رتبه‌ بندی معلمان | طرح رتبه‌ بندی معلمان

آخرین جزئیات در مورد رتبه بندی معلمان | اجرای رتبه‌ بندی معلمان به کجا رسید؟

منادی سفیدان؛ رئیس کمیسیون آموزش گفت: یکی از نمایندگان مجلس مداوم در حال مخالفت است و شایعه‌پراکنی ایشان منجر به تعویق اجرای رتبه‌بندی شد. رتبه‌بندی با همان آیین‌نامه‌ایی که دولت ابلاغ کرده در حال پیگیری است تا آیین‌نامه جدید مورد بررسی همه نهادها قرار گیرد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

طرح رتبه بندی معلمان مراحل نهایی را طی می کند طبق گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متن آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان نهایی شده است. مقدمات رتبه‌بندی معلمان نیز آماده شده است. یکی از اولویت‌های دولت‌ها باید توجه به فرهنگیان باشد و در همین راستا رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شود.طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه رتبه‌بندی معلمان باید منجر به ارتقای کیفیت آموزش شود.

افشاگری  یک نماینده مجلس درباره آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، اعتراض‌های گسترده‌ای را از طرف وکلای ملت به همراه داشت. این نماینده مجلس گفت: برای موضوع رتبه‌بندی معلمان ۲۵ هزار میلیارد تومان در بودجه در نظر گرفته شد اما نفوذی‌ها در سند ۲۰۳۰ نمی‌گذارند این قانون اجرایی شود. در میان افکار عمومی سوال اصلی این است که چگونه سند ۲۰۳۰چنین رانتی دارد و دست‌های پشت پرده طولانی شدن روند رتبه‌بندی معلمان چیست؟ بودجه ۲۵ هزار میلیاردی که دولت برای رتبه بندی در نظر گرفته بود نیز نتوانست جریان را ختم به خیر کند و با این وجود باز هم ماجرای اجرای قطعی رتبه‌بندی طولانی شد.

مسئله دیگر، مخالف بودن آیین‌نامه با قانون اساسی بود که باز هم مشکل‌آفرین شد. همان‌طور که امروز هم سید محمد مولوی عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: در تدوین آیین نامه قانون رتبه بندی معلمان، کل قانون زیر سوال برده شده است. با این تفاسیر چندی پیش دولت به تنظیم مجدد آیین‌نامه معلمان مجبور شد تا مجددا آیین‌نامه جدید ابلاغ شد. چالش ها و فراز و فرودهای آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان را از علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس جویا شدیم. در ادامه با گسترش نیوز همراه باشید.

 

منادی سفیدان در ابتدا با اشاره به دستکاری بودجه سال ۱۴۰۰ و انتقاد نماینده علی‌آباد کتول به مصوبه‌های مجلس گفت: سال گذشته در تعیین بودجه گروهی از نمایندگان مجلس امکانات و مبالغ ویژه‌ای را برای ادارات درنظر گرفته بودند که در این ماجرا نیز او جز نمایندگان پیگیر این موضوع بود و مورد نقد قرار داد. امسال نیز مخالفت‌هایی درباره رتبه‌بندی به آن شکلی که مجلس تصویب کرده بود، از طرف آقای نوروزی شنیده شد. از سوی نماینده تهران نیز گلایه‌ هایی متوجه این نماینده بود که فعلا از آن هم صرف نظر کردیم. بنابراین نماینده مذکور، دائما در حال مخالفت است و در واقع سنگ‌اندازی می‌کند. برخی میگویند قصدی پشت پرده این اعتراضات است که نیاز به شکایت و پیگیری دارد.

آیین‌نامه پولی؛ قانون رتبه بندی معلمان را زیر سوال برد

رتبه بندی معلمان

رییس کمیسیون آموزش مخالف بودن آیین‌نامه رتبه‌بندی با قانون اساسی را رد و در این باره تاکید کرد: در قانون اساسی مجوزی به دولت داده شده که اگر قوانین مصوب در مجلس پس از ابلاغ به دولت، خلاف آن عمل شود، رییس مجلس می‌تواند به تشخیص کمیته تصدیق، قوانین مجلس و دولت را رد کند و تغییر دهد. در این باره نیز آیین‌نامه‌ای که به دولت رفته طبق قانون وزارت آموزش و پرورش مبنا است اما اصل را سازمان برنامه و بودجه قرار دادند. این اقدام موجب اخلال در آیین نامه شد و در واقع تدوین آن را بر مبنای پول انجام دادند؛ این یعنی به کیفیت آیین‌نامه توجهی نشده که مصداق بارز نگارش آیین‌نامه با تمرکز بر پول است.

منادی سفیدان ادامه داد: در کمیسیون آموزش دغدغه نمایندگان این است که آیین نامه درست نگارش شود و اگر بودجه کشور برای پرداختی‌ها کفاف نداد، حقوق کمتری بدهند. در این صورت ممکن است معلمان از لحاظ مالی طلبکار دولت شوند اما رتبه آن‌ها کاملا درست مشخص شده است.

وی افزود: تعدادی از قوانین موجود در قانون اساسی در آیین نامه رتبه‌بندی معلمان نقض شده و به همین دلیل به صورت صریح قانون آیین نامه را رد کرده است. موضوع یادشده از سوی کمیته تصدیق به دولت اعلام شده و ده روز فرصت دارند تا به مجلس پاسخ دهند و ایرادات آن را رفع کنند. پس از حذف مشکلات مجلس نسخه نهایی را ابلاغ خواهد کرد.

مهرآفرینان را به حال خود بگذارید

رییس کمیسیون آموزش مجلس درباره کد‌های استخدامی و معلمان طرح مهرآفرین به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: یازده سال پیش در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد معلمانی در طرحی به نام مهرآفرین استخدام شدند. اکنون به آن‌ها گفته می‌شود به دلیل اینکه کد استخدامی ندارند، باید آزمونی دهند تا کد به آن‌ها تعلق گیرد. چنین ادعایی کاملا غلط است و سازمان استخدامی باید مسئولیت کاری که سالها پیش انجام داده است را برعهده گیرد و در برای رفع مشکل آن‌ها تلاش کند. بالاخره دولت اقدامی را انجام داده و این گفته که باید طبق قانون یازده سال پیش آزمون دهند صحیح نیست. این در حالی است که حقوق و مزایایی که دریافت می‌کنند، همانند معلمان رسمی است. در هر صورت این معلمان بار مالی اضافه‌تری برای دولت نداشته و در مقام خود در حال خدمت به جامعه هستند.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به ۴۶۰ هزار معلم یاد شده در آیین نامه که شامل رتبه بندی نمی شوند، خاطر نشان کرد: این موضوع صحت ندارد و تنها معلمان طرح مهرآفرینان کد استخدامی را ندارند . تعداد معلمان یاد شده، ۷۰ هزار نفر است. این تعداد نیز در دست بررسی است و به زودی مشکل آن‌ها نیز برطرف می‌شود.

منادی سفیدان در خاتمه روند جریان رتبه‌بندی را موفقیت‌آمیز دانست و تصریح کرد: رتبه‌بندی با همان آیین‌نامه‌ایی که دولت ابلاغ کرده در حال پیگیری است و مشکل خاصی هم در روند آن دیده نمی‌شود. اما ایرادهای مجلس در هر زمانی که ابلاغ شود نیز برطرف خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان