هشدار هواشناسی | نفوذ توده هوای سرد به کشور؛ دما کاهش می‌یابد

سازمان هواشناسی نسبت به نفوذ توده هوای سرد، تشدید فعالیت سامانه بارشی و وزش باد شدید تا خیلی شدید همراه با خیزش گرد و خاک در برخی استان‌ها هشدار داد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

سازمان هواشناسی نسبت به نفوذ توده هوای سرد، تشدید فعالیت سامانه بارشی و وزش باد شدید تا خیلی شدید همراه با خیزش گرد و خاک در برخی استان‌ها هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌ رنگ از تشدید فعالیت سامانه بارشی از بعدازظهر دوشنبه (۲۳ اسفندماه) تا بعدازظهر پنج‌شنبه (۲۶ اسفندماه) با مخاطراتی نظیر بارش باران در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، وزش باد شدید، رعدوبرق و در مناطق مستعد ریزش تگرگ خبر داد.

دوشنبه استان‌های خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، سه‌شنبه استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، جنوب و شرق لرستان، شمال چهارمحال و بختیاری، شمال شرق سمنان و ارتفاعات تهران، زنجان، قزوین و البرز درگیر این وضعیت جوی خواهند بود.

چهارشنبه نیز نیمه شمالی سمنان، شمال شرق خوزستان، جنوب و شرق لرستان، البرز، تهران، قم، شمال چهارمحال و بختیاری، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، جنوب اصفهان و شمال قزوین و پنج‌شنبه  نیمه شمالی خراسان رضوی، جنوب اصفهان، شمال فارس، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، شرق سمنان، مازندران و گلستان مناطق اثر این شرایط را تجربه می‌کنند.

اثر این مخاطره بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، کولاک برف در ارتفاعات، تاخیر و احتمال لغو پرواز است.

سازمان هواشناسی توصیه می‌کند اجتناب از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به وسایل ایمنی و گرمایشی و همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ در جاده‌های برفگیر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، جلوگیری از جابجایی عشایر کوچ‌رو، پاکسازی کانال‌ها و آبراه‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی به‌ویژه در مسیرهای کوهستانی در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی از تغییر نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشاری از بعدازظهر سه‌شنبه( ۲۴ اسفندماه) تا بعدازظهر پنج‌شنبه( ۲۶ اسفندماه) با مخاطراتی همچون وزش باد شدید تا خیلی شدید همراه با خیزش گردوخاک خبر داد.

منطقه اثر این سامانه سه‌شنبه شمال غرب یزد، نیمه شرقی و جنوب اصفهان و شمال فارس، چهارشنبه نیمه شمالی فارس، یزد، اصفهان، مرکزی قم، جنوب تهران، شمال سیستان و بلوچستان و نیمه شمالی کرمان و پنج‌شنبه کرمان، یزد، شمال فارس، اصفهان، شرق و نیمه جنوبی سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و نیمه شمالی سیستان و بلوچستان خواهد بود.

اثر این مخاطره تلاطم جریان باد در کوهستان، خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا، آسیب به نهال‌ها و شکستن درختان، خسارت به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی است.

توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط اجتناب از پرواز با گلایدر، بالگرد و هواپیماهای سبک، احتیاط در تردد بین شهری، مستحکم کردن سازه‌های موقتی، اجتناب از تردد و پارک خودرو در اطراف درختان و ساختمان‌های‌ نیمه کاره، محافظت از ماشین‌آلات کشاورزی، پرهیز از سم و محلول‌ پاشی باغات و مزارع خواهد بود.

سازمان هواشناسی در ادامه از نفوذ توده هوای سرد طی بازه زمانی چهارشنبه( ۲۵ اسفندماه) تا جمعه( ۲۷ اسفندماه) با مخاطراتی همچون کاهش نسبی دما به‌طور میانگین ۶ تا ۸ درجه سانتیگراد و حداکثر تا ۱۰ درجه سانتیگراد خبر داد.

چهارشنبه استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان و زنجان، پنج‌شنبه استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، قم، سمنان، اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و لرستان و جمعه استان‌های خراسان جنوبی و کرمان با این سامانه درگیر خواهند بود.

اثر این مخاطره کاهش نسبی دما، افت فشار گاز، افزایش مصرف انرژی و خسارت به محصولات و ماشین‌آلات زراعی و باغی خواهد بود.

توصیه می‌شود مدیریت در مصرف انرژی بررسی مجدد وسایل گرمایشی خودروها هنگام سفر و اتخاذسایر تمهیدات پیشگیرانه برای جلوگیری از خسارات احتمالی در دستور کار قرار گیرد.

حاکمیت این شرایط جوی سبب خسارت به محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی و سرمازدگی خواهد شد بنابراین بر اساس توصیه سازمان هواشناسی مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت ست) و کودهای اسید آمینه به‌صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‌‌سازی درختان به سرما ؛ تامین سوخت و سرویس و راه اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی ، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت ، ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون) ، خودداری از انجام هرس درختان ، عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی ، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات در ساعات نزدیک صبح و بامداد و عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد در دستور کار قرار گیرد. 

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان