراهم نیست اما در آینده نه‌چندان دور میسر می‌شود.

کشور چین اولین کشوری است که با استفاده از یوآن دیجیتالی البته به‌صورت آزمایشی از این روش پرداختی استفاده کند.

به رسمیت شناخته شدن ارز دیجیتال به‌عنوان یک ارز رسمی

 السالوادور اولین کشوری است که بیت‌کوین را به‌عنوان ارز رسمی کشور خود پذیرفته است. امکان انجام تمامی تراکنش‌ها در این کشور با استفاده از بیت‌کوین وجود دارد. درحالی‌که امکان پذیرفتن بیت‌کوین در ایران به این صورت غیرممکن است. بانک مرکزی ایران بارها اعلام کرده است که تنها سیاستگذار پول رسمی ایران، بانک مرکزی است.

5. استخراج بیت‌کوین در ایران مجاز است!

استخراج بیت‌کوین به دلیل پایین بودن هزینه انرژی و بازدهی بالا در ایران بسیار رواج پیدا کرده است. در حال حاضر فعالین در این صنعت با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند. استخراج بیت‌کوین در ایران غیرقانونی است و در صورت مشاهده شدن شامل پرداخت مالیات و جریمه می‌شوند. الگوریتم‌های ارزهای دیجیتال در حال تغییر هستند و ممکن است در سال‌های آینده دیگر نیازی به دستگاه ماینر نباشد و در آخر قطعی‌های مکرر برق در ایران موجب تعطیل شدن مزارع استخراج در ایران شده‌اند.

ماینرها برای استخراج بیت‌کوین از الگوریتم اثبات سهم استفاده می‌کنند که موجب انتقاد شدید محیط‌زیست قرار گرفته است. در نهایت ممکن است این الگوریتم تغییر کند و دیگر به دستگاه‌های ماینر نیازی نباشد.

در نظر گرفتن مالیات برای ارزهای دیجیتال

در کشورهای مختلف صحبت از قانون‌گذاری برای ارزهای دیجیتال است. برخی از کشورها مانند آمریکا دریافت مالیات از مبادلات رمز ارزها را شروع کرده‌اند. ایران نیز از این کشورها مستثنی نیست و در حال تعیین قوانینی برای گرفتن مالیات است. در شرایطی که هنوز معاملات رمزارزها به رسمیت شناخته نشده است، پرداخت مالیات در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. درصورتی‌که شرایطی برای دریافت مالیات از صرافی‌ها فراهم شود، فعالیت‌های آنها قانونمند می‌شود و در نهایت مبادلات رمزارزی به رسمیت شناخته می‌شوند.

مشکلات صرافی ارز دیجیتالی ایرانی

6

فشار روی صرافی‌ها به دلیل ماهیت ناشناخته‌ای که دارند و فعالیتی که انجام می‌دهند بسیار زیاد است. این سخت گیری‌ها و فشارها برای صرافی ارز دیجیتال ایرانی خیلی بیشتر هم هست. در سراسر دنیا و در دوره‌های مختلف صرافی‌ها تعطیل می‌شوند مشکلاتی را برای فعالان بازار به وجود می‌آورند. در 12 اسفند سال 99، مرکز ملی فضای مجازی ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ‌کدام از صرافی‌های ایرانی مجوز فعالیت ندارند.

در شرایط فعلی امکان استفاده از صرافی‌های ایرانی وجود دارد اما طی ماه‌های گذشته شرایط بسیار سختی را گذرانده‌اند. یکی از مهم‌ترین موضوعات پرچالش، چگونگی نظارت بر صرافی‌های رمزارزی است. در مجلس، بانک مرکزی و دولت بارها سعی کرده‌اند تا قانون مشخصی را تعیین کنند اما هنوز موفق نشده‌اند.

کدام صرافی‌ها در ایران مجوز دارند؟

صرافی، پلتفرم‌های آنلاینی هستند که در آنها می‌توانید مبادلات ارزی خود را انجام دهید. صرافی‌ها در دو نوع داخلی و خارجی هستند که برخی از کاربران ترجیح می‌دهند از صرافی ایرانی استفاده کنند. در ایران صرافی‌های زیادی مشغول به فعالیت هستند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و کاربران بر اساس نیاز خود یکی را انتخاب می‌کنند. در میان همه این پلتفرم‌های آنلاین، صرافی تبدیل و نوبیتکس توانسته‌اند بهترین عملکرد را نشان دهند. این صرافی‌ها بستری امن و کاربری ساده‌ای را برای فعالان خود فراهم کرده‌اند تا کاربران بتوانند با خیالی آسوده معاملات خود را انجام دهند. برای کار با این پلتفرم‌ها ما نیاز به آموزش خاصی ندارید و تمامی مراحل ثبت‌نام و احراز هویت در سایت موجود است. این مراحل بسیار کوتاه و راحت هستند و دلیل محبوبیت آنها در میان کاربران همین است.

سخن آخر در آینده ارز دیجیتال در ایران

دنیای کریپتو و خرید ارز دیجیتال در ایران فرصت خیلی خوبی برای کسب سودهای کلان در دنیای سرمایه‌گذاری است. در این بازار تنوع بسیار زیادی وجود دارد و ما در هر بخشی که بخواهیم می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم. کریپتو در حال حاضر نوپا است و بسیاری از سرمایه‌گذاران آینده بسیار روشنی را پیش‌بینی کرده‌اند. با مطالعه بیشتر در این صنعت روبه‌رشد، می‌توانیم اطلاعاتی خوب را کسب کنیم و مسیر سرمایه‌گذاری درستی را انتخاب کنیم. معامله رمز ارزها برای ما ایرانی‌ها در تحریم هستیم و ارزشش پول ملی‌مان روزبه‌روز در حال پایین آمدن است می‌تواند مفید باشد. در این بازار ما هم می‌توانید ارزش پول خود را حفظ کنیم و هم از نوسانات بازار سود بگیریم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان