قیمت دلار

قیمت دلار سقوط کرد|قیمت دلار امروز

در اولین روز معاملاتی هفته و پس از تعطیلات، نرخ دلار در بازار آزاد نسبت به روز معاملاتی گذشته افزایش را تجربه کرد، به طوریکه در آغاز معاملات معادل ٢٨ هزار و ٧۵٠ تومان قیمت خورده بود اما در ادامه با اندکی کاهش به قیمت ٢٨ هزار و ۵٣٠ تومان رسید

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است.متوسط هفتگی قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد.طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیر مستقیم بر بازار  خواهد داشت.مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند.در بازار امروز قیمت دلار به طور چشمگیری افزایش یافته است .

در اولین روز معاملاتی هفته و پس از تعطیلات، نرخ دلار در بازار آزاد نسبت به روز معاملاتی گذشته افزایش را تجربه کرد، به طوریکه در آغاز معاملات معادل ٢٨ هزار و ٧۵٠ تومان قیمت خورده بود اما در ادامه با اندکی کاهش به قیمت ٢٨ هزار و ۵٣٠ تومان رسید.

 

قیمت دلار که به‌دنبال تعطیلات به مناسبت عید فطر ثبات قیمت را تجربه می‌کرد، صبح اولین روز معاملاتی هفته را با نرخ ٢٨ هزار و ٧۵٠ تومان آغاز کرد اما در ادامه معاملات با اندکی کاهش قیمت به ٢٨ هزار و ۵٣٠ تومان رسید.

کانون صرافان نیز دلار را ۲۵هزار و ۵۴٩ تومان برای خرید و ۲۵هزار و ٨١٣ تومان برای فروش قیمت گذاری کرده است. این کانون روز معاملاتی گذشته، قیمت دلار را ۲۵ هزار و ۴۶٠ تومان برای خرید و ۲۵ هزار و ٧٠٠ تومان برای فروش اعلام کرده بود که در معاملات امروز افزایشی در حدود ٩٠ تومان را در قیمت خرید آن را نشان می‌دهد.

یورو در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ٣۴٠ تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۶۵١ تومان برای فروش قیمت خورده است. آخرین قیمت روز معاملاتی گذشته یورو در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ٢٧٠ تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۵۵٠ تومان برای فروش قیمت خورده بود که کاهشی نزدیک به ٧٠ تومان را در قیمت خرید این اسکناس نشان می‌دهد.

همچنین در صرافی ملی، دلار با قیمت ۲۵ هزار و ٧٠٩ تومان برای فروش و ٢۵هزار و ۴۵٣ تومان برای خرید معامله می‌شود. روز معاملاتی گذشته دلار در این صرافی ۲۵ هزار و ٧٠٧ تومان برای فروش و ٢۵ هزار و ۴۵١ تومان برای خرید قیمت خورده بود که اندکی افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

یورو نیز در این صرافی، ۲۸هزار و ۵١٠ تومان برای فروش و ٢٨ هزار و ٢٢۶ تومان برای خرید قیمت خورده است که نسبت به قیمت آن در روز معاملاتی گذشته معادل ۲۸ هزار و ۵۴٢ برای فروش و ٢٨ هزار و ٢۵٨ برای خرید کاهش قیمت اندکی را نشان می‌دهد.

روند قیمت دلار در بازار سلیمانیه و هرات

در معاملات پشت خطی دیروز قیمت درهم در ساعاتی به ۷ هزار و ۷۵۰ تومان رسید اما در نهایت با ۷ هزار و ۷۲۰ تومان معامله شد. برخی از تحلیلگران معتقدند با قیمت یاد شده درهم احتمال رسیدن اسکناس آمریکایی به محدوده ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان وجود دارد.

در بازار سلیمانیه هم قیمت دلار بالای ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان بود. از طرفی هم قیمت دلار هرات بالای ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد که این امر  می تواند احتمال کاهش نرخ دلار در بازار امروز را ضعیف تر کند.

برخی از معامله گران معتقدند در صورتی که دلار امروز بالای مرز مقاومتی ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت شود این امر می تواند زمینه ساز ورود خریداران به بازار شود.

ترس معامله گران از بازارساز

 

مذاکرات برجام هم همچنان در حالت توقف است و با  توجه به سیگنال های رسیده به نظر می رسد معامله گران نسبت به احیای برجام دچار شک و تردید شده باشند .

با این حال عده ای از معامله گران با اشاره به رفتار بازار ساز در گذشته می گفتند بازارساز نسبت به محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان حساس است و اجازه نخواهد داد که اسکناس آمریکایی بالای این محدوده تثبیت شود.

تلاش دولت برای کنترل قیمت دلار

علی چشمی، کارشناس بازارهای مالی دراین خصوص بیان کرد: من فکر می‌کنم از هفته آینده همچنان از سمت دولت اخباری مخابره می‌شود تا نرخ ارز را کاهش دهد. درحال حاضر نیز به عنوان مثال بانک مرکزی اعلام کرده است که مقداری از پول مربوط به انگلستان را دریافت کرده یا اخباری مرتبط با مذاکرات کره جنوبی و آمریکا مخابره شد که کره جنوبی پیگیر است تا پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند.

او ادامه داد: دولت سعی دارد هیجانات نرخ ارز را رو به پایین نگه دارد، اما از نظر واقعی اتفاقی که در بازار ارز می‌افتد این است که نرخ تورم نقطه به نقطه درحال افزایش است و بعد از چند ماه این موضوع قیمت دلار را افزایش می‌دهد.

چشمی بیان کرد: از سوی دیگر رئیس‌جمهور اعلام کردند مجلس تکلیف کرده تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ارز نیمایی تبدیل کنند؛ این موضوع هم روی سطح واقعی قیمت‌ها و قیمت کالاهای اساسی موثر است و مقداری آثار تورمی دارد؛ همانطور که در هفته‌های اخیر نیز داشته است. از این زاویه نیز نرخ ارز می‌تواند افزایش داشته باشد.

این کارشناس در پایان گفت: به‌ظور کلی همه شرایط به صورت واقعی نشان می‌دهد نرخ ارز رو به افزایش خواهد بود، هرچند که دولت تلاش می‌کند با کارهای رسانه‌ای این روزها نرخ ارز را رو به پایین نشان دهد.

محدوده نوسانات دلار

علی صادقین، دیگر کارشناس بازارهای مالی معتقد است: دلار باتوجه به روند بازارساز در سیاست‌های چند روز گذشته نرخ نزدیک به ۲۸ هزار تومان را خط قرمز داشته است و مادامی که دلار نرخ ۲۸ هزار و ۳۰۰ هزار تومان را رد نکند به نظر من می‌تواند تا ۲۷ هزار ۸۰۰ تومان نیز کاهش داشته باشد.

او دراین مورد ادامه داد: بنابراین باتوجه به اخبار سیاسی این روزها فعلا انتظار نوسانات شدیدی را ندارم و قیمت  دلار در همین محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تا ۲۸ هزار و ۳۰۰ می‌تواند نوسان داشته باشد.

قیمت دلار در بازار آزاد

قیمت دلار در بازار آزاد هفته اول اردیبهشت را با افت ۱۰۰ تومانی آغاز کرد. یکشنبه چهارم اردیبهشت که ا. لین روز کاری هفته جاری محسوب می‌شد، قیمت دلار آزاد به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسید درحالی که هفته قبل اسکناس آمریکایی ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان ارزش داشت. نوسان قیمت دلار طی دو هفته گذشته به نیمه دوم کانال ۲۷ هزار تومان محدود شده و دیروز افت‌وخیز اسکناس آمریکایی در جریان معاملات بازار آزاد از ۱۰۰ تومان بیشتر نشد. افت قیمت دلار سایر ارز‌های رایج را به مسیر نزولی کشاند.

با خرید ماینر در آمد دلاری داشته باش

قیمت یورو ۲۵۵ تومان کاهش پیدا کرد. با این حال اسکناس اروپا در کانال ۳۰ هزار تومان باقی ماند و ۳۰ هزار و ۲۰ تومان قیمت خورد. درهم امارات ۲۵ تومان و لیر ۱۰ تومان ارزان و به‌ترتیب هفت هزار و ۵۷۰ تومان و هزار و ۸۸۵ تومان فروخته شدند. در بازار طلا هم قیمت سکه امامی با افت ۱۵۰ هزار تومانی روی پله ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان آرام گرفت.

تغییر قیمت دلار آزاد

۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان

۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان

۱۰۰ تومان کاهش

قیمت دلار در صرافی ملی

قیمت دلار در صرافی ملی یکشنبه چهارم اردیبهشت حدود ۲۰ تومان کاهش پیدا کرد. بانک مرکزی قیمت دلار دولتی را ساعت ۱۶ دیروز ۲۵ هزار و ۳۲۵ تومان اعلام کرد درحالی که هفته گذشته این اسکناس با نرخ ۲۵ هزار و ۳۴۵ تومان عرضه می‌شد. دیروز بیشترین و کمترین قیمت دلار دولتی در صرافی‌های زیرنظر بانک مرکزی به‌ترتیب ۲۵ هزار و ۴۲۵ تومان و ۲۵ هزار و ۳۲۵ تومان بود و این موضوع از نوسان محدود و ۱۰۰ تومانی این اسکناس خبر می‌داد. با توجه به کاهش قیمت ۱۰۰ تومانی دلار آزاد و افت ۲۰ تومانی آن در صرافی‌ها، اختلاف قیمت اسکناس آمریکایی بین این دو بازار به حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

تغییر قیمت دلار

۲۵ هزار و ۳۴۵ تومان

۲۵ هزار و ۳۲۵ تومان

۲۰ تومان کاهش

قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی

قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی یکشنبه چهارم اردیبهشت رفت‌و‌برگشت‌های محدودی داشت و می‌شود همین روند را برای معاملات امروز بازار آزاد پیش‌بینی کنیم.

 قیمت دلار فردایی صبح دیروز ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان بود و ساعت ۱۰ شب به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. بیشترین پیشنهاد معامله‌گران عمده برای قیمت دلار فردایی ۲۷ هزار و ۹۲۰ تومان و کمترین آن ۲۷ هزار و ۷۹۰ تومان بود. به‌نظر می‌رسد معامله‌گران عمده تصور می‌کنند قدم‌های کوچک دلار در نیمه دوم کانال ۲۷ هزار تومان ادامه دارد و همه‌چیز از ادامه روند آرام دلار در بازار آزاد خبر می‌دهد. روندی که طی دو هفته گذشته در بازار شاهد بودیم.

تغییر قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی

شروع معاملات

کف قیمت

سقف قیمت

نوسان

۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان

۲۷ هزار و ۷۹۰ تومان

۲۷ هزار و ۹۲۰ تومان

۱۳۰ تومان

برخی از تحلیلگران معتقدند که طولانی شدن توقف مذاکرات وین و انتشار اخبارهای گوناگون از مذاکرات و تغییر فاز انتظارات جامعه از بازار یکی از عوامل روند صعود شاخص ارزی در یک ماه گذشته بوده است. از اواخر اسفند سال ۱۴۰۰ چرخ دنده مذاکرات وین تقریبا از کار افتاد. با انتشار خبر توقف مذاکرات هسته‌ای وین توسط انریکه مورا ، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا ، زمزمه‌هایی از عدم‌نتیجه دهی این نشست‌ها توسط معامله‌گران افزایشی در بازار ارز تهران بلند شد و نرخ دلار در سایه این توقف در فروردین ماه روند صعودی را تجربه کرد.

افت قیمت دلار در بازار پشت خطی موجب شده است که انتظارات برای شروع نزولی بازار در روز جاری قوت بگیرد و عده زیادی از اصلاح قیمت اسکناس آمریکایی پس از چند روز افزایش متوالی سخن بگویند. با این حال، به نظر می رسد امروز در بازار توجه بیشتر به اخبار خواهد بود.

به باور برخی تحلیل گران،‌ سودگیری از خریدهای پیشین و اصلاح قیمت، نقشی در کاهشی شدن روند دلار از ظهر روز گذشته نداشته است. از نگاه این دسته،‌ معامله گران به دنبال اخباری مبنی بر آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران، فروش های خود را افزایش دادند.

به باور آن ها اگر چنین اتفاقی در حال رخ دادن باشد، به معنای آن است که مذاکرات وین در مسیر توافق قرار دارد و ممکن است طی روزهای بعدی، طرفین این موضوع را به طور رسمی اعلام کنند.

در کنار این، یکی از عواملی که از نظر این گروه زمینه ساز رشد قیمت دلار شد، اظهارات بدبینانه مقام های آمریکایی نسبت به احتمال وقوع توافق هسته ای بود. برگشت خوشبینی ها می تواند حداقل بخشی از خریداران احتیاطی را از بازار خارج کند.

البته در صورتی که در روز جاری برخلاف انتظار افراد یاد شده، دلار در  مسیر افزایشی قرار بگیرد،‌ می توان گفت که جهت انتظارات دیگر با اخبار داخلی چندان تغییر نخواهد کرد. دیروز برخی از منابع غربی احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده ایران را رد کرده بودند.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر گفت: به نسبت اینکه کالا و خدمات در طول سال ۱۴۰۰ با افزایش شدیدی مواجه بودند، ولی بازار طلا و سکه طی سال ۱۴۰۰ با ثبات همراه بوده و رشد زیادی را نداشته است.

محمد کشتی‌آرای در خصوص روند یکساله بازار طلا و سکه، گفت: قیمت انس جهانی در اوایل سال ۱۴۰۰ در محدوده هزارو ۷۵۰ دلار بوده که نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، ۱۹ درصد رشد قیمت را داشته است.

وی افزود: در آغاز سال ۱۴۰۰ قیمت سکه ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بوده و در پایان سال ۱۴۰۰ قیمت سکه به ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است، بنابراین سکه رشد ۱۰ درصدی را داشته است.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر بیان کرد: در ابتدای سال ۱۴۰۰ قیمت دلار ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان بود که در پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است بنابراین قیمت دلار رشد ۵ درصدی را داشته است.

کشتی آرای اظهار کرد: به نسبت اینکه کالا و خدمات در طول سال ۱۴۰۰ با افزایش شدیدی مواجه بودند، ولی بازار طلا و سکه طی سال ۱۴۰۰ با ثبات همراه بوده و رشد زیادی را نداشته است .

معامله گران کاهشی باور دارند که اخبار مثبتی از احیای برجام به گوش می رسد و به همین دلیل باور دارند که نباید چندان انتظار رشد قیمت اسکناس آمریکایی را داشت. آن ها امیدوارند که در آخرین روز سال اسکناس آمریکایی به زیر مرز۲۶هزار تومانی بازگردد. از نگاه آن ها بازارساز نیز تمایل دارد که حداقل قیمت بسته شده سال جاری در کانال ۲۶ هزار تومان نباشد.

با وجود چنین تمایلاتی،  در روز انتهایی سال، تقاضاهای خردی وارد بازار اسکناس می شود که می تواند تا حدی دلار را در برابر نیروهای کاهشی ایمن کند. به عنوان مثل، محدودیت های کرونایی به اندازه قبل وجود ندارد و تعداد زیادی از افراد برای کنسرت های هفته ابتدایی نوروز در ترکیه نیاز به تهیه ارز دارند. بررسی ها نشان می دهد که در برخی از این کنسرت ها مقادیر زیادی بلیط فروخته شده است و با توجه به اینکه تعداد زیادی از تماشاگران از ایران به ترکیه سفر می کنند، می توان انتظار افزایش تقاضا برای دلار و لیر را داشت.

برخی از معامله گران نیز با تعطیل شدن بازار رسمی، با تکیه بر تقاضاهای مسافری ارز سعی خواهند کرد که قیمت دلار را بالا ببرند.

دلار هرات نیز امروز نوسان بالایی را تجربه نکرد هرچند که نوسان کاهشی داشت. دلار هرات در معاملات صبح با قیمت ۲۵هزار و ۲۵۰ تومان آغاز به کار کرد و در ادامه به قیمت ۲۵هزار و ۱۸۰تومان رسیده است.

کانون صرافان نیز قیمت دلار را ۲۴هزار و ۳۸۴تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۶۷۲تومان برای فروش اعلام کرد؛ این در حالی است که روز گذشته، دلار از سوی کانون صرافان، ۲۴هزار و ۴۴۷تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۷۱۸تومان برای فروش قیمت خورده بود که عملاً تغییری نداشته است.

یورو نیز امروز یورو نیز در صرافی‌های رسمی با اندکی افزایش نسبت به روز گذشته با قیمت ۲۷هزار و ۴۴۵تومان‌ برای خرید و ۲۷هزار و ۷۸۹تومان‌ برای فروش خرید و فروش شد؛ در حالیکه دیروز در صرافی‌های رسمی با  قیمت ۲۷هزار و ۴۳۹تومان برای خرید و ۲۷هزار و ۷۹۲تومان برای فروش معامله شد. 

نرخ دلار و یورو در صرافی ملی

صرافی ملی نیز قیمت دلار را نسبت به روز گذشته حدود ۱۰۰تومان کاهش داده است. به این ترتیب دلار در صرافی ملی با قیمت ۲۴هزار و ۵۶۱تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۳۱۶تومان برای خرید معامله می‌شود. در معاملات چهارشنبه، صرافی ملی قیمت دلار را ۲۴هزار و ۶۷۵تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۴۲۹تومان برای خرید اعلام کرده بود. 

یورو نیز در صرافی ملی ۲۷هزار و ۷۰۴تومان برای فروش و ۲۷هزار و ۴۲۹تومان برای خرید قیمت خورده است. یورو روز گذشته در صرافی ملی ۲۷هزار و ۷۲۸تومان برای فروش و ۲۷هزار و ۴۵۲تومان‌برای خرید اعلام کرده بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان