یارانه جدید | واریز یارانه جدید

یارانه جدید دولت رئیسی در راه است | مبلغ یارانه جدید چقدر است؟

دولت رئیسی قرار است علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی،یارانه‌ نان هم به مردم پرداخت کند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

چند روز قبل استاندار زنجان از اجرای طرح آزمایشی پرداخت یارانه نان خبر داده وگفته قرار است تا دو ماه آینده طرح پرداخت یارانه نان در چند استان اجرا شود. احتمالا بعد از اجرای طرح پایلوت یارانه نان، این طرح در کل کشور اجرا می‌شود. اما جزئیات پرداخت یارانه نان چیست؟

یارانه ۴ هزار تومانی برای نان؟

هنوز هیچ جزئیاتی از پرداخت یارانه نان شامل مشمولان این یارانه و مبلغ آن منتشر نشده است. اما با توجه به بودجه سال جاری می‌توان گمانه‌هایی را درباره مبلغ یارانه نان اعلام کرد.

 

در بودجه سال جاری، چهار هزار میلیارد تومان به‌عنوان یارانه نان در نظر گرفته شده است. اگر قرار باشد این یارانه به کل جمعیت پرداخت شود، مبلغ این یارانه در سال برای هر فرد ۴۷ هزار تومان و در ماه حدود چهار هزار تومان است. این یعنی به هر نفر ماهانه فقط یک نان سنگک یارانه‌ای یا ۵ عدد نان لواش می‌رسد!

اما برخی از گمانه‌ها می‌گوید احتمالا یارانه نان شامل شش یا هفت دهک درآمدی جامعه می‌شود. با این حساب یارانه هر فرد ماهانه فقط پنج هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود. به عبارتی یک خانوار چهار نفره ماهانه تنها ۲۲ هزار تومان یارانه نان دریافت می‌کند. معادل قیمت۳۰ عدد نان!

بر این اساس یا دولت باید تعداد مشمولان یارانه نان را کاهش بدهد یا اینکه اعتبار پرداخت این یارانه را افزایش دهد.

یارانه ۱۰۰ هزار تومانی نان؟

پرداخت یارانه چهار یا پنج هزار تومانی برای نان نمی‌تواند توحیه اقتصادی داشته باشد و بعید است دولت چنین کاری انجام دهد. یعنی طرحی را اجرا کند که در آن به هر خانوار ماهانه چند عدد نان یارانه‌ای بدهد. برخی معتقدند که دولت احتمالا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه جدیدی به مردم پرداخت می‌کند که شامل یارانه نان و یارانه گوشت و دیگر اقلام می‌شود. در این حالت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت وعده پرداخت یارانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی را داده بود.

شیوه پرداخت یارانه نان

استاندار زنجان در توضیح یارانه نان گفته در این طرح مردم با نرخ پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه می‌کنند و قیمت این نان با یارانه حساب می‌شود. به نظر می‌رسد هدف این طرح این است که قیمت نان افزایش پیدا نکند و نان با قیمت فعلی خود به دست مردم برسد.

از طرف دیگر، در این طرح، سهمیه آرد نانوایی‌ها حذف می‌شود و آنها باید آرد را با قیمت آزاد تامین کنند. سپس نانوایی‌ها نان را با قیمت یارانه‌ای به مردم می‌فروشند و دولت مابه‌التفاوت قیمت نان آزاد و یارانه‌ای را به نانوا پرداخت می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان