وام ودیعه مسکن| وام ودیعه مسکن1401

ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از این تاریخ | لینک ثبت نام

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که ثبت‌نام متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن از ۱۲ خرداد در سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن آغاز می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

وام ودیعه مسکن برای مستاجران است.وام ودیعه مسکن در زمان کرونا از سوی دولت تصویب شد.وام ودیعه مسکن از سوی بانک ها خیلی رضایت بخش نیست.برای دریافت  وام ودیعه مسکن سقف سنی دارد. بانک مرکزی قول داده است که وام ودیعه مسکن هرچه سریع تر پرداخت میشود. وام ودیعه مسکن به همه شهر ها تعلق نمیگیرد.

 معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای از آغاز ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات کمک‌ ودیعه مسکن از روز پنج شنبه ۱۲ خردادماه از طریق ثبت درخواست در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن خبر داد.

در  این اطلاعیه آمده است: پیرو تصمیم دولت برای پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در سال ۱۴۰۱ به مستاجران، ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات مذکور از ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه ۱۲ خردادماه از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی به نشانی http://saman.mrud.ir آغاز می‌شود.

به موجب مصوبه شورای پول و اعتبار و از محل تسهیلات ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن به منظور حمایت از مستاجران در سال جاری تا سقف ۴۰ هزار میلیارد‌ تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از طریق معرفی وزارت راه و شهرسازی توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود. سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت ۵ ساله است.

درگاه وام ودیعه مسکن کی باز می‌شود؟

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از وزارت مسکن و شهرسازی نشان می‌دهد که سامانه اینترنتی این وزارتخانه مشکلی برای نام‌نویسی از متقاضیان ندارد و همه منتظر اعلام بانک مرکزی هستند.

به بیان دیگر متقاضیان واجد شرایط، در نهایت میان بانک‌های عامل مختلف تقسیم می‌شوند. تخصیص سهیمه متقاضیان هرکدام از بانک‌ها نیز با بانک مرکزی است. در نتیجه تا زمانی که این نهاد چراغ سبز نشان ندهد، نام‌نویسی از متقاضیان شدنی نیست.

مطابق این توضیحات میان شبکه بانکی و دستگاه‌های دولتی مثل وزارت مسکن و شهرسازی، یک کارتابل مشترک وجود دارد. در طرح‌هایی مثل ثبت‌نام وام ودیعه مسکن بانک مرکزی باید از طریق این کارتابل مشترک، متقاضیان واجد شرایط را به بانک‌ عامل مربوط معرفی کند.

مادامی که این اتفاق نیافتد، وضعیت متقاضیان نامعلوم است و هیچ پیامکی برای معرفی به بانک ارسال نمی‌شود.

در نهایت اینکه وزارت راه وشهرسازی از بابت نام‌نویسی متقاضیان وام ودیعه مسکن جدید هیچ مشکلی ندارد و منتظر است تا بانک مرکزی بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی پول و اعتبار، دستورالعمل نهایی را صادر کند تا نام‌نویسی از متقاضیان هرچه زودتر آغاز شود.

از طرف دیگر، پیگیری تجارت نیوز از بانک مرکزی نیز به این نتیجه رسید که شرایط نام‌نویسی از متقاضیان تا هفته آینده فراهم می‌شود.

همه اینها در حالی است که طولانی شدن زمان تصویب و ابلاغ پرداخت وام ودیعه مسکن به برخی شبهات نیز دامن زد، مثلا اینکه شاید پراخت این تسهیلات نیز مانند تسهیلات مربوط به وام فرزندآوری تابع برنامه‌های جوانی جمعیت و حمایت از خانواده باشد، موضوعی که به خودیِ خود بعید است صحت داشته باشد.

۷۵۰ هزار نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت نام کرده‌اند

او با بیان اینکه تاکنون ۷۵۰ هزار نفر در سایت طرح اقدام ملی مسکن برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت نام کرده‌اند، افزود: به تمامی این ثبت نام کنندگان از دو روز گذشته برای تکمیل اطلاعات و همچنین انتخاب شعبه بانک پیامک ارسال شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: متقاضیان جهت آنکه اطلاعاتشان در کارتابل بانک‌ها وارد شود، باید مجددا اطلاعات خود را بارگذاری کنند و از سوی دیگر با پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم، متقاضیان می‌توانند به زودی شعبه مربوطه برای دریافت تسهیلات خود را انتخاب کنند.

محمود زاده اظهار کرد: پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به زودی آغاز می‌شود و در حال حاضر متقاضیان با پیگیری‌هایی که از طریق شعبه بانک‌ها انجام می‌دهند، می‌توانند به زودی تسهیلات را دریافت کنند.

او تاکید کرد: در حال حاضر این تسهیلات در مرحله اداری قرار دارد و از امروز هر متقاضی که ثبت نام را انجام دهد و وارد مرحله انتخاب شعبه شود، می‌توانند به زودی و ظرف چند روز آینده تسهیلات خود را دریافت کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره تضامین بانک‌ها برای وام ودیعه مسکن هم گفت: متاسفانه بانک‌ها هرکدام برای خودشان یک وحدت رویه خاص و قوانین مخصوص به خودشان را دارند و درباره تضامین هم، بانک‌ها خودشان در این زمینه تصمیم گیری می‌کنند.

او ادامه داد: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای وام ودیعه مسکن باید هر کدام از بانک‌ها با حداقل تضامین کار‌ها را انجام دهند که متاسفانه همه بانک‌ها در این بخش یک وحدت رویه را دنبال نمی‌کنند.

۱۵ بانک و موسسه اعتباری  تسهیلات ودیعه مسکن را پرداخت می‌کنند  

محمود زاده تاکید کرد: در حال حاضر ۱۵ بانک و موسسه اعتباری شامل ۱۳ بانک و ۲ موسسه مالی و اعتباری، برای پرداخت این تسهیلات سهمیه دریافت کرده‌اند و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعبه‌ها این وام را دریافت کنند.

این مقام مسئول پیش از این درباره نحوه دریافت وام ودیعه مسکن توسط متقاضیان گفته بود: امسال هم همانند سال گذشته وام ودیعه مسکن از دو طریق به متقاضیان پرداخت می‌شود، به طوری که در روش اول پرداخت تسهیلات، متقاضیان در طول یک سال تنها سود تسهیلات را پرداخت می‌کنند و در انتهای سال کل مبلغ را به صورت یک جا به بانک‌ها پرداخت می‌کنند که در این شیوه متقاضی کمترین نرخ قسط را به بانک‌ها پرداخت می‌کند.

او با بیان اینکه در روش دوم تسهیلات ودیعه مسکن که به صورت ۵ ساله و با نرخ ۱۲ درصد است، افزود: در این روش متقاضی ماهیانه اصل و سود تسهیلات را به بانک‌ پرداخت می‌کند؛ به طوری که برای تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی در شهر تهران، متقاضی باید هرماه یک میلیون و ۵۹۲ هزار تومان به بانک پرداخت کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در روش اول پرداخت تسهیلات نرخ سود وام ۱۳ درصد است، افزود: متقاضیان امسال می‌توانند به دو شیوه اصل و سود تسهیلات و یا تنها سود تسهیلات را به بانک پرداخت کنند که در هر دو شیوه بانک‌ها باید با متقاضیان همکاری لازم را انجام دهند.

محمودزاده با اشاره به اینکه متقاضیانی که در سال گذشته تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده‌اند، امسال دیگر نمی‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند، افزود: طی قانونی که در بانک‌ها وجود دارد، متقاضیانی که در سال گذشته تسهیلات را دریافت کرده‌اند، امسال با توجه به آنکه هنوز تسویه حساب نکرده‌اند، نمی‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند. البته در این باره در حال رایزنی با بانک‌ها هستیم که امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

براساس این گزارش از اواخر تیر ماه سایت ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن برای ثبت نام وام ودیعه مسکن دچار مشکل شده بود که از دو روز گذشته این مشکل برطرف و سایت هم به روز رسانی شده است.

گفتنی است، ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه ۲۶ خرداد، در سامانه اقدام ملی مسکن به نشانی tem.mrud.ir آغاز شده و  تا پایان شهریور ماه تمامی مستاجران واجد شرایط می‌توانند نام‌نویسی کنند.

سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در منطقه شهری تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلانشهر‌ها (شهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت یعنی شهر‌های مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) ۴۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۲۵ میلیون تومان است. همچنین، متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان