نهضت ملی مسکن | متقاضیان نهضت ملی مسکن

زمان ثبت‌نام نهضت ملی مسکن مشخص شد | متقاضیان نهضت ملی مسکن جا نمانند

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح جزئیات پروژه‌های نهضت ملی مسکن از آغاز دور جدید ثبت‌نام نهضت ملی مسکن همزمان با هفته دولت خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

نهضت ملی مسکن طرحی است که از سوی دولت برای بی‌خانه ها تنظیم شده است. قبلا طرح نهضت ملی مسکن یک سری از متقاضیان را ثبت نام کرده بود. ظرفیت سازی نهضت ملی مسکن برای ثبت نام جدید در کشور ایجاد شده است. ظرفیت سازی طرح نهضت ملی مسکن برای شهرهای جدید تهران هم ایجاد شده است. در ادامه می توانید آخرین خبر از در مورد نهضت ملی مسکن را بخوانید. 

محمود محمودزاده در نشست خبری با یادآوری تصویب قانون جهش تولید مسکن، اظهار کرد: از اوایل مهرماه سال گذشته یک سری اقدامات انجام شد.

وی ادامه داد: ۲۰ روز پس از ابلاغ نیازسنجی ۱۴۰۰ شهر انجام و برای تامین زمین مورد نیاز ساخت و ساز نهضت ملی مسکن به استان‌ها ابلاغ شد.  یکی از نکات مهم در طرح مذکور موضوع تراکم جمعیتی بود که تلاش کردیم در شهرهایی که زمین داریم تا حد امکان تراکم پایین تر از تراکم شهر باشد.

او  بیان کرد: تمام ساختارهای مالی نهضت ملی مسکن با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط تدوین شد و مراحل خود را طی می‌کند تا با حداقل تکانه‌های اقتصادی این طرح را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان این‌که ارزش اقتصادی نهضت ملی مسکن (ساخت ۴ میلیون مسکن) ۴ هزار هزار میلیارد تومان است، گفت: وقتی صحبت از این مبلغ می‌شود به صورت کلی ۷۰ درصد این مبلغ مربوط به مصالح ساختمانی است.

وی با بیان این‌که حدود ۳۰ درصد مابقی نیز مربوط به خدمات در حوزه‌های مختلف است، تصریح کرد: از سوی دیگر اشتغال در این بخش نیز حفظ و ایجاد می‌شود. هر واحد مسکونی حدود ۱۲۰ متر ناخالص یک شغل مستقیم و ۱.۱ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند. در مجموع با ساخت ۴ میلیون مسکن امکان ایجاد و حفظ ۸.۸ میلیون شغل وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: برای نهضت ملی مسکن ۶ راهبرد تدوین شد؛‌اولین راهبرد افزایش ساخت و ساز بخش خصوصی بود. بخش خصوصی سالانه حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد مسکونی پروانه ساختمانی دریافت می‌کند. برای افزایش ساخت و ساز این بخش مجوزی دریافت کردیم تا بتوانیم تسهیلات ساخت را به آنها پرداخت کنیم.

محمودزاده با اشاره به تسهیلات مذکور بدون خرید اوراق و بدون سپرده‌گذاری خواهد بود، اظهار کرد: طی ۵ ماه اخیر این رویکرد باعث شده تا ۳۳۵ هزار متقاضی خودمالک در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند.

وی بیان کرد: راهبرد دوم افزایش ساخت وسازها در بافت فرسوده شهری بود. سالانه حدود ۵۰ هزار واحد در این بخش پروانه صادر می‌شود. برای این موضوع امتیازاتی از جمله تسهیلات و تخفیفات در قالی نهضت ملی مسکن ارائه می‌شود. در راهبرد سوم ما به دنبال تامین مسکن دهک‌های یک تا ۳ هستیم که حدود ۳۳۰ هزار نفر مشمول این راهبرد شناسایی شده‌اند. بر اساس برنامه این دهک‌ها حداقل آورده را در طرح نهضت ملی مسکن خواهند داشت.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که نهضت ملی مسکن تنها طرح حمایتی است که برای دهک‌های مختلف تسهیلات،‌ سود و آورده متفاوت است،‌ اظهار کرد: دهک‌های یک تا سوم کمترین سود را پرداخت می‌کنند که البته مابه‌التفاوت سود را دولت پرداخت کند. راهبرد چهارم برای دهک‌های چهارم تا ۶ است که برای آنها نیز سیاست‌های حمایتی اعمال می‌شود. یکی از دیگر از راهبردهای وزارت راه و شهرسازی نیز مسکن استیجاری است.

محمودزاده از امکان ثبت نام مجدد نهضت ملی مسکن همزمان با هفته دولت در شهرهایی خبر داد که زمین در آنها تامین شده است.

وی همچنین با اشاره به این‌که در مجموع حدود ۱.۵ میلیون واحد نهضت ملی مسکن در حال ساخت است،‌گفت: بر این اساس ۵۷۶ هزار واحد در مسکن شهری،  ۱۸۲ هزار واحد مسکن روستایی، ۳۳۵ هزار واحد خودمالک و حدود ۴۲۰ هزار واحد هم کلنگ زنی شده که به‌زودی وارد فاز اسکلت می‌شوند.

طرح نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟

نهضت ملی مسکن

 انتشار تسهیلات پرداختی بانک‌ها به طرح نهضت ملی مسکن تحقق وعده‌ی رئیس جمهور مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال را با تردید جدی مواجه کرده‌است.

براساس قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها باید ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود در هر سال را به ساخت مسکن اختصاص دهند که این عدد در سال اول شروع قانون نباید از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان کم‌تر باشد.از طرف دیگر براساس آمار بانک  مرکزی بانک‌ها در سال ۱۴۰۰، ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که ۲۰ درصد آن معادل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

با این حال انتشار آمار تسهیلات پرداختی به طرح نهضت ملی مسکن نشان داد که عملا ۲۲ بانک هیچ پرداختی به این طرح نداشتند و تنها بانک مسکن با پرداخت ۱۴ همت، بخشی از تعهدات خود را ایفا کرده بود.

در همین راستا، حمید بهزادی، کارشناس اقتصادی گفت:«رکورد مهمترین بخش اقتصاد یعنی مسکن به دلیل عدم تامین مالی است که نظام بانکی عاملیت آن را بر عهده دارد.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد:« باتوجه به شرایط قید شده شاهد این مسئله هستیم که بانک‌ها مهمترین وعده رئیس جمهور را روی زمین گذاشته‌اند.»

با توجه به وضعیت بغرنج مسکن در کشور و سهم بالای آن در سبد هزینه خانوار، همچنین نیاز کشور به ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، در صورتی که بخواهیم، تامین مالی نهضت ملی مسکن را روی ریل پیشرفت قرار دهیم، باید از زمینه احیای تسهیلات ساخت مسکن را فراهم کنیم. بر این مبنا احیای این مسئله در قالب راه‌های ذیل امکان‌پذیر است.

بانک‌های مختلفی در کشور وجود دارند که با هدف ارائه خدمات به صنف‌های مختلف ایجاد شده‌اند. برای مثال می‌توان به بانک سپه اشاره کرد که جامعه هدف مورد نظر این بانک، نظامیان کشور هستند. از طرف دیگر بخش بزرگی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، نظامیانی هستند که چشم انتظار پرداخت تسهیلات برای خانه‌دار شدن خواهند بود.

بر همین اساس پیشنهاد می‌شود، برای مثال بانک سپه در راستای عمل به قانون جهش تولید مسکن و ایفای تعهدات اجتماعی خود، مسئول پرداخت تسهیلات به متقاضیان نظامی طرح نهضت ملی مسکن شود.

بر این اساس لازم است، بانک رفاه مسئول پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به کارگران، بانک دی به خانواده شهدا و جانبازان، بانک سرمایه به فرهنگیان، بانک شهر به کارمندان شهرداری و سایر بانکها نیز به همین ترتیب تسیهلات ساخت مسکن را پرداخت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان