یارانه بنزین | واریز یارانه بنزین

خبر مهم درباره واریز یارانه بنزین | یارانه بنزین به چه کسانی تعلق می گیرد؟

سخنگوی دولت با بیان اینکه دوره آزمایشی طرح «واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی» در حال نهایی شدن است، گفت: گزارش نهایی این طرح هنوز تقدیم دولت نشده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

یارانه بنزین یک نوع دیگر از یارانه ها است که دولت به حساب مردم واریز میکند. طرح یارانه بنزین در ابتدا یک طرح آزمایشی بود. طرح یارانه بنزین قرار است در سراسر ایران اجرا شود. در طرح یارانه بنزین هر فردی که یارانه خود را نخواست می تواند آن را بفروشد. در ادامه جزئیات بیشتر در مورد طرح یارانه بنزین را می خوانید. 

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توضیح خبر اعلامی از سوی وزیر امور اقتصاد و دارایی مبنی بر اینکه «طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی از اولویت خارج شده است» اظهار داشت: طرح یارانه بنزین یک طرح آزمایشی بود و آزمایشی بودن آن از ابتدا اعلام شد. حتی اگر حضور ذهن داشته باشید، دولت بنا نبود آن خبر را منتشر کند، به دلیل اینکه بنا نبود این طرح به سرعت به سایر بخش‌های کشور تسری پیدا کند.

وی افزود: متأسفانه نامه‌ای بر خلاف قانون در فضای رسانه‌ها منتشر شده بود و دولت در مورد آن توضیحات داد تا شایعات و شبهه‌ای وجود نداشته باشد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی، یک طرح آزمایشی بود و بنا بود فقط در کیش و قشم اجرا و آثار آن ارزیابی شود و زیر ساخت‌های آن مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا حرکت به سمت آن مسیر شدنی است یا نه.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه این طرح برای مدتی در جزیره کیش اجرایی شد و حتی در نهایت در جزیره قشم هم اجرا نشد، گفت: طبیعتاً این دوره آزمایشی باید به انتها برسد و بعد به دولت بیاید و آثار اجرای آن، نقاط ضعف و قوت، فواید و مشکلات احتمالی آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: باید زیرساخت طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی مورد ارزیابی فنی قرار بگیرد که آیا قابلیت تسری به کل کشور را دارد یا ندارد. دوره آزمایشی این طرح در حال نهایی شدن است و بعد از آن مورد بحث و بررسی نهایی کارشناسی در دولت قرار خواهد گرفت تا اگر نیاز به اجرا بود، بعدها در مورد آن تصمیم گیری شود.

سخنگوی دولت در پایان تصریح کرد: گزارشی اولیه‌ای از اجرای این طرح آزمایشی ارائه شد که نقاط قوت، ضعف و مشکلات و موانع اجرایی پیش روی طرح بود که در خصوص آن تصمیم گیری هایی صورت گرفته تا برای موانع اجرایی تدابیری صورت گیرد. هنوز گزارش نهایی این طرح تقدیم دولت نشده است.

قرار بود یارانه بنزین به جای خودرو به کد ملی افراد پرداخت شود اما حالا وزیر اقتصاد خبر داده که طرح «واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی» فعلاً از اولویت خارج شده است.

این گفته احسان خاندوزی به این معناست که تغییری در قیمت بنزین و یا سهمیه ماهانه خودروها ایجاد نمی‌شود و همه چیز مانند روال سابق است. یعنی سهمیه ۶۰ لیتری خودروهای شخصی مانند گذشته واریز شده و قابل برداشت است و قیمت آن مانند گذشته لیتری ۱۵۰۰ تومان است. قیمت بنزین آزاد هم همچنان سه هزار تومان است

اما برخی از مردم از این خبر اینگونه برداشت کرده‌اند که یارانه بنزین حذف شده و احتمالا قیمت بنزین تغییر می‌کند. همین ماجرا سبب شده که در برخی از جایگاه‌های سوخت، صف تشکیل شود و مردم برای سوخت‌گیری جمع شوند. چراکه از این خبر اینگونه استنباط شده بود که احتمالا قرار است یارانه بنزین حذف شود.

این مساله در حالی است که شب گذشته سهمیه خودروها به مانند گذشته به کارت سوخت افراد واریز شد و نه سهمیه تغییری داشته و نه قیمت بنزین آزاد و سهمیه‌ای.

از طرف دیگر، مقامات دولتی هم بارها در ماه‌های گذشته اعلام کرده‌اند که تغییر قیمت بنزین نه در دستور کار دولت است و نه در دستور کار مجلس و امسال خبری از تغییر قیمت بنزین نیست.

آنچه وزیر اقتصاد به آن اشاره کرده به طرح جدید دولت بر می‌گشت که از سال گذشته در جزیره کیش اجرا شد. بهمن و اسفند سال گذشته طرح آزمایشی پرداخت سهمیه بنزین به کد ملی به جای خودرو در جزیره کیش اجرا شد. در این طرح قرار بود سهمیه بنزین همه خودروها حذف شود و به جای آن، ماهانه ۲۰ لیتر سهمیه بنزین به کد ملی پرداخت شود.

این طرح از بهمن ماه سال گذشته در کیش اجرا شد و قرار بود در قشم هم اجرا شود و در صورت موفق بودن طرح و برطرف شدن ایرادات و اشکالات آن، اجرای طرح به کل کشور تعمیم داده شود.

اما حالا وزیر اقتصاد از توقف این طرح بنزینی خبر داده. اما دلیل خاندوزی این نیست که طرح با مشکلات و موانع مختلف مواجه است. او گفته طرح تخصیص بنزین به افراد به جای خودرو، موقتا متوقف شده «تا دولت در مورد سیاست‌های اولویت‌دار تصمیم‌گیری کند و بعد پرونده جدید باز شود.»

قیمت بعد از یارانه بنزین بیشتر می‌شود؟

قیمت بنزین

از ابتدای امسال چندین و چند بار مساله افزایش قیمت بنزین مطرح شده بود. موضوعی که سبب شده هم وزیر نفت و هم سخنگوی دولت بارها در خصوص آن توضیحاتی را به مردم و رسانه‌ها بدهند. در آخرین مورد، سخنگوی دولت درباره افزایش قیمت بنزین گفت: من از ابتدای امسال چندین و چند بار ماجرای افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده‌ام و تا اطلاع ثانوی یک تکذیبیه درباره قیمت بنزین از من داشته باشید.

مساله دیگری که در یکی دو هفته گذشته درباره بنزین خبرساز شده بود ماجرای حذف کارت‌های سوخت جایگاه‌ها بود. اما این خبر هم با واکنش وزیر نفت مواجه شد و او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شایعات افزایش قیمت گازوئیل و یا پرداخت سهمیه بنزین براساس کد ملی صحت دارد، گفت: بنده و همکارانم طی مصاحبه های متعدد هرگونه افزایش قیمت حامل های انرژی را تاکنون تکذیب کرده ایم. افزایش نرخ بنزین، نفت و گازوئیل به هیچ عنوان در دستور کار وزارت نفت و دولت قرار ندارد و طرح پایلوت کیش در مورد بازتوزیع یارانه‌هاست که در یک محدوده کوچک در حال ارزیابی است.

 در شرایطی که از آبان ماه سال گذشته سهمیه‌بندی بنزین با دو نرخ ۱۵۰۰ تومان یارانه‌ای و ۳ هزار تومان آزاد زیرنظر سران قوا کلید خورد؛ اعضای کمیسیون انرژی به دنبال تغییراتی در این زمینه هستند؛ به‌طوری که سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد؛ طرحی در مجلس تهیه شده تا شیوه سهمیه‌بندی بنزین تغییر داده شود.

در طرحی که مجلس طراحی کرده است، پیشنهاد شده که سهمیه بنزین به جای خودروها به افراد خانواده‌ها تخصیص داده شود. در این طرح پیش‌بینی شده به هر فرد از جامعه ماهانه ۲۰ لیتر بنزین تعلق گیرد. همچنین پیش‌بینی شده که سامانه‌ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند، تهیه شود.

از سوی دیگر، در این طرح دیده شده که دولت سهمیه بنزین افرادی را که فاقد خودرو هستند، در آخر ماه بردارد و به جای آن کارت بانکی افراد را شارژ کند تا آنها بتوانند کالا خریداری کنند که طبق گفته مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی  کمسیون مجلس، این طرح اکنون در نوبت اعلام وصول قرار دارد؛ چراکه بر اساس شیوه سهمیه بندی جدید حدود ۵۰ درصد خانواده‌ها که خودرو ندارند از یارانه انرژی نیز بی‌بهره‌اند و در واقع نحوه توزیع یارانه سوخت ناعادلانه است و لازم است که اصلاح شود.

به گفته وی، انتظار داریم با تصویب و اجرای طرح مبتنی بر تخصیص سهمیه بنزین به هر خانوار به ازای هر کدملی، کاهش آثار تورمی در دهک های پایین تر و کاهش فاصله طبقاتی و ضریب جینی در اقتصاد ملی از نتایج مهم طرح سهمیه‌بندی بنزین سرانه خانوار باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: اگر روزانه به هر فردی ۷ دهم لیتر بنزین تعلق بگیرد، مثلا یک خانواده ۵ نفره ماهیانه ۱۰۰ لیتر بنزین تعلق می‌گیرد.

شریعتی با اعلام اینکه در این طرح برای هر فرد ماهیانه ۲۰ لیتر بنزین در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در این طرح پیش‌بینی شده تا سامانه‌ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند پیش‌بینی شود.

عدم تناسب بین یارانه بنزین با تورم

در همین خصوص، نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم با اشاره به طرح مجلس عنوان کرد: یکی از مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم، عدم تناسب بین یارانه پرداختی به مردم با تورم حاکم است. امروز به آن میزانی که قیمت کالاها افزایش یافته هست، یارانه دریافتی مردم افزایش نداشته است.

احمد علیرضا بیگی افزود: یکی از راهکارهای متناسب‌سازی یارانه این است که تابعی از قیمت بنزین باشد. براساس این طرح دولت ماهانه یارانه‌ای به اندازه قیمت ۴۰ لیتر بنزین به حساب شهروندان واریز می کند. اگر امروز قیمت بنزین سه هزار تومان است یارانه دریافتی مردم باید ۴۰ تا سه هزار تومان باشد.

وی تصریح کرد: بر اساس این طرح هرچقدر قیمت بنزین افزایش یابد دولت باید به ازای ۴۰ لیتر به مردم یارانه بپردازد. مردم می‌توانند از این یارانه برای استفاده از بنزین استفاده کرده یا مبلغ ریالی آن را دریافت کنند.

نماینده مردم تبریز در مجلس تاکید کرد: امروز ما در حوزه بنزین به خودکفایی رسیده‌ایم و در تولید آن نیز مشکلی وجود ندارد. امروز که قیمت بنزین نیز افزایش یافته است، عاملی بازدارنده برای قاچاق آن به آن سوی مرزها است. درآمد دولت نیز با افزایش قیمت بنزین بالاتر رفته و اکنون می‌تواند یارانه آن را به مردم پرداخت کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان