قیمت مسکن | قیمت مسکن افزایش

آخرین گزارش ها از قیمت مسکن | قیمت هر متر مربع چند؟

در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۶۰ متر گردآوری شده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 قیمت مسکن در یک سال اخیر روند افزایشی داشته است. افزایشی شدن قیمت مسکن فشار زیادی بر مستاجران وارد آورده است. با توجه به آمارهای اخیر خوشبختانه قیمت مسکن در یک ماه اخیر روند افزایشی زیادی را نسبت به سال گذشته نداشته است. بهتر است مسئولان چاره‌ای برای ثبات قیمت مسکن پیدا کنند چراکه مسکن از مهم‌ترین سرمایه‌های شهروندان است. افزایشی شدن قیمت مسکن باعث کاهش قدرت خرید خانوارها می‌شود

براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم.

در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۶۰ متر گردآوری کردیم.

توجه کنید که قیمت‌ها بر حسب مترمربع به تومان بوده و تقریبی است، چراکه قیمت مسکن در تهران با توجه به نوع ساختمان، امکانات، خیابان و یا نظر مالک تغییر می‌کند.

مشاهدات میدانی، در مناطق شمالی شهر از نرخ‌های پیشنهادی نجومی حکایت دارد؛ یکی از فعالان بازار اجاره ملک معتقد است: وضعیت حاکم بر بازار اجاره حتی مخاطبان مناطق شمالی را هم دچار سردرگمی کرده، قشری که کمتر درگیر این مسائل می‌شوند.

بازار اجاره مناطق شمالی هم هر چند مخاطب خاص خود را دارد، اما برخی از همین مخاطبان خاص مجبور به ترک این مناطق شدند و به جستجوی ملک در مناطق دیگر متناسب با بودجه خود پرداختند.

به گفته برخی مشاوران املاک در سطح شهر تهران، برخی از مستاجرانی که سال‌ها در مناطق شمالی پایتخت سکونت داشتند، به استان همجوار یعنی کرج عظیمت کردند، برخی در همان مناطق شمالی انتظار خود را کاهش دادند و برخی هم به منطقه ارزان‌تر در پایتخت در جستجوی ملک هستند.

بنا به گزارش اکوایران، بررسی برخی فایل‌های پیشنهادی موجران در مناطق شمالی نشان می‌دهد، تقریبا کف ودیعه درخواستی در این مناطق در محدوده 700 میلیون تومان برای واحدهای حدود 70 مترمربعی است؛ البته اجاره‌بهای این واحدها متناسب با متغیرهای یک واحد از جمله محله و سایر پارامترها کاملا متغیر است.

این رشد فزاینده به حدی شده که می‌توان ادعا کرد در اغلب مناطق شهری (نه فقط در پایتخت که در بیشتر مناطق کشور) قیمت رهن خانه به قیمت خرید آن در دو سال قبل رسیده است.

موضوعی که سوداگری در مسکن را به یک تجارت پربازده تبدیل کرده و سال به سال شکاف اجتماعی را بیشتر و بیشتر می‌کند. این مهم البته سابقه چند ده ساله در کشور دارد و می‌توان ادعا کرد در تمام سال‌های بعد از انقلاب تنها بخشی که هرگز افت قیمتی نداشت، مسکن بود.

در واقع چه بازارهای موازی دیگر از بورس گرفته تا طلا، رونق داشت و چه دچار افت و رکور می‌شدند، بازار مسکن به رشد خود ادامه می‌داد و نهایتاً در برخی از ماه‌ها برای کوتاه‌مدت این رشد متوقف می‌شد اما رکود هرگز سبب افت قیمت نبود بلکه خود آرامشی قبل از توفان بود.

افزایش بی‌رویه اجاره‌‎بها در سال جاری نشان می‌دهد که دولت سیزدهم نیز علی‌رغم همه وعده‌های انتخاباتی، هیچ برنامه مشخصی برای بخش مسکن ندارد و کماکان مردم باید درآمد خود را با تورم فزاینده در بخش مسکن افزایش دهند و یا اینکه با خانوارهای دیگر، یک واحد مسکونی را مشترکاً رهن و اجاره کنند.

در تمام این‌ سال‌ها، سیاست‌های دولت‌ها از وام مسکن مهر و ساخت مسکن مهر در دوره احمدی‌نژاد تا طرح مسکن ملی دوره روحانی و حالا وام ودیعه مسکن در دولت رئیسی، هیچ یک نه تنها نتوانستند این بازار افسارگسیخته را کنترل کنند بلکه مسیر جولان آن را تسهیل کردند؛ البته در این مدت وعده‌هایی مانند ساخت یک میلیون مسکن نیز توسط دولت داده شده که خب هر فردی با کمترین دانش در این حوزه می‌دانست که این وعده حتی در کلام هم بسیار بزرگ است.

نکته مهم این است که دولت‌ها باید بدانند بحرانی که در بخش مسکن به وجود آمده، موج بلندی از نارضایتی عمومی را ایجاد کرده و تبعات بسیار بسیار زیادی در بخش‌های مختلف خواهد داشت که به مرور آسیب‌های خود را خاصه در بحث فرهنگ و همبستگی اجتماعی، از افزایش سن ازدواج تا چالش‌های فرهنگی آن، کاهش تاب‌آوری اجتماعی و حتی سست شدن بنیان خانواده‌ها و خلل در ارتباطات عاطفی، نشان خواهد داد. 

سونامی قیمت مسکن

قیمت مسکن

آن طور که بانک مرکزی اعلام کرده، در ۱۲ ماهه منتهی به خرداد پارسال، قیمت مسکن در تهران ۵۷ درصد افزایش یافته بود، اما این رقم در مدت مشابه امسال به ۳۳ درصد کاهش یافته که بیانگر اُفت ۲۴ واحد درصدی شتاب گرانی مسکن است.

مطابق با این گزارش، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در خرداد سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۳.۹ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه پارسال، به ترتیب افزایش ۳۲.۳ و ۱۷۱.۹درصدی را نشان می‌دهد.

در خرداد، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، ۳۹ میلیون و ۴۱ هزار تومان بود که حاکی از افزایش ۸.۴ درصدی نسبت به ماه قبل است؛ این در حالی است که پارسال، رشد‌های دورقمی ماهانه قیمت مسکن را نیز شاهد بودیم.

همچنین این رقم نسبت به ماه مشابه پارسال، معادل ۳۲.۸ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه خرداد سال ۱۴۰۰ (معادل ۵۶.۶ درصد)، کمتر بوده و بیانگر کند شدن آهنگ رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در خرداد ۱۴۰۱ است.

گزارش «تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در خردادماه سال ۱۴۰۱»، برگرفته از آمار‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور،امروز از سوی اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی منتشر شد.

تعداد آپارتمان های مسکونی معامله شده در شهر تهران در خردادماه سال 1401 به حدود 13.9 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب افزایش 32.3 و 171.9درصدی را نشان می دهد.

بر اساس گزارش تحولات بازار معاملات مسکن در خرداد ماه که از سوی بانک مرکزی منتشر شده تعداد آپارتمان های مسکونی معامله شده در شهر تهران ۱۳ هزار و ۸۷۴ معامله است.نسبت به ماه مشابه قبل ۳۲.۳ و ماه مشابه سال قبل ۱۷۱.۹ درصدی را نشان می دهد.

متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۹ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان که حاکی از افزایش ۸.۴ درصدی نسبت به ماه قبل از همچنین نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۳۲.۸ درصد افزایش داشته استکه در مقایسه با رشد نقطه به نقطه خرداد

بیشترین معاملات انجام شده به تفکیک عمر بنا در واحدهای تا ۵ سال ساخت بوده که ۳۰.۱ درصد سهم معاملات را به خود اختصاص دادند. منطقه ۵ نیز مانند هر ماه بیشترین سهم را از معاملات مسکن داشته و ۱۴.۴ درصد معاملات را به خود اختصاص داده است.

منطقه یک با متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده معادل متری ۸۱ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان گران ترین منطقه تهران ‌ منطقه ۱۹ با قیمت متوسط متری ۱۹ میلیون ۵۹۰ هزار تومان ارزان ترین منطقه بود.

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران در خرداد ماه نشان از رشد ۴۶.۵ درصدی نسبت به ماه قبل و ۵۱.۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل می دهد.

به‌طورکلی در تمام دنیا مسکن یکی از مهم‌ترین و سرمایه‌ای‌ترین کالاها است. به همین منظور دولت‌ها برنامه‌هایی بسیاری برای توسعه مسکن خواهند ریخت. همچنین کشورهایی که به پذیرش دانشجو بسیار نیاز دارند، از مسکن به‌عنوان ابزاری برای جذب نیرو استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم قیمت مسکن در ایران و کشورهای دیگر را با یکدیگر مقایسه کنیم. مبنای محاسبه قیمت را سازه های در حال اجرا در تهران مانند پروژه سهام توانمندسازی ارتش قرار داده ایم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان