قیمت مسکن| کاهش قیمت مسکن

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن

بازار مسکن از بازارهای کم‌ریسکی است که با سرمایه‌گذاری در آن به سود زیادی دست خواهید یافت.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت مسکن که طی چندسال اخیر رشد قابل توجهی داشته، نظر بسیاری از افراد را برای حضور در این بازار جلب کرده است؛ به همین دلیل تقاضا برای فعالیت و سرمایه گذاری به نسبت گذشته بالا رفته است. اطلاع از قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ برای علاقمندان این حوزه اهمیت زیادی دارد و شناخت عوامل تاثیرگذار بر نوسانات قیمت بازار مسکن مورد توجه قرار می گیرد.

اگر کنجکاو هستید که اطلاع کاملی درباره قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ و عوامل تأثیرگذار بر آن به دست آوردید در ادامه با ما همراه باشید.

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن

اگر دقت کرده باشید برخی اوقات قیمت مسکن به صورت غیرمنتظره‌ای کاهش یا افزایش می‌یابد. این نوسان قیمتی دلایل بسیار زیادی دارد که شما می‌توانید با شناخت آن‌ها تسلط بیشتری به بازار داشته باشید و با اطمینان بیشتری نسبت به معامله اقدام نمایید.

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت ساختمان عبارت‌اند از:

۱- تصویب قوانین مختلف توسط دولت

یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت ساختمان تصویب و اعمال قانون‌های جدید توسط دولت است. این قوانین ممکن است شامل دریافت عوارض، مالیات، نوسازی و... باشد. تصویب قوانین جدید توسط دولت، روند معاملاتی را برهم می‌زند و باعث ایجاد نوسانات قیمتی در بازار مسکن خواهد شد.

تورم

تورم و رکود اقتصادی، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکن هستند. زمانی که کشوری دچار تورم می‌شود تمام بازارهای مالی از جمله بازار مسکن تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند و از حالت عادی خود خارج می‌شوند. در چنین شرایطی قیمت مسکن افت خواهد کرد؛ چرا که قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد.

نرخ ارز

درست است که پول رایج کشور ما ریال است اما قیمت ارز، تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. اکثر قطعات مورد نیاز برای ساخت مواد ساختمانی با نرخ دلار وارد کشور می‌شوند؛ بنابراین می‌توان گفت افزایش یا کاهش نرخ ارز تاثیر مستقیمی روی قیمت ساختمان خواهد گذاشت.

قیمت محصولات فولادی

محصولات فولادی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های ساخت‌و‌ساز به‌شمار می‌روند و اگر قیمت این محصولات همچون قیمت میلگرد (https: //ahanportal.com/rebar/)، تیرآهن و... افزایش یابد، به مراتب قیمت مسکن نیز افزایش خواهد یافت. در عوض اگر قیمت محصولات فولادی در وضعیت ایده‌آلی قرار بگیرد فرآیند ساخت‌وساز را آسان کرده و منجر به کاهش قیمت مسکن خواهد شد.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"باتوجه به گسترش طرح‌های مقاوم‌سازی سازه‌ها و استفاده از میلگرد در پروژه‌های مختلف، کیفیت و قیمت میلگرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. اطلاع کامل از قیمت روز میلگرد و زمان درست برای خرید آن، نقش پررنگی در کاهش هزینه‌های ساخت هر سازه‌ای خواهد داشت. تغییرات قیمت میلگرد امروز، به نوسان قیمت شمش آهن، نرخ ارز و حمل‌ونقل وابسته است. از پرکاربردترین میلگرد‌های تولیدی، می‌توان به میلگردهای سایز ۱۴، ۱۶ و ۱۸ اشاره کرد که به‌طور گسترده در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند."

قیمت زمین

قیمت زمین، در چند سال اخیر رشد وحشتناکی داشته است، به‌طوری‌که در برخی از مناطق قیمت حدود ۲۰ یا ۳۰ برابر شده است. اگر قیمت زمین بالاتر برود، خرید قطعه زمین و ساخت‌و‌ساز سخت‌تر شده و قیمت مسکن افزایش خواهد یافت.

قیمت مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی نیز برای ساخت زیربنای ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند و اهمیت بسیار زیادی دارند. هر چقدر قیمت مصالح ساختمان‌سازی افزایش پیدا کند، ساخت‌و‌ساز هزینه‌های بیشتری خواهد داشت در نتیجه قیمت مسکن افزایش می‌یابد.

هزینه ساخت و ساز

برای ساخت‌و‌ساز باید مراحل زیادی طی شود و تک به تک این مراحل در قیمت ساختمان تاثیرگذار هستند. قیمت مصالح ساختمانی و فولادی، هزینه کارگران، قیمت زمین و... جزء مهم‌ترین عوامل تاثیر‌گذار در ساخت‌و‌ساز هستند. با توجه به این شرایط هر چقدر هزینه‌های مربوط بیشتر باشد، قطعا شما برای خرید مسکن باید قیمت بالاتری پرداخت کنید.

سیاست‌های متحرک

سیاست‌های دولت از دیگر عوامل تاثیرگذار در افزایش یا کاهش قیمت ساختمان هستند. دولت‌ با سیاست‌های خاص خود می‌تواند تاثیر مستقیمی در پایین آمدن یا بالا رفتن قیمت مسکن داشته باشد.

شوک قطعی برق بر صنعت فولاد چه تاثیری بر قیمت مسکن دارد؟

قطعی برق پی‌درپی، در کشور موجب شد که بیشتر از ۱۰۰ شرکت فعال در زمینه تولید فولاد تعطیل شوند. این موضوع کاهش محصولات تولیدی توسط شرکت‌ها را در پی داشت. درست است که شرکت‌های تولیدی فولاد از جمله کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد اصفهان سهم عظیمی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند، اما این شرکت‌های پیشرفته نیز در زمان قطعی برق با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد، در پیشرفت صنعت فولاد کشور تاثیر زیادی داشته‌اند. در ایران، به‌دلیل داشتن منابع معدنی فراوان، کارخانه‌های متعددی در حوزه فولاد احداث شده و محصولات متنوع فولادی را تولید می‌کنند. کارخانجات ذوب‌آهن و فولاد ممکن است از صفرتاصد مراحل تولید یک محصول را انجام دهند یا اینکه ممکن است برای تولید مقاطع فولادی مورد نظر خود، مواد اولیه را از سایر کارخانه‌ها خریداری کنند. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط انجمن جهانی فولاد، کشور ایران در سال ۲۰۲۱، بین ده کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان قرار گرفت، که این موفقیت را مرهون تلاش‌ها و فعالیت‌های کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد است."

از طرفی دیگر در طول چند سال اخیر صنعت ساخت‌و‌ساز رشد قابل توجهی داشته است. کاهش تولیدی محصولات فولادی و افزایش میزان تقاضا سبب شد که قیمت فولاد به شدت افزایش یابد. همین موضوع هزینه‌های مربوط به ساخت‌و‌ساز را افزایش داده و پیمان‌کاران را به دردسر انداخت. تمام این عوامل دست‌به‌دست هم دادند تا قیمت مسکن رشد چشمگیری داشته باشد و به بالاترین میزان خود برسد.

تحلیل کارشناسان اقتصادی از تغییرات قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱

کارشناسان اقتصادی، قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ را با توجه به وضعیت اقتصادی کشور تحلیل می‌کنند. طبق نظر کارشناسان برجسته اقتصادی کشور: با‌توجه‌به شرایط نا‌به‌سامان اقتصاد کشور و بالا بودن نرخ تورم و همچنین وضعیت نامطمئن صادرات محصولات، بیان کرد که مردم توان خرید مسکن را ندارند و نمی‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

همچنین اظهار نظر کردند که قیمت مسکن به اوج خود رسیده است و هر متر مربع مسکن در تهران با قیمت ۳۳ میلیون تومان معامله می‌شود. وی خاطرنشان کرد وجود این عوامل سبب رکود بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ خواهد شد و نباید به اتفاق مثبت در این بازار امیدوار بود. همچنین اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید اتفاق مثبتی در بخش غیرمالی و ارزی کشور رخ دهد.

پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱

نرخ تورم در کشور به بالاترین میزان خود رسیده است و روی منطقه ۴۲.۲ درصد قرار دارد. از طرفی دیگر باتوجه‌به شرایط حاکم بر جامعه افزایش این رقم دور از انتظار نخواهد بود. همین موضوع سبب شده است که اکثر کارشناسان، باز راکدی را برای قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی کنند.

بازار مسکن در سال ۱۴۰۰، به عنوان دومین بازار پرسود کشور معرفی شد و رشد بسیار خوبی را تجربه کرد. اما باتوجه‌به کاهش قدرت خرید مردم و وجود مشکلاتی همچون تورم و رکود، اینکه این بازار در سال ۱۴۰۱ نیز پرسود واقع شود بعید است. به‌همین‌جهت پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۱ بازار مسکن راکد باشد مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان