سهام عدالت | سود سهام عدالت

آغاز واریز سود سهام عدالت مرحله سوم | واریز سود سهام عدالت برای این افراد

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: سود سهام جاماندگان سهام عدالت در نیمه دوم تیرماه به حساب آنها واریز می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

سهام عدالت سهام شرکت های دولتی است که با تصمیم دولت در اختیار افراد کم توان جامعه قرار داده شده است. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند با آزاد سازی سهام عدالت مالکیت آن بر عهده افراد گذاشته تا سهام خود را بفروشند یا سهامداری کنند سهامداران سهام عدالت باید با ثبت نام در سامانه سجام نسبت به دریافت کد بورسی اقدام تا از مزایای سهامشان بهره مند شوند.

محمود حسنلو اظهار کرد: سود سهام جاماندگان سهام عدالت (سهامداران سهام عدالت که تاکنون موفق به دریافت سود عملکرد سال‌های ۹۸ و ۹۹ خود نشده اند) در نیمه دوم تیرماه به حساب آنها واریز می‌شود. این افراد نگران سودهای خود نباشند این سودها محفوظ است.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر همچنان به علت داشتن شماره شبای نامعتبر موفق به دریافت سود سهام خود نشده اند.

حسنلو از جاماندگان دریافت سود سهام عدالت که تاکنون به ثبت نام و احراز هویت خود در سامانه سجام اقدام نکرده اند، نیز خواست هرچه زودتر با مراجعه به سامانه سجام به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند تا در مرحله بعدی سود سهام به حساب آنها واریز شود.

به گفته ذبیح الله سلمانی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر اقتصاد، در میز خدمت وزارت اقتصاد و دارایی در استان ها، افراد زیادی به دلیل پرداخت نشدن سود سهام عدالت مراجعه کردند. مستحضر باشید که سود سهام عدالت تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ پرداخت و مقرر شده است برای دیگر سهامداران نیز، تا عید فطر پرداخت شود. با این حال اگر این موضوع انجام نشد، این سود به طور حتم تا پایان اردیبهشت ماه پرداخت می شود.

بر اساس اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی، سهامداران برای اطلاع از مبلغ واریز سود سهام سال مالی منتهی به اسفندماه ١٣٩٩ می توانند به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir مراجعه کنند.

سهامداران عدالت پس از ورود به این درگاه می توانند با کلیک بر گزینه تاریخچه سود سهام عدالت، مبلغ سود سهام خود را برای سال های ١٣٩٨ و ١٣٩٩ مشاهده کنند.

اما دارندگان سهام عدالتی که سود خود را دریافت نکرده اند، می توانند با اصلاح شماره شبای خود، در مرحله بعدی سود سنوات قبل خود را یکجا دریافت کنند.

افراد برای ویرایش شماره شبای خود می توانند به سامانه سهام عدالت مراجعه و گزینه ویرایش را کلیک کنند. در این قسمت، گزینه ویرایش شماره حساب بانکی، ویرایش شماره موبایل و اطلاعات شخصی وجود دارد که افراد می توانند گزینه ویرایش شماره حساب را انتخاب و بعد از تغییر گزینه، تایید نهایی را کلیک کنند.

پس از این فرآیند، یک پیامک تایید برای فرد ارسال می شود. از سوی دیگر در سامانه سجام و در بخش سمت راست نیز، گزینه ویراش اطلاعات وجود دارد که سهامداران می توانند اطلاعات خود را در آن قسمت ویرایش کنند.

سهام عدالت به چه اشخاصی تعلق می گیرد؟

به گفته رییس سازمان خصوصی سازی، مشمولان سهام عدالت در ۲۰ گروه شناسایی شده بودند که شامل کارکنان شاغل، کمیته امداد، بهزیستی می شدند. در حال حاضر نیز باید استعلام صورت گیرد، اما برآوردها حدود ۵ میلیون نفر است.

پورابراهیمی نیز با اشاره به اینکه یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سهام عدالت دریافت نکرده اند، گفت: این افراد، بخشی از جاماندگان هستند و بر اساس قانون باید سهام به آن ها واگذار شود که این سهام با تخفیف به آنها واگذار خواهد شد. نزدیک به دو میلیون و ۳۰۰هزار از افراد تحت پوشش بهزیستی نیز، بخشی از جاماندگان سهام عدالت هستند.

افرادی که برای دریافت سهام در اولویت قرار می گیرند، حدود چهار تا پنج میلیون نفر هستند. اولویت بعدی، افرادی هستند که تحت پوشش نیستند، اما بر اساس قانون و اطلاعاتی که وضعیت دارایی، درآمد و شرایط زندگی آنها را تعریف می کند، با روش علمی شناسایی خواهند شد.

سهام عدالت قابل فروش شد

شرکت بورس اوراق بهادار تهران با صدور اطلاعیه‌ای، از تداوم تعلیق نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بورس خبر داد.

در حال حاضر، نماد شرکت‎‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بسته هستند و بازگشایی این نمادها منوط به حضور بازارگردانان و برگزاری مجامع شده است.

درواقع، بازگشایی نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت زمانی رخ می‌دهد که مجامع این شرکت‌ها به درستی برگزار شود و در مورد سهامداران عدالت با روش مدیریت مستقیم نیز، سازمان بورس و اوراق بهادار باید تعیین تکلیف کند. مرجع اصلی تعیین مقررات سهام عدالت، شورای عالی بورس بوده و از ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۰ به بعد، هیات مدیره آن دسته از شرکت‌های سهام عدالت استانی که مجامع آنها برگزار نشده است، از سوی شورای عالی بورس تعیین می‌شود.

 ۶ اردیبهشت ماه سال جاری نیز، مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در مورد فروش سهام عدالت اظهار داشت: نحوه فروش سهام عدالت در سال ۱۳۹۹ با ایرادات جدی مواجه بود. اکنون در شورای عالی بورس و کارگروهی که به ‌عنوان زیرمجموعه این شورا  فعال است، در حال بررسی شیوه فروش سهام عدالت هستیم تا آن را به مرحله نهایی برسانیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان