یارانه جدید | واریز یارانه جدید

یارانه جدید دولت رئیسی برای این افراد | یارانه جدید از کی واریز می شود

جزییات بسته اجرایی هدفمندی یارانه کالاهای اساسی قبل از شروع، به اطلاع مردم می رسد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

یارانه جدید معمولا دوره ای و مناسبتی پرداخت می شود. مشمولان یارانه جدید بر اساس دستورات و بررسی های مختلف از سوی دولت تعیین می گردد. مبلغ یارانه جدید نیز در هر سری مختلف بوده و با توجه به موضوع تعیین می گردد. در حال حاضر دولت رئیسی تصمیم دارد یارانه جدید رابرای بسیاری از کالا ها در نظر بگیرید. جزئیات یارانه جدید را در ادامه بخوانید.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قیمت یک کیسه آرد در داخل کشور ۳۸۰۰۰ تومان و در آن سوی مرزها ۸۰۰ هزار تومان است، گفت: این فاصله آنقدر جذابیت دارد که با اقدامات فیزیکی نمی‌توان قاچاق را کنترل کرد و کشورهای همسایه از کالاهای ارزان ایرانی اشباع شده است.

وی با اشاره به حکم قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر توزیع ارز به نرخ ای. تی. اس (نزدیک به نرخ نیما) اضافه کرد که سال گذشته هم این حکم در بودجه بود و دولت قبل کل ۸ میلیارد دلار منابع برای تخصیص ارز ترجیحی را مصرف کرده بود اما با جنگ اوکراین وضعیت کاملاً تغییر کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: بنابراین باید امسال به سمت هدفمندی یارانه‌ها برویم.

ساداتی نژاد با اشاره به توزیع یارانه جبرانی برای این منظور، افزود: این یارانه هزینه‌های دهک‌های مختلف را پوشش می دهد ضمن اینکه قاچاق گسترده‌ای در حوزه آرد صنف و صنعت انجام می‌شد و به همین دلیل اصلاح نرخ این نوع آرد را در مرحله اول اجرا قرار دادیم.

ساداتی نژاد اضافه کرد: یارانه کالاهای اساسی قبل از شروع اجرای اصلاحات مربوط به ارز ترجیحی، به حساب مردم واریز می شود و جزئیات بسته اجرایی هدفمندی یارانه کالاهای اساسی قبل از شروع، به اطلاع مردم می رسد.

وی تاکید کرد: هر زمان دولت تصمیم به اجرا بگیرد، از قبل یارانه آن را پرداخت می کند.

علی بابایی کارنامی ضمن تاکید بر این نکته که ۶۰ الی ۷۰ درصد تولید برنج در استان های شمالی است، با اشاره به افزایش قیمت برنج تاکید کرد: دولت باید قیمت خرید تضمینی برنج را مورد بررسی قرار دهد و نباید به بهانه افزایش قیمت بر سر تولید کننده بکوبیم.

وی با بیان اینکه قیمت مندرج برنج در بازار قیمت واقعی است، گفت: مواد اولیه برای تولید برنج در کشور گران شده است، به عنوان مثال هزینه کود شیمیایی، هزینه کاشت کارگر و تامین آب رو به افزایش بوده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: امسال در استان‌های شمالی منابع آبی برای مباحث کشاورزی ۷ درصد افزایش پیدا کرد ضمن اینکه کشاورز دغدغه های دیگری هم دارد.

بابایی کارنامی با اشاره به سیاست هایی که در چند سال گذشته موجب بهره وری مناسب نشده است، گفت: دولت باید حمایت لازم را از کشاورزان انجام می داد که متاسفانه به درست صورت نپذیرفت.

نماینده مردم ساری با بیان اینکه دولت باید به سمت آبیاری قطره حرکت می‌کرد، اظهار کرد: سیستم مکانیزاسیون در بحث آبدهی در کشاورزی رخ نداده است لذا این دیگر کار کشاورز نیست و کار دولت است و وقتی این کار انجام نشده، کشاورز همه موارد را از جیب خود پرداخت می‌کند و وقتی کشاورز همه موارد را از جیب خود پرداخت کند دیگر قیمت برنج افزایش پیدا خواهد کرد.

بابایی کارنامی ادامه داد: ما تا رسیدن به استانداردهای حمایتی از کشاورزان فاصله زیادی داریم اما باید آن گپ قیمتی که بین تولید کننده و مصرف کننده برنج وجود دارد را مدیریت کنیم و دولت می‌تواند در این بخش یارانه تولید کالاهای اساسی به عنوان برنج را مدنظر قرار دهد. به عنوان مثال اگر برنج کیلویی ۹۰ هزار تومان است، ۵۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برساند و یارانه مذکور به مصرف‌کننده ارائه شود. بنابراین این مسئله هیچ اشکالی ندارد چرا که دولت سالیانه میلیاردها تومان یارانه پرداخت می‌کند و باید این بخش مدنظر قرار گیرد.

نماینده مردم ساری بیان داشت: متاسفانه اولین مشکلی که ما در موضوع معرفی کالاهایی اساسی داریم این است که برنج به عنوان کالای اساسی خانوار محاسبه نمی شود و این مسئله باید اصلاح شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برنج یک کالای استراتژیک است، گفت: وقتی برنج جزو سبد کالای اساسی قرار گیرد طبیعی است که سیاست های که شامل سایر کالاها شده، شامل برنج هم خواهد شد.

بابایی کارنامی تاکید کرد: ما نباید به بهانه حمایت از مصرف کننده بر سر کشاورز بکوبیم کاری که در بحث مرکبات بر سر کشاورز می‌آوریم چرا که کشاورزان یک سال برای تولید محصول خود زحمت کشیده و بعد تاکید دارند که محصولشان خریداری شود و مسئولین هم می‌گویند این محصول را خریداری خواهند کرد اما زمان برداشت محصول که می‌رسد، دولت دست به صادرات می‌زند.

نماینده مردم ساری تاکید کرد: متاسفانه در سال جاری اکثریت تولیدکنندگان محصولات کشاورزی مناطق شمالی خسارات زیادی متحمل شده و ورشکست شدند و این خسارات را دولت به این این بخش وارد کرده است و در بحث برنج هم همین موضوعات وجود دارد.

یارانه جدید ۱۰۰ هزار تومانی نان؟

پرداخت یارانه چهار یا پنج هزار تومانی برای نان نمی‌تواند توحیه اقتصادی داشته باشد و بعید است دولت چنین کاری انجام دهد. یعنی طرحی را اجرا کند که در آن به هر خانوار ماهانه چند عدد نان یارانه‌ای بدهد. برخی معتقدند که دولت احتمالا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه جدیدی به مردم پرداخت می‌کند که شامل یارانه نان و یارانه گوشت و دیگر اقلام می‌شود. در این حالت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت وعده پرداخت یارانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی را داده بود.

شیوه پرداخت یارانه جدید نان

استاندار زنجان در توضیح یارانه نان گفته در این طرح مردم با نرخ پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه می‌کنند و قیمت این نان با یارانه حساب می‌شود. به نظر می‌رسد هدف این طرح این است که قیمت نان افزایش پیدا نکند و نان با قیمت فعلی خود به دست مردم برسد.

از طرف دیگر، در این طرح، سهمیه آرد نانوایی‌ها حذف می‌شود و آنها باید آرد را با قیمت آزاد تامین کنند. سپس نانوایی‌ها نان را با قیمت یارانه‌ای به مردم می‌فروشند و دولت مابه‌التفاوت قیمت نان آزاد و یارانه‌ای را به نانوا پرداخت می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان