قیمت مسکن | قیمت مسکن افزایش

پیش بینی قیمت مسکن برای این هفته | قیمت مسکن امروز 8 آبان ماه 1401

قیمت مسکن همچنان در بازار دست‌نخورده باقی‌مانده است. معاملات بازار مسکن به‌دلیل حوادث اخیر راکد مانده است و خریدوفروشی انجام نمی‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 قیمت مسکن در یک سال اخیر روند افزایشی داشته است. افزایشی شدن قیمت مسکن فشار زیادی بر مستاجران وارد آورده است. با توجه به آمارهای اخیر خوشبختانه قیمت مسکن در یک ماه اخیر روند افزایشی زیادی را نسبت به سال گذشته نداشته است. بهتر است مسئولان چاره‌ای برای ثبات قیمت مسکن پیدا کنند چراکه مسکن از مهم‌ترین سرمایه‌های شهروندان است. افزایشی شدن قیمت مسکن باعث کاهش قدرت خرید خانوارها می‌شود

قیمت مسکن امروز ۸ آبان ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

به نقل از دنیای‌اقتصاد، طی یک هفته سپری شده از آبان ماه بازار مسکن شهر تهران در وضعیت سکون قرار داشت، طوری که نه فقط انجام معاملات، بلکه حتی بازدیدها نیز در مناطق پرمعامله تهران محدود بوده است.

فعالان بازار مسکن انتظار داشتند مهرماه اگرچه فصل طلایی نقل و انتقالات پایان می‌‌یابد، اما به واسطه اتمام مقطع سنتی کم‌‌معامله سال یعنی ایام محرم و صفر، بر تعداد خریدوفروش‌های قطعی در بازار مسکن افزوده شود. اما با ادامه‌‌دار شدن اعتراضات خیابانی در هفته‌های اخیر، عملا شرایط به شکل متفاوتی از پیش‌‌بینی‌‌ها رقم خورد و فقط آن دسته از متقاضیان خرید مسکن که به دلایل مختلف ناگزیر به انجام معامله بوده‌‌اند، در این ماه خرید خود را نهایی کردند.

به‌عنوان مثال تبدیل به احسنی‌‌هایی که در شهریورماه فروش واحد مسکونی قبلی خود را نهایی کرده بودند، زمان زیادی برای خرید خانه جایگزین نداشته و ناگزیر به معامله در اسرع وقت بودند.

در هفته اول آبان نیز دست‌‌کم در دو منطقه ۴ و ۵ که در زمره پرمعامله‌‌ترین مناطق شهر حتی در وقت رکود هستند، تعداد متقاضیان بازدید از املاک عرضه شده برای فروش اندک بوده است و به اذعان واسطه‌ها در برخی از روزها حتی یک تماس هم بابت آگهی‌‌های ملکی با آنها صورت نگرفته است. به این ترتیب موتور بازار مسکن دست‌‌کم طی ۶ روز سپری شده از آبان ماه خاموش بوده و رکود عمیق همچنان در این بازار حاکم است.

در سمت فروش نیز میزان عرضه آپارتمان‌‌های جدید در بازار مسکن محدود شده است. حتی در میان فایل‌‌های موجود نیز همه فروشنده‌ها قصدشان از عرضه ملک برای فروش جدی نیست و گفته می‌شود برخی صرفا از این بابت که می‌خواهند در جریان حدود قیمت واقعی ملک خود قرار بگیرند، در بازار حضور دارند.

بازار مسکن این روزها در رکود معاملاتی عمیقی به سر می‌برد. معاملات مسکن فسخ و یا اینکه اصلا انجام نمی‌شود. این روند از وضعیت بغرنج بازار حکایت دارد. تداوم این روند می‌تواند تبعات اقتصادی منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

بازار مسکن طی چند ماه گذشته در رکود جدیدی به سر می‌برد؛ چراکه هیچ‌گاه این میزان کاهش معاملات در بازار مشاهده نشده بود. این رکود به حدی عمیق است که برخی کارشناسان پیش‌بینی احتمال ریزش قیمت واحدهای بزرگ‌متراژ را پیش کشیده‌اند. اما آیا این اتفاق رخ می‌دهد؟

به طور کلی باید در نظر داشت که افزایش بی‌رویه قیمت، بسیاری از متقاضیان مصرفی را از بازار دور نگه داشته و مشتریان امیدوار هستند تا قیمت تا حدودی کاهشی شود. با این حال رفتار معامله‌گران طی چند سال اخیر ثابت کرده که بازار مسکن اعتنایی به کاهش قیمت ندارد، تنها ممکن است ثبات قیمت در بازار حاکم شود.

بدیهی است که علت ثبات قیمت مسکن در شرایط فعلی از دید بسیاری از کارشناسان کاهش فروش مسکن است که باعث شده تا رشد قیمت چندانی در این بازار نداشته باشیم.

نگاهی به بازار مسکن در ماه گذشته

قیمت مسکن در مهرماه تورم ۶.۱ واحد درصدی را نسبت به شهریور تجربه کرد. در این بین تعداد معاملات نیز شش درصد راکدتر از ماه قبل از آن گزارش شد.

در میان تورم نقطه‌ای بازار در مهر ماه به ۳۶٫۳ واحد درصد رسید. شاخص سالانه تورم مسکن نیزروی رقم ۳۰.۳ واحد درصد ایستاد.

طبق آمار منتشرشده در مهر ماه سال جاری نوسان قیمت در بازار مسکن در کل کشور جریان داشت، تا جایی که بنا بر گزارش‌های غیررسمی، معاملات در تهران کساد بود و سرعت رشد قیمت نیز تا حد زیادی کاهش یافت. گزارش‌ها حاکی از آن است که در ماه شهریور سال جاری افزایش ماهیانه قیمت مسکن پایتخت ۱.۱ درصد بود.

طبق تحقیقات میدانی صورت‌گرفته در ماه گذشته بازار مسکن تهران با ثبات قیمتی همراه بود و معاملات به ندرت و انگشت‌شمار در این بازار انجام شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد واحدهای با پنج سال ساخت با ۲۸ درصد، بیشترین سهم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود در شهریور ماه این سهم چهار واحد درصد کاهش یافت و در مقابل به واحدهای با عمر بالای ۱۰ سال تا ۲۰ سال افزوده شد.

حسام عقبایی در گفتگو با تجارت‌نیوز تشریح کرد: با توجه به ورود به دومین ماه پاییز، بعید است که تغییری در قیمت مسکن ایجاد شود.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش مراجعات خریداران به مشاوران املاک در سطح کشور حتی واحدهای بزرگ‌متراژ در سطح شهرهای بزرگ به دلیل کاهش عرضه و تقاضا قیمت‌های خود را کاهش داده‌اند؛ هرچند هنور این واحدها به قیمت واقعی نرسیده‌اند، اما از قیمت‌های قبلی خود فاصله گرفته‌اند.

او در رابطه با پیش‌بینی میزان معاملات در هفته آینده توضیح داد: با توجه به شرایط موجود میزان معاملات در هفته پیش‌رو تغییر محسوسی نخواهد داشت، اما در مجموع با یک ثبات نسبی در حوزه میزان معاملات مواجه خواهیم بود.

عقبایی یادآور شد: انتظار می‌رود در هفته آینده شاهد ثبات در قیمت واخدهای کوچک‌متراژ باشیم، همچنین واحدهای بزرگ‌‌متراژ با کاهش هر چند اندک قیمت همراه خواهند شد. بنابراین در هفته پیش‌رو واحدهای متوسط و کوچک‌متراژ مسیر خود را سپری خواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان