وام ودیعه مسکن | وام ودیعه مسکن تسهیلات

خبر خوش به متقاضیان پرداخت وام ودیعه مسکن | وام ودیعه مسکن پرداخت شد

بانک مرکزی از پرداخت وام ودیعه مسکن به ۱۰ هزار متقاضی از ۶ تیرماه تا سوم مردادماه خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

وام ودیعه مسکن از جمله تسهیلاتی است که برای کمک به مستاجران در نظر گرفته شده است. به دلیل افزایش قیمت اجاره خانه، وام ودیعه مسکن می‌تواند کمک بزرگی برای کاهش برخی از مشکلات اقتصادی مستاجران باشد. وام ودیعه مسکن به افرادی تعلق می‌گیرد که  شرایط خاصی داشته باشند. یکی از شرایط دریافت وام ودیعه مسکن داشتن اجاره نامه است. افراد بدون مراجعه حضوری به بانک می توانند برای وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کنند.

«مصطفی قمری وفا» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: دستورالعمل وزارت راه که ۶ تیر به بانک مرکزی رسید همزمان به شبکه بانکی ابلاغ شد. وی افزود: تاکنون از ۱۶۰هزار متقاضی وام ودیعه مسکن به بانک‌ها معرفی شده،برای ۲۷هزار نفر در بانک‌های مربوطه، پرونده تشکیل شده و ۱۰ هزار نفر در مجموع مبلغ پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال وام خود را دریافت کردند.

پروانه اصلانی گفت: در تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن، بازپرداخت پنج ساله به صورت اصل و صورت باید انجام شود که اقساط آن، ماهیانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود، اما در بسته جدید حمایتی دولت، شرایط به گونه‌ای شده که تنها سود تسهیلات پرداخت می‌شود.

او می‌گوید: در این شرایط میزان اقساط به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش می‌یابد و  بازپرداخت اصل مبلغ ودیعه باید در پایان سال صورت گیرد. متقاضی و مستاجر از سیستم بانکی قرص می‌گیرد و تا پایان سال قرض را برمی گرداند. اولویت بندی متقاضیان هم باید طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی باشد؛ خانواده‌های کم درآمد و دهک‌های پایین و خانوار‌هایی که سه فرزند به بالا دارند و زوج‌های جوان از سوی سایت طرح‌های حمایتی ورزات راه و شهرسازی به بانک‌ها ابلاغ  می‌شود.هفته گذشته بسته جدید حمایتی دولت در قالب حمایت از مستاجران در هیئت دولت به تصویب رسید.

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: امسال بر اساس قانون جهش تولید، همه تسهیلات بخش مسکن از محل قانون جهش تولید که برای بخش مسکن در نظر گرفته شده تامین می‌شود که این مبلغ در سال گذشته ۳۶۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها بود.

وی ادامه داد: امسال نیاز از همین محل ۴۰ هزار میلیارد تومان به وام ودیعه مسکن تخصیص داده شده است که این تسهیلات به تفکیک بانک، استان و شعب توزیع شده و بانک مرکزی به سیستم بانکی ابلاغ کرده است.

وی با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات به بانک‌های عامل ابلاغ شده است گفت: سازمان امور مالیاتی بر اساس سهمیه ۲۰ درصدی فبرای پرداخت ودیعه مسکن را محاسبه می‌کند و اگر بانکی پرداخت نکند مشمول مالیات می‌شود.

پروانه اصلانی گفت: متقاضیان وام ودیعه مسکن که دارای اجاره نامه و کد رهگیری هستند باید به سامانه طرح های جامع حمایتی وزارت راه و مسکن مراجعه و در بخش دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام کنند.

به گفته مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی، منبع تامین تسهیلات کمک ودیعه محدود است بنابراین کسانی که تا به امروز تسهیلات ودیعه مسکن دریافت نکرده اند در اولویت دریافت وام هستند. ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

او می گوید: هدف این است که واقعا وام تسهیلات ودیعه مسکن صرف کمک ودیعه اجاره مسکن شود و نه صرف خرید کالاها و خدمات دیگر که آثار تورمی دارند.

این وام پس از دریافت کد رهگیری توسط مستاجر پرداخت می شود در نتیجه توافقات بین موجر و مستاجر برای دریافت کد رهگیری باید صورت گیرد.

تسهیلات ودیعه مسکن امسال در تهران، کلانشهرها و سایر شهرها به ترتیب ۱۰۰ میلیون، ۷۰ میلیون و ۴۰ میلیون تومان است که ثبت نام آن از فردا ۱۲ خرداد آغاز می شود.

درگاه وام ودیعه مسکن کی باز می‌شود؟

وام ودیعه مسکن

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از وزارت مسکن و شهرسازی نشان می‌دهد که سامانه اینترنتی این وزارتخانه مشکلی برای نام‌نویسی از متقاضیان ندارد و همه منتظر اعلام بانک مرکزی هستند.

به بیان دیگر متقاضیان واجد شرایط، در نهایت میان بانک‌های عامل مختلف تقسیم می‌شوند. تخصیص سهیمه متقاضیان هرکدام از بانک‌ها نیز با بانک مرکزی است. در نتیجه تا زمانی که این نهاد چراغ سبز نشان ندهد، نام‌نویسی از متقاضیان شدنی نیست.

مطابق این توضیحات میان شبکه بانکی و دستگاه‌های دولتی مثل وزارت مسکن و شهرسازی، یک کارتابل مشترک وجود دارد. در طرح‌هایی مثل ثبت‌نام وام ودیعه مسکن بانک مرکزی باید از طریق این کارتابل مشترک، متقاضیان واجد شرایط را به بانک‌ عامل مربوط معرفی کند.

مادامی که این اتفاق نیافتد، وضعیت متقاضیان نامعلوم است و هیچ پیامکی برای معرفی به بانک ارسال نمی‌شود.

در نهایت اینکه وزارت راه وشهرسازی از بابت نام‌نویسی متقاضیان وام ودیعه مسکن جدید هیچ مشکلی ندارد و منتظر است تا بانک مرکزی بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی پول و اعتبار، دستورالعمل نهایی را صادر کند تا نام‌نویسی از متقاضیان هرچه زودتر آغاز شود.

از طرف دیگر، پیگیری تجارت نیوز از بانک مرکزی نیز به این نتیجه رسید که شرایط نام‌نویسی از متقاضیان تا هفته آینده فراهم می‌شود.

همه اینها در حالی است که طولانی شدن زمان تصویب و ابلاغ پرداخت وام ودیعه مسکن به برخی شبهات نیز دامن زد، مثلا اینکه شاید پراخت این تسهیلات نیز مانند تسهیلات مربوط به وام فرزندآوری تابع برنامه‌های جوانی جمعیت و حمایت از خانواده باشد، موضوعی که به خودیِ خود بعید است صحت داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان