قیمت دلار| قیمت دلار امروز

آینده مبهم قیمت دلار | پشت پرده گرانی های اخیر قیمت دلار

دلار آزاد که طی ماه‌های اخیر میان دو کانال ۲۷ و ۲۸ هزار تومان شناور بود، با با نزدیک شدن به تعطیلات عید فطر تقریبا در ثبات به سر می‌برد و حجم معاملات در آن کاهش یافته است. این در حالی است که قیمت این اسکناس در صرافی‌ها با ۱۰۰ تومان افزایش قیمت همراه بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت دلار این روزها دچار نوسانات بسیاری شده است.متوسط هفتگی قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد.طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیر مستقیم بر بازار  خواهد داشت.چند روزی است که قیمت دلار در حال افزایش است و ممکن است به کانال 28 هزار تومان ورود کند. مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند و برای این بحران چاره ای کنند.

قیمت دلار که اخیرا میان دو کانال ۲۷ و ۲۸ هزار تومان نوسانات بسیاری را تجربه کرد اما بازار آزاد از روز گذشته و در آستانه عید فطر تقریبا راکد است و تغییرات قیمتی چندانی را تجربه نمی‌کند، در نتیجه قیمت این اسکناس تقریبا باقی مانده است.

به این ترتیب دلار آزاد ۲۸هزار و ۲۰۰ تومان قیمت خورده است که نسبت به روز گذشته حدود ۵۰تومان افزایش را نشان می‌دهد.

کانون صرافان نیز دلار را ۲۵هزار و ۵۴۳ تومان برای خرید و ۲۵هزار و ۸۶۸ تومان برای فروش قیمت گذاری کرده است. این کانون روز معاملاتی گذشته، قیمت دلار را ۲۵ هزار و ۴۴۹ تومان برای خرید و ۲۵ هزار و ۷۳۸ تومان برای فروش اعلام کرده بود که در معاملات امروز افزایشی در حدود ۱۰۰ تومان را در قیمت خرید آن نشان می‌دهد.

در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ۱۹۷ تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۵۵۱ تومان برای فروش قیمت خورده است. آخرین قیمت روز معاملاتی گذشته یورو در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ۳۳۵ تومان برای خرید و ۲۸هزار و ۶۴۹ تومان برای فروش قیمت خورده بود که کاهشی نزدیک به ۱۳۰ تومان را در قیمت خرید این اسکناس نشان می‌دهد.

همچنین در صرافی ملی، دلار با قیمت ۲۵ هزار و ۷۵۵ تومان برای فروش و ٢۵هزار و ۴۹۹ تومان برای خرید معامله می‌شود. روز معاملاتی گذشته دلار در این صرافی ۲۵ هزار و ۶۶۲ تومان برای فروش و ٢۵ هزار و ۴۰۷ تومان برای خرید قیمت خورده بود که افزایش قیمتی در حدود ۱۰۰ تومان را نشان می‌دهد.

یورو نیز در این صرافی، ۲۸هزار و ۲۸۶ تومان برای فروش و ٢٨ هزار و ۵ تومان برای خرید قیمت خورده است که نسبت به قیمت آن در روز معاملاتی گذشته معادل ۲۸ هزار و ۸۲۱ برای فروش و ۲۸ هزار و ۵۳۴ برای خرید کاهش قیمتی در حدود ۵۳۰ تومان را در قیمت خرید آن داشته است.

وضعیت قیمت دلار در سال جدید

دیروز چهارشنبه هفتم اردیبهشت بازار ارز شاهد تحرکات افزایشی در نرخ اسکناس آمریکایی بود. قیمت دلار که در روز سه‌شنبه و در راستای افزایش تقاضای حاصله از کاهش قیمت سکه توانسته بود برای ساعاتی در سطوح قیمتی کانال ۲۸ هزار تومانی معامله شود، دیروز در پله نخست این کانال فعالیت خود را به پایان رساند.

 

این ارز در معاملات صبح روز گذشته به نسبت به آخرین نرخ روز سه‌شنبه حدود ۸۰ تومان کاهش داشت. بهای هر عدد آن در رقم ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسید. اما طولی نکشید که روند بازار شکل وارونه شد. در معاملات پیش از ظهر روز گذشته دلار توانست برای سومین بار در سال جاری وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شود.

این روند افزایشی تا برخورد نرخ این ارز به سقف قیمت ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومانی ادامه داشت، اما پس از این برخورد روند مذکور متوقف شد. و دلار شروع به نوسان در بازه قیمتی ۲۸ هزار و ۱۰۰ تا ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان کرد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در روز گذشته به نسبت روز سشنبه ۱۲۰ تومان افزایش یافت. بهای هر دلار در پایان روز سه‌شنبه  به رقم ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

فضای سیاسی رسانه‌ها در روز گذشته حاوی سیگنال‌های مثبت و مناسبی برای بازار ارز بود. روز گذشته وزارت امور خارجه آمریکا در جلسه‌ای با نمایندگان مجلس سنای این کشور به سوالات برجامی این نمایندگان پاسخ داد.

احتمال بازگشت به برجام

ند پرایس، سخنگوی این دستگاه دولت آمریکانسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای اظهار امیدواری کرد. او از احتمال بازگشت طرفین درصورت برطرف شدن اختلاف‌های دو جانبه ایران و آمریکا خبر داد. بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور نیز در جمع دولتمردان آمریکا قراردادن نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی را اشتباهی استراتژیک خواند.

در این میان اما سوال اکثریت فعالان ارزی این است که چرا با وجود انتشار سیگنال‌های مذکور قیمت دلار در روندی صعودی قرار گرفت؟

در پاسخ به این سوال عده‌ای از تحلیلگران بازار ارز به ازدیاد اخبار در هر دو فاز مثبت و منفی مذاکرات وین اشاره می کنند. نتیجه قطعی نبودن این اخبار کاهش اثرگذاری آنها بر بازار است.

به همین دلیل برای مشاهده واکنش‌های مثبت یا منفی نرخ دلار به این نشست‌ها‌ باید منتظر خبری حاوی قطعیت مانند خبر بازگشت طرفین به پایتخت اتریش بود. البته عده دیگری از این کارشناسان نیز پایان ماه رمضان و از سرگیری برخی معاملات بزرگ را عامل افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت دلار می‌دانند.

در بازار سکه و طلای داخل نیز با وجود ریزش مجدد قیمت جهانی اونس طلا و حضور آن در کانال ۱۸۰۰ دلاری، سکه شاهد تغییرات چشمگیری نبود. قیمت طلا نسبت به نرخ روز سه‌شنبه ۴۰ هزار تومان کمتر شد و  در رقم ۱۳ میلیون و ۱۰۰ تومان ایستاد.

دلار بعد از تعطیلات نوروزی در بازار آزاد افزایش قیمت قابل توجهی داشت و قیمت آن مجددا به کانال ۲۷ هزار تومانی صعود کرد. حالا چند روزی است که در همین کانال نوسان دارد؛ به طوری که  چند روز قبل قیمت آن از نیمه کانال ۲۷ هزار تومان نیز عبور کرد هرچند در ادامه اندکی در همین کانال قیمت آن کاهشی شد.

مهم ترین دلیل افزایش قیمت دلار، اخبار مرتبط با مذاکرات هسته ای در وین عنوان می شود. به نظر می رسد معامله گران در برهه فعلی، اخبار مذاکرات را مثبت ارزیابی نمی کنند و دلار که با انتشار خبرهای مثبت درباره نزدیک شدن به توافق، سیر نزولی به خود گرفته بود، حالا دوباره خیز برداشته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان