رتبه‌ بندی معلمان | طرح رتبه‌ بندی معلمان

خبر بد درباره رتبه بندی معلمان | احتمال لغو طرح رتبه بندی معلمان قوت گرفت

سید محمد مولوی عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت:متاسفانه در تدوین آیین نامه قانون رتبه بندی معلمان ، کل قانون زیر سوال برده شده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

طرح رتبه بندی معلمان مراحل نهایی را طی می کند طبق گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متن آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان نهایی شده است. مقدمات رتبه‌بندی معلمان نیز آماده شده است. یکی از اولویت‌های دولت‌ها باید توجه به فرهنگیان باشد و در همین راستا رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شود.طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه رتبه‌بندی معلمان باید منجر به ارتقای کیفیت آموزش شود.

طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان پس از ۲ ماه بررسی اواخر آبان ماه سال گذشته در آخرین نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت به تصویب رسید. لایحه رتبه‌بندی معلمان به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی‌های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شد. با طرح رتبه‌بندی معلمان، رتبه‌های حرفه‌ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می‌شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌شود. طرح رتبه‌بندی معلمان تا هفته آینده اجرا خواهد شد و حقوق معلمان باتوجه به آن تغییر خواهد کرد.

سید محمد مولوی، با اشاره به موضوع رتبه بندی معلمان و نگارش آیین نامه های مربوط به این قانون اظهار کرد: اصلاحات طرح رتبه بندی معلمان به درستی مدنظر مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: متاسفانه آنچه که مدنظر ما در این قانون - قانون رتبه بندی معلمان - بود اتفاق رخ نداد چراکه این طرح کمک می کرد تا به غیر از موضوعات معیشتی به جایگاه معلمان هم توجه شود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بیان کرد: در حال حاضر مسئولان مشغول تدوین آیین نامه های مربوط به این قانون هستند و گاهی اوقات هم می بینیم که مسئولان امر بر سر برخی از واژه های دچار سو برداشت هایی می شوند که درست نیست و باید این آیین نامه براساس قانون فوق تدوین شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد : با این حال ما مطمین هستیم که این طرح به زودی در کشور اجرایی خواهد شد.

همچنین جبار کوچکی نژاد در گفت و گو با بازار از ارزیابی خود درباره تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان گفت: متاسفانه در تدوین آیین نامه قانون رتبه بندی معلمان، کل قانون زیر سوال برده شده است.

وی با بیان اینکه تدوین ما مناسب قانون رتبه بندی معلمان باعث انتقاد فرهنگیان شده است بیان کرد: متاسفانه در بخش های از این آیین نامه موانع پیش روی فرهنگیان ایجاد شده است که اصلا پذیرفتنی نیست.

این نماینده مجلس بیان کرد: اصل قانون رتبه بندی معلمان شفاف است و به نفع فرهنگیان بوده، اما با تدوین آیین نامه این شفافیت زیر سوال رفته است.

افزایش حقوق رتبه‌بندی معلمان متناسب با تورم

رتبه بندی معلمان

در مورد اینکه اجرایی شدن این طرح تا چه حدی می‌تواند به وضعیت کنونی سیستم آموزشی کمک کند و اینکه این طرح در ادامه با چه چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد با یکی از کارشناسان حوزه آموزش گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید، امری که به باور دیگر کارشناسان، به سرنوشت افزایش دستمزد بازنشستگان دچار خواهد شد. محمدرضا نیک‌نژاد، فعال صنفی و کارشناس حوزه آموزش در مورد اینکه اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان تا چه اندازه می‌تواند وضعیت سیستم آموزشی را بهبود ببخشد، به خبرنگار «آرمان ملی» می‌گوید: «یکی از عواملی که باعث شد اجرایی شدن این طرح به طول بینجامد عدم حضور افرادی بود که نمی‌دانستند سیستم آموزشی با چه مشکلاتی روبه‌رو است و هر بار در رفت آمد به نهادها دستخوش تغییراتی می‌شد. اجرایی شدن این طرح می‌تواند مانند مُسکن عمل کند و با افزایش نسبی دریافتی معلمان برخی از مشکلات را حل کند ولی توجه داشته باشید که افزایش حقوق‌ها باید با توجه به وضعیت اقتصادی کشور باشد تا معلم که به‌نوعی اصلی‌ترین فرد در حلقه آموزشی کشور محسوب می‌شود بتواند با خروج از وضعیت وخیم اقتصادی بیشتر بر روی آموزش تمرکز داشته باشد. این طرح می‌تواند تاثیرات مثبتی هم به‌همراه داشته باشد ولی فراموش نکنید که اگر نتوانند آن را به‌روزرسانی کنند و تغییراتی در آن بدهند مشکلی برطرف نخواهد شد.» او در همین زمینه ادامه می‌دهد: «ما هنوز از همه مواد این طرح خبر نداریم و تنها کلیاتی از آن به گوش ما خورده است ولی حذف «آزمون» از «شرایط نظام رتبه‌بندی معلمان» می‌تواند جزو نکات مهم محسوب شود. در واقع در نظر گرفتن آزمون برای رتبه‌بندی نمی‌توانست واکنش خوبی از سوی معلمان به‌همراه داشته باشد. سیستم آموزشی در این طرح بیشتر به معلم و مدیر اجازه می‌دهد در نوع مدیریت کلاس و مدرسه دخالت داشته باشند همچنین به نظر می‌آید در مورد نوع ارزیابی‌هایی که در مدارس انجام می‌شود هم دستخوش تغییراتی بشویم که این موارد می‌توانند در بهبود وضعیت آموزشی تاثیرات مثبتی داشته باشد. توجه داشته باشید که این مصوبه تازه بعد از گذشتن از هفت خوان به مرحله اجرایی رسیده است نباید به همین موضوع دلخوش کنیم بلکه دولت باید با کمک‌گرفتن از کارشناسان آموزش و تشکل‌های معلمی چالش‌های این طرح را برطرف کنند تا روابط بین معلمان و دولت که در سال‌های اخیر با حاشیه‌هایی روبه‌رو بود هم برطرف شود.» این فعال صنفی معلمان در پایان با اشاره‌ای به مشکلات اقتصادی معلمان می‌گوید: «ما همواره تلاش می‌کنیم با گفت‌وگو مشکلات را مطرح کنیم تا با همکاری مسئولان این چالش‌ها را برای بهبود وضعیت آموزشی برطرف کنیم. افزایش حقوق‌ها در رتبه بندی معلمان باید تا اندازه‌ای باشد که بتواند بسیاری از دغدغه‌های آنها مانند مسکن را برطرف کند. باید به این موضوع اشاره کنیم که آفت سیستم آموزشی ایران ۲ شغله بودن معلمان است که عمدتا معلمان مرد برای تامین مخارج زندگی خانواه خود مجبور هستند به سمت مشاغل حاشیه‌ای مانند رانندگی اسنپ و… روی بیاورند که این موضوع قطعا در نحوه آموزش تاثیر‌گذار خواهد بود. شرایط اقتصادی باید به ‌نوعی باشد که یک معلم احساس کند در قشر متوسط جامعه زندگی می‌کند و همه تمرکز خود را بر روی کلاس درس و آموزش دانش‌آموزان بگذارد. اگر این مشکلات همچنان ادامه داشته باشد باید بگوییم طرح رتبه‌بندی معلمان تاثیری در روند بهبود وضعیت آموزشی نخواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان