رتبه‌ بندی معلمان | طرح رتبه‌ بندی معلمان

سورپرایز دولت برای معلمان | رتبه بندی معلمان به زودی اجرا می شود

عضو هیات رئیسه مجلس در اخطار قانون اساسی گفت: دولت موارد قانونی را مانند رتبه بندی و یا تضمین وام مسکن ابلاغ و اجرایی نمی کند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 طرح رتبه بندی معلمان مراحل نهایی را طی می کند طبق گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متن آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان نهایی شده است. مقدمات رتبه‌بندی معلمان نیز آماده شده است. یکی از اولویت‌های دولت‌ها باید توجه به فرهنگیان باشد و در همین راستا رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شود.طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه رتبه‌بندی معلمان باید منجر به ارتقای کیفیت آموزش شود.

علیرضا سلیمی در نشست علنی مجلسدر اخطار قانون اساسی گفت: براساس بند ۱۱ سیاست های قانونگذاری به صراحت گفته شده اگر موضوعی اصل هفتاد و پنجی بود قابلیت طرح در مجلس را ندارد، در آیین نامه هم به این مسئله اشاره شده است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس یازدهم ادامه داد: طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س) که کلیات آن تصویب شد، اگر واقعا بار مالی داشته باشد و اصل هفتاد و پنجی باشد، همانطور که رئیس مجلس به درستی گفتند، بندهای ۴ و ۶ و بند ۳ که می گوید دولت هر ساله باید در بودجه عمومی مبلغی را پیش بینی کند، مورد توجه است. با توجه به این مسئله باید سازوکاری طراحی شود که وقت مجلس گرفته نشود.

وی ضمن گلایه از دولت تاکید کرد: دولت موارد قانونی را نیز ابلاغ نمی کند، معاونت ریاست جمهوری سازمان برنامه و بودجه درباره تضمین وام روستایی می گوید که باعث تورم و نقدینگی می شود!

سلیمی با بیان اینکه دولت بسیاری از موارد قانونی را اجرا نمی کند، مطرح کرد: مواردی مانند رتبه بندی علی رغم تذکرات و پیگیری های هیات رئیسه انجام نمی شود، قانون معادن نیز همین طور و دولت درباره عملکرد خود هیچ گزارشی نداده است. مواردی اینچنینی زیاد است که قانون است و دولت در آن تعلل می کند. اراده ما این است که این موضوع هم در دست انداز نیفتد و با مشکل مواجه نشود. خواهش می کنم در موارد قانونی تذکر کافی را به دولت بدهید، مانند رتبه بندی و تضمین وام مسکن و... که دولتی ها به آن عمل کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: نمایندگان به شدت تحت فشار هستند و باید پاسخگو باشند، روزانه درباره رتبه بندی و... باید جواب دهند. در موضوع وام مسکن و جهش تولید مسکن ریالی از ۳۶۰ هزار میلیارد را وارد صندوق نکرده اند، ما قانون را برای اجرا می نویسیم، تذکر لازم را بدهید.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: در موضوع دستور قبلی، قبول بفرمایید که کلیات مسائل مختلفی را در بر می گیرد، ممکن است یک بند آن اصل هفتاد و پنجی باشد، اما کل کلیات هیچ وقت هفتاد و پنجی نیست، اگر موضوع دوشوری شود، در راستای صحبت های شماست، نمایندگان در کمیسیون اگر موضوع هفتاد و پنجی دارد آن را اصلاح کنند و گزارش نهایی را در صحن می شنویم. درباره سایر تذکرات به مسئولان اجرایی نیز، معاونان پارلمانی باید به دولت منعکس کنند.

یوسف نوری گفت: خواسته فرهنگیان اجرای قانون رتبه بندی معلمان است و انتظار دارند این کار زودتر انجام شود؛ اما این امر مهمی است و مراحل قانونی دارد که باید طی شوند.

او گفت: کمیسیون تلفیق قوانین مقررات مجلس در خصوص این آئین نامه ایراداتی را وارد دانست که در چند روز گذشته به ما ارجاع داده است. در کمیسیون مربوطه ایراد‌ها برطرف شده اند و به توافق رسیدند که در اولین جلسه هیئت دولت، آئین نامه نهایی شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بنابراین سعی می‌کنیم این آئین نامه را که رئیس جمهور هم اصرار دارد سریعتر اجرایی شود، در جلسه این هفته هیئت دولت نهایی کنیم. طرح رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور اجرایی می‌شود

نوری با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر این که چرا هنوز رتبه بندی معلمان اجرا نشده است، اظهار داشت: باید بگویم اول قانون، بعد آئین نامه و بعد شیوه نامه اجرا است. شیوه نامه و سامانه آن را همزمان آماده کرده ایم و منتظر تصویب آئین نامه هستیم.

جزئیات تازه در مورد رتبه بندی معلمان

رتبه بندی معلمان

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ، با اشاره به نشست امروز خود با اعضای کمیسیون آموزش درباره بررسی طرح ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش، عنوان کرد: با توجه به تعداد متغییر دانش آموزان ورودی که هر ساله روندی افزایشی دارد و تا سال ۱۴۰۵ این روند ادامه خواهد داشت، همچنین از سوی دیگر تعداد خروجی‌های نیروی انسانی از آموزش و پرورش به واسطه بازنشسته شدن نیروی انسانی، مدارس ما هر ساله نیاز جدی به جذب معلم خواهند داشت.

وی ادامه داد: با توجه به وجود این نیاز و همچنین کمبود نیروی ورودی نسبت به نیاز آموزش و پرورش، باید برای جبران نیرو در آموزش و پرورش اقدام کرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: امسال با استخدام ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفری که از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جذب شده و از سوی دیگر جذب ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان، وضعیت در آموزش و پرورش نسبت به سال های گذشته بهتر بود.

نوری با بیان اینکه امروز در نشست کمیسیون آموزش، پیشنهاداتی از جانب رئیس و اعضای این کمیسیون برای بهبود شرایط ارائه شد، اضافه کرد: امیدواریم با به سرانجام رسیدن این پیشنهادات، سال تحصیلی جدید را با مشکلات کمتری آغاز کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتقاد نمایندگان نسبت به تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان گفت: امروز نامه‌ای از هیات تطبیق قوانین مجلس درخصوص ایرادات آیین نامه اجرایی به دست ما رسید که این موارد در دولت مطرح و پیگیری خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص تبدیل وضعیت نیروهای مشمول قانون ایثارگری گفت: این موضوع نیز برابر مقررات در حال انجام بوده، ولی برخی گروه ها نسبت به تبدیل وضعیت خود درخواست هایی دارند که ممکن است قانون شامل آنها نشود.

وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین اقدامات صورت گرفته برای تبدیل وضعیت نیروهای خرید خدماتی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی نیز گفت: آنچه که برابر قانون تعیین تکلیف نیروهای بلاتکلیف در آموزش و پرورش بوده را انجام دادیم و بخشی از معلمان نیز که در کلاس های درس حاضر نبودند، با تدابیر صورت گرفته از مهرماه وارد کلاس های درس خواهند شد که شامل نهضتی های قبل از سال ۹۱، نیروهای خرید خدماتی و حق التدریسی ها خواهد شد و ابلاغ آنها از اول مهرماه صادر می شود.

افشاگری  یک نماینده مجلس درباره آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، اعتراض‌های گسترده‌ای را از طرف وکلای ملت به همراه داشت. این نماینده مجلس گفت: برای موضوع رتبه‌بندی معلمان ۲۵ هزار میلیارد تومان در بودجه در نظر گرفته شد اما نفوذی‌ها در سند ۲۰۳۰ نمی‌گذارند این قانون اجرایی شود. در میان افکار عمومی سوال اصلی این است که چگونه سند ۲۰۳۰چنین رانتی دارد و دست‌های پشت پرده طولانی شدن روند رتبه‌بندی معلمان چیست؟ بودجه ۲۵ هزار میلیاردی که دولت برای رتبه بندی در نظر گرفته بود نیز نتوانست جریان را ختم به خیر کند و با این وجود باز هم ماجرای اجرای قطعی رتبه‌بندی طولانی شد.

مسئله دیگر، مخالف بودن آیین‌نامه با قانون اساسی بود که باز هم مشکل‌آفرین شد. همان‌طور که امروز هم سید محمد مولوی عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: در تدوین آیین نامه قانون رتبه بندی معلمان، کل قانون زیر سوال برده شده است. با این تفاسیر چندی پیش دولت به تنظیم مجدد آیین‌نامه معلمان مجبور شد تا مجددا آیین‌نامه جدید ابلاغ شد. چالش ها و فراز و فرودهای آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان را از علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس جویا شدیم. در ادامه با گسترش نیوز همراه باشید.

منادی سفیدان در ابتدا با اشاره به دستکاری بودجه سال ۱۴۰۰ و انتقاد نماینده علی‌آباد کتول به مصوبه‌های مجلس گفت: سال گذشته در تعیین بودجه گروهی از نمایندگان مجلس امکانات و مبالغ ویژه‌ای را برای ادارات درنظر گرفته بودند که در این ماجرا نیز او جز نمایندگان پیگیر این موضوع بود و مورد نقد قرار داد. امسال نیز مخالفت‌هایی درباره رتبه‌بندی به آن شکلی که مجلس تصویب کرده بود، از طرف آقای نوروزی شنیده شد. از سوی نماینده تهران نیز گلایه‌ هایی متوجه این نماینده بود که فعلا از آن هم صرف نظر کردیم. بنابراین نماینده مذکور، دائما در حال مخالفت است و در واقع سنگ‌اندازی می‌کند. برخی میگویند قصدی پشت پرده این اعتراضات است که نیاز به شکایت و پیگیری دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان