وام ودیعه مسکن | وام ودیعه مسکن تسهیلات

خبر خوش به متقاضیان وام ودیعه مسکن | وام پرداخت شد

طی یک ماه و نیم گذشته به میزان ۱۳ هزار میلیارد ریال وام ودیعه مسکن و از ابتدای سال تا امروز نیز ۹۶ هزار میلیارد ریال وام قرض الحسنه فرزندآوری و ۴۷۰ هزار میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

وام ودیعه مسکن از جمله تسهیلاتی است که برای کمک به مستاجران در نظر گرفته شده است. به دلیل افزایش قیمت اجاره خانه، وام ودیعه مسکن می‌تواند کمک بزرگی برای کاهش برخی از مشکلات اقتصادی مستاجران باشد. وام ودیعه مسکن به افرادی تعلق می‌گیرد که  شرایط خاصی داشته باشند. یکی از شرایط دریافت وام ودیعه مسکن داشتن اجاره نامه است. افراد بدون مراجعه حضوری به بانک می توانند برای وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کنند.

از تاریخ ۶ تیرماه و با ابلاغ شیوه نامه مربوط به بانک‌های عامل، تاکنون به میزان ۱۳ هزار میلیارد ریال به ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده است که این میزان نشان دهنده رشد ۵۱ درصدی نسبت به ۱۰ مرداد ماه امسال است. گفتنی است تاکنون با معرفی وزارت راه و شهرسازی برای ۴۷ هزار نفر به منظور دریافت تسهیلات ودیعه مسکن در بانک‌های عامل پرونده تشکیل شده است.

همچنین به منظور حمایت از جوانی جمعیت، از زمان ابلاغ شیوه نامه مربوطه (۳۱ فروردین) تاکنون به ۲۴۱ هزار نفر به میزان ۹۶ هزار میلیارد ریال  وام قرض الحسنه فرزندآوری به متقاضیان پرداخت شده است. ضمن آنکه در همین راستا و به منظور تسهیل تامین هزینه‌های ازدواج جوانان از ابتدای سال تاکنون به ۳۴۳ هزار نفر به مبلغ ۴۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان اعطا شده است.

یادآور می شود، متقاضیان دریافت تسهیلات فرزندآوری، ازدواج و ودیعه مسکن که در خصوص دریافت این دسته از تسهیلات اعتراض دارند می توانند نسبت به ثبت شکایات از طریق «سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات» بانک مرکزی با مراجعه به آدرس https://crm.cbi.ir و با انتخاب گزینه «ثبت درخواست» و تکمیل موارد درخواستی شامل: استان، شهرستان، موضوع،‌ کد ملی، تاریخ تولد، نوع مشتری، شماره تماس، آدرس پستی و ... نسبت به درج شکایت خود اقدام کنند.

آخرین جزئیات از وام ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن

 «مهدی صحابی» اظهار کرد: پرداخت وام ودیعه مسکن هم در بانک‌های مربوطه سرعت گرفته است، به طوری که از نیمه خرداد ماه (زمان ابلاغ دستورالعمل) تا امروز (۱۰ مرداد)، تعداد ۳۵ هزار و ۶۱۶ پرونده برای متقاضیان معرفی شده به بانک‌های مربوطه تشکیل شده که از این تعداد ۱۴هزار و ۸۵۰ نفر به میزان ۸۶۱۶ میلیارد ریال تسهیلات ودیعه مسکن خود را دریافت کرده‌اند.

او  تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف وام ودیعه مسکن برای متقاضیان شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان، برای کلان‌شهرها ۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان مقرر شده است.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی پس از مصوبه شورای پول و اعتبار سهمیه بانکی و استانی را به همراه دستورالعمل نحوه پرداخت به نظام بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس متقاضیان دریافت تسهیلات با مراجعه به سامانه وزارت راه و شهرسازی و ارائه اجاره‌نامه کدرهگیری‌دار رسمی مربوط به سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام اولیه را انجام می‌دهند.

صحابی بیان کرد: پالایش اولیه در وزارت راه و شهرسازی برای بررسی مالکیت مسکن متقاضی انجام شده و واجدین شرایط پس از دریافت پیامک تایید نسبت به انتخاب بانک و شعبه اقدام می‌کنند. در شبکه بانکی نیز با استفاده از سامانه سمات استعلام وام مسکن، جعاله و ودیعه فعال برای متقاضی انجام شده و اگر متقاضی فاقد تسهیلات مربوطه باشد فرآیند تشکیل پرونده انجام شده و تسهیلات به متقاضی پرداخت می‌شود.  

وی در خصوص سود این تسهیلات، تصریح کرد: سود تسهیلات ودیعه مسکن بر مبنای مصوبه شورای پول و اعتبار (۱۸ درصد) محاسبه می‌شود و مدت بازپرداخت آن نیز ۵ساله است. همچنین سقف کل تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی برای ودیعه مسکن ۴۰ هزار میلیارد تومان مقرر شده است.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی ادامه داد: شورای پول و اعتبار پیش از آنکه بسته ارائه شود، موضوع را به بانک مرکزی ابلاغ کرد و این مصوبه را هم ما به بانک‌ها  ابلاغ کرده بودیم و متقاضیان  از ۳۱ خردادماه به بعد با ثبت‌نام در سامانه حمایتی می‌توانند این تسهیلات را با مراجعه به بانک‌ها دریافت کنند.

صحابی گفت: از دیگر شرایط دریافت تسهیلات ودیعه مسکن متاهل بودن متقاضی تعیین شده است. همچنین برای بانوان مجرد شرط سنی ۳۵ سال به بالا و برای آقایان مجرد نیز شرط سنی ۴۵  سال به بالا تعیین شده است.

«مصطفی قمری وفا» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: دستورالعمل وزارت راه که ۶ تیر به بانک مرکزی رسید همزمان به شبکه بانکی ابلاغ شد. وی افزود: تاکنون از ۱۶۰هزار متقاضی وام ودیعه مسکن به بانک‌ها معرفی شده،برای ۲۷هزار نفر در بانک‌های مربوطه، پرونده تشکیل شده و ۱۰ هزار نفر در مجموع مبلغ پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال وام خود را دریافت کردند.

پروانه اصلانی گفت: در تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن، بازپرداخت پنج ساله به صورت اصل و صورت باید انجام شود که اقساط آن، ماهیانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود، اما در بسته جدید حمایتی دولت، شرایط به گونه‌ای شده که تنها سود تسهیلات پرداخت می‌شود.

او می‌گوید: در این شرایط میزان اقساط به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش می‌یابد و  بازپرداخت اصل مبلغ ودیعه باید در پایان سال صورت گیرد. متقاضی و مستاجر از سیستم بانکی قرص می‌گیرد و تا پایان سال قرض را برمی گرداند. اولویت بندی متقاضیان هم باید طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی باشد؛ خانواده‌های کم درآمد و دهک‌های پایین و خانوار‌هایی که سه فرزند به بالا دارند و زوج‌های جوان از سوی سایت طرح‌های حمایتی ورزات راه و شهرسازی به بانک‌ها ابلاغ  می‌شود.هفته گذشته بسته جدید حمایتی دولت در قالب حمایت از مستاجران در هیئت دولت به تصویب رسید.

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: امسال بر اساس قانون جهش تولید، همه تسهیلات بخش مسکن از محل قانون جهش تولید که برای بخش مسکن در نظر گرفته شده تامین می‌شود که این مبلغ در سال گذشته ۳۶۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها بود.

وی ادامه داد: امسال نیاز از همین محل ۴۰ هزار میلیارد تومان به وام ودیعه مسکن تخصیص داده شده است که این تسهیلات به تفکیک بانک، استان و شعب توزیع شده و بانک مرکزی به سیستم بانکی ابلاغ کرده است.

وی با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات به بانک‌های عامل ابلاغ شده است گفت: سازمان امور مالیاتی بر اساس سهمیه ۲۰ درصدی فبرای پرداخت ودیعه مسکن را محاسبه می‌کند و اگر بانکی پرداخت نکند مشمول مالیات می‌شود.

پروانه اصلانی گفت: متقاضیان وام ودیعه مسکن که دارای اجاره نامه و کد رهگیری هستند باید به سامانه طرح های جامع حمایتی وزارت راه و مسکن مراجعه و در بخش دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام کنند.

به گفته مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی، منبع تامین تسهیلات کمک ودیعه محدود است بنابراین کسانی که تا به امروز تسهیلات ودیعه مسکن دریافت نکرده اند در اولویت دریافت وام هستند. ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

او می گوید: هدف این است که واقعا وام تسهیلات ودیعه مسکن صرف کمک ودیعه اجاره مسکن شود و نه صرف خرید کالاها و خدمات دیگر که آثار تورمی دارند.

این وام پس از دریافت کد رهگیری توسط مستاجر پرداخت می شود در نتیجه توافقات بین موجر و مستاجر برای دریافت کد رهگیری باید صورت گیرد.

تسهیلات ودیعه مسکن امسال در تهران، کلانشهرها و سایر شهرها به ترتیب ۱۰۰ میلیون، ۷۰ میلیون و ۴۰ میلیون تومان است که ثبت نام آن از فردا ۱۲ خرداد آغاز می شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان