سهام عدالت | سود سهام عدالت

خبر خوب به متقاضیان سهام عدالت | جزئیات جدید از واگذاری سهام عدالت به نوزادان

پرداخت سهام عدالت به نوزادان خبری است که بهادری جهرمی چند روز پیش اعلام کرد. به گفته او متولدان سال ۱۴۰۰، یک میلیون تومان و به متولدان ۱۴۰۱، یک و نیم تومان سهام عدالت تعلق می‌گیرد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

سهام عدالت نوعی یارانه است. هدف از سهام عدالت تامین عدالت اجتماعی است. سهام عدالت با هدف خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به اقشار کم درآمد از زمان دولت نهم اجرا شد. سه تصمیم جدید در مورد سهام عدالت اخذ شده است. در ادامه مطلب تصمیمات گرفته شده در مورد سهام عدالت را می خوانید. 

 به گفته سخنگوی دولت، واگذاری سهام عدالت به نوزادان در راستای قانون حمایت از فرزندآوری در خانوارهاست. این قانون مشخص کرده که سهامی معادل یک میلیون تومان برای متولدان سال ۱۴۰۰ و معادل یک و نیم میلیون تومان برای فرزندان متولد سال ۱۴۰۱، از سبد صندوق‌های سرمایه‌گذاری واگذار می‌شود.

اما واگذاری سهام عدالت به نوزادان تنها مربوط به متولدین سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیست و گویا قرار است این سهام در سال‌های آینده هم، به نوزادان تازه متولد شده پرداخت شود و مبلغ آن سالانه بر اساس تورم بیشتر می ‌شود. دلیل اختلاف ۵۰۰ هزار تومان سهام عدالت متولدین امسال با متولدین سال گذشته هم محاسبه نرخ تورم است و چون تورم امسال رشد کرده، سهام عدالتی هم که به این افراد داده می ‌شود، متفاوت است.

آنچه درباره واگذاری سهام عدالت برای کودکان عنوان شده، تنها اعلام مبلغ این سهام است و هنوز هیچ جزئیاتی درباره ثبت‌ نام سهام عدالت مطرح نشده است. اینکه افراد برای دریافت این سهام باید به کجا مراجعه کنند و چه مدارکی را همراه داشته باشند، هنوز مشخص نشده است.

جزئیات جدید از سهام عدالت

سهام عدالت

اکبر حیدری در مورد آخرین خبرها از روند اصلاح آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت گفت: جلسات کارگروه ویژه سهام عدالت حدود دو ماه است که برگزار نشده، در حالی که هنوز ماموریت اصلی آن یعنی جمع‌بندی نهایی در مورد مدل اجرایی و اصلاح آیین‌نامه سهام عدالت انجام نشده است.

وی افزود: ماموریت کارگروه ویژه اصلاح آیین‌نامه سهام عدالت از سوی شورای عالی بورس ابلاغ شده و مقرر بوده، بر اساس قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و ابلاغیه هشت‌ ماده‌ای مقام معظم رهبری در آزادسازی سهام عدالت بر روی مدل اجرایی منطبق بر قانون و اصلاح آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت جمع‌بندی شود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در مورد اعضای کارگروه ویژه سهام عدالت گفت: این کارگروه ویژه مرکب از ۸ عضو شامل سازمان بازرسی کل کشور، نماینده ناظر مجلس در شورای عالی بورس، سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس، اتاق تعاون ایران، کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و وزارت اقتصاد هستند که حدود دو ماه است که جلسه برگزار نشده است و هنوز آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت بلاتکلیف مانده است.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اظهار داشت: کارگروه ویژه سهام عدالت در ابتدای تشکیل نتایج خوبی داشت، از جمله اینکه پیشنهاد حذف تبصره ماده ۳ در آیین‌نامه اجرایی که باعث می‌شد که صورت‌های مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی علیرغم ارزنده بودن پرتفو زیان‌ده نشان داده شوند، به شورای‌عالی بورس ارایه شد و با حذف این تبصره این مشکل رفع شد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از نتایج کارگروه ویژه سهام عدالت این بود که امسال سود سهام عدالت بر خلاف سال‌های قبل به صورت یکجا پرداخت شد و مبالغ سود نسبت به سال‌های پیش بیشتر و با سرعت بیشتری بین سهامداران عدالت توزیع شد، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنابراین ضرورت دارد جلسات کارگروه ویژه سهام عدالت برای تکمیل اصلاح آیین‌نامه اجرایی هر چه زودتر تشکیل شود.

حیدری در مورد تکلیف مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، یک کارگروه سه نفره متشکل از نماینده وزیر اقتصاد، یکی از اعضای حقیقی شورایخ عالی بورس و نماینده کارگروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هستند که در مورد مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر تشکیل جلسه می‌دهند و جلسات این کارگروه برخلاف کارگروه قبلی مستمر است و در مجامعی که سهام عدالت حضور دارد، شرکت می‌کنند و اعمال رای و نظر به نیابت از سهامداران انجام می‌دهند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در مورد خودداری مسئولان مجامع شرکت فجر انرژی با نماد بفجر و پتروشیمی مارون که از ورود نمایندگان سهام عدالت به مجمع جلوگیری شده، گفت: این دو مجمع به صورت غیرقانونی به جای پذیرش نمایندگان کارگروه سهام عدالت اقدام به پذیرش نماینده شرکت مادرتخصصی پالایش پخش کرد، در نتیجه هر دو مجمع بر اساس مصوبه شورای عالی بورس ابطال شده و باید دوباره برگزار شوند.

وی افزود: نمایندگان سهام عدالت باید در مجامع شرکت‌ها حاضر شوند و اعمال نظر کنند که نماینده سهامداران عدالت در حال حاضر کانون است، اما برخی از شرکت‌ها مانند زمان قبل از آزادسازی سهام عدالت درصددند، اقدام به پذیرش نماینده شرکت‌های مادر تخصصی به جای نماینده سهامداران عدالت کنند.

حیدری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر اینکه باید نماینده کارگروه سه نفره از سهامداران عدالت در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور داشته باشند تا زمانی که این مصوبه تعلیق نشده لازم‌الاجرا است و اگر شرکت‌های مادر تخصصی نظر خاصی دارند، می‌توانند نقطه نظرات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مجامع رسمی اعلام کنند، اما تا زمانی که مصوبه شورای عالی بورس پابرجاست، در مجامع شرکت‌ها باید نمایندگان سهام عدالت از طرف کارگروه سه نفره تعیین شوند و حضور پیدا کنند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تصریح کرد: اگر مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بعد از اصلاح آیین‌نامه در انطباق با ابلاغیه ۸ ماده ای و قانون اجرای اصل ۴۴؛ برگزار شوند، منابع قابل توجهی از سهام عدالت استانی آزاد می‌شود که می‌تواند به عنوان سرمایه‌گذاری در استان‌ها هزینه شود، همچنین سود سهامداران مربوط به سهامداران عدالت است که باید به موقع پرداخت شود و در مدل اجرایی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری منابع قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در استان‌ها غیر از منابع حاصل از فروش پرتفوی سهام عدالت یا سود سهام عدالت در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند از محل فروش سهام خود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دست آید و در استان صرف توسعه زیرساخت‌ها در استان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان