سهام عدالت | سود سهام عدالت

خبر فوری به مشمولان سهام عدالت | سهام عدالت ارزان شد

ارزش سهام عدالت تحت تاثیر روزهای نزولی بازار سرمایه طی هفته‌های اخیر کاهش یافته و ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی کمی بیشتر از ۱۰ میلیون تومان است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

سهام عدالت نوعی یارانه است. هدف از سهام عدالت تامین عدالت اجتماعی است. سهام عدالت با هدف خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به اقشار کم درآمد از زمان دولت نهم اجرا شد. سه تصمیم جدید در مورد سهام عدالت اخذ شده است. در ادامه مطلب تصمیمات گرفته شده در مورد سهام عدالت را می خوانید. 

سهام عدالت همان دارایی که همواره با ارزش خوانده می‌شود و حدود ۴۹ میلیون مشمول دارد، پس از آزادسازی در سال ۱۳۹۹ روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و ارزش واقعی آن که طی دو سال گذشته،  از ۲۰ میلیون تومان نیز فراتر رفته بود تا کمتر از ۱۰ میلیون تومان نیز کاهش یافته است.

بر این اساس ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۹۹، ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود. سهامی که در روزهای نخستین آزادسازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ ماه و خرداد ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت.

در این مورد، در یازدهم مهرماه سال گذشته ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش این ارزش شد. به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت.

اما در نهم فروردین ماه سال جدید ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با توجه به صعود بازار، در اواخر فروردین این رقم به حدود  ۱۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسید. تا ۱۸ اردیبهشت افزایش ارزش سهام عدالت ادامه داشت و به ۱۲ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان هم رسید. اما دوباره روزهای پرنوسان بازار روی ارزش سهام عدالت نیز تاثیر گذاشت و در ۱۰ خردادماه، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی، ۱۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و در چهارم تیرماه نیز  حدود ۱۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان بود.

بر این اساس چراغ‌های قرمز بورس بر سهام عدالت نیز سایه انداخته و ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی حتی نسبت به حدود یک ماه  قبل باز هم کاهش داشته و به ۱۰ میلیون و۴۶۳  هزار تومان رسیده است.

البته همه این مباحث درحالی مطرح می شود که امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند. این توقف فروش نیز از اواسط سال ۱۳۹۹ و پس از سقوط تاریخی بورس آغاز شد و همچنان هم با وجود وعده‌های زیاد چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی درمورد تعیین تکلیف سهام عدالت، ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزئیات دارایی خود را مشاهده کنند.

جزئیات بیشتر درباره سهام عدالت

سهام عدالت

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نماد‌های بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با نوسان در میزان ارزش همراه بوده است.

​سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که بنابر نظر دولت نهم از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد. در اواسط دهه ۱۳۸۰ دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند.

دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. بنابر طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشر‌های کم‌درآمدتر فروخته می‌شود. در ادامه آخرین خبر از سهام عدالت را می‌خوانیم.

دولت در سال ۱۳۸۵ سهام ۴۹ شرکت خود را با عنوان سهام عدالت منتشر کرد. اولویت سهام با افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی بود. بعدها، اقشار مختلف جامعه با هدف افزایش ثروت عمومی مشمول دریافت سهام عدالت شدند.

بورس دیروز رشد ۱٫۳ درصدی داشت و به سطح یک میلیون و ۴۶۷ هزار واحد رسید. امروز چند سیگنال برای بازار وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند که تالار شیشه‌ای، روند متعادل را تجربه می‌کند. بر همین اساس این انتظار وجود دارد که شاخص کل در این روز تا حدودی مثبت می‌شود. آن دسته از مشمولان سهام عدالت که تا به امروز اقدام به ثبت نام و احراز هویت سجام نکرده‌اند می‌توانند با بهره‌مندی از ۸۷ مرکز الکترونیک و حضوری به صورت کاملا رایگان در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت خود در آن را انجام دهند. این موضوع می‌تواند تعداد سجامی‌ها افزایش دهد و درنهایت اعتماد سهامداران نیز نسبت به بازار سرمایه افزایش می‌یابد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: اگر رقم قرارداد‌های ۸ تیم صنعتی در بورس افشا نشود، برای شرکت‌های مالک آن‌ها مجوز صادر نمی‌کنیم.

افشای ارقام قرارداد‌های تیم‌های صنعتی این باشگاه‌ها شفاف و نحوه سرمایه‌گذاری در آن را تغییر می‌دهد. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفت: براساس قانون شرکت‌ها ۸ ماه زمان برای پرداخت سود مجامع دارند، ولی با رایزنی که با ناشران صورت می‌گیرد. معمولا منابع لازم را تامین می‌کنند تا سود سهامداران حقیقی را زودتر پرداخت کنند. تقریبا در اکثر قریب به اتفاق موارد، در حال حاضر شرکت‌ها سود سهامدار حقیقی را در مهلت بسیار کمتر از ۸ ماه و زیر ۳ ماه پرداخت می‌کنند.

کاهش زمان پرداخت سود می‌تواند اعتماد سهامداران را افزایش و در وهله بعد این سود را در قالب نقدینگی وارد بازار کند. رابرت مالی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و احیای توافق هسته‌ای با ایران با اشاره به اینکه هنوز توافقی در کار نیست، ادعا کرد: واشنگتن قصد ندارد استاندارد‌های تحریمی خود را در مورد تجارت شرکت‌ها با ایران پایین بیاورد. ما در مورد پایین آوردن استاندارد‌های تحریم‌ها خود در مورد تجارت شرکت‌های اروپایی یا سایر شرکت‌ها با ایران انجام نداده‌ایم و این کار را نخواهیم کرد. ایران باید به تحریم‌های ما احترام بگذارد. وزارت خزانه‌داری استاندارد‌های کاملاً روشنی را در مورد کار‌هایی که شرکت‌ها باید انجام دهند، تعریف کرده است. هر گونه گزارشی خلاف این موضوع که ادعا می‌کند ما استاندارد‌های خودمان را پایین می‌آوریم یا در مورد آن مذاکره می‌کنیم، کذب محض است. در صورت توافق بورس می‌تواند در بلند مدت روند صعودی بسیار خوبی داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان