هشدار جدی هواشناسی بارش‌های سیل‌آسا در ۱۱ استان | بارش برف و باران در راه است

سازمان هواشناسی از بارش برف، باران و وزش باد شدید ۵ روزه در مناطق مختلف کشور خبر و نسبت به بارش‌های سیل‌آسا در ۱۱ استان هشدار صادر کرد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

سازمان هواشناسی از بارش برف، باران و وزش باد شدید ۵ روزه در مناطق مختلف کشور خبر و نسبت به بارش‌های سیل‌آسا در ۱۱ استان هشدار صادر کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مطابق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز گستره فعالیت سامانه بارشی در نوار غربی، دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل شمالی و برخی مناطق شمال شرق، شرق کشور، غرب اصفهان، فارس و بوشهر است که باعث بارش برف و باران،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید می‌شود.

در شمال خلیج‌فارس، بوشهر، جنوب خوزستان، فارس، اصفهان، یزد و خراسان رضوی وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک خواهد بود.

شنبه و یکشنبه هفته آینده در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه جنوبی اصفهان، شمال فارس و بوشهر، نیمه جنوبی خوزستان، برخی مناطق یزد، خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی و همچنین برخی مناطق شمال غربی و سواحل دریای خزر بارش گاهی همراه با وزش باد شدید و رعدوبرق پیش‌بینی شده است. طی این دو روز بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری و جنوب اصفهان شدت دارد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی دوشنبه هفته آینده گستره بارش‌ها برای شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، سواحل شمالی،‌ارتفاعات البرز و برخی مناطق خراسان شمالی، خراسان رضوی،‌شرق لرستان،‌چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و غرب اصفهان است.

روز سه‌شنبه هفته آینده فعالیت سامانه بارشی کل نوار شمالی و برخی مناطق غرب را در برخواهد گرفت و در ارتفاعات جنوب غرب بارش ادامه خواهد داشت.

به گزارش تسنیم،‌ آسمان تهران امروز ابر در برخی ساعات بارش باران،‌ گاهی رگبار،‌رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است. حداکثر دما امروز پایتخت 19 درجه بالای صفر خواهد بود.

توصیف سامانه اول: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، وزش باد شدید، رعدوبرق و در مناطق مستعد ریزش تگرگ.

منطقه اثر:

جمعه 1400/12/20: جنوب آذربایجان غربی، نیمه جنوبی کردستان، چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان، شرق لرستان، شمال شرق خوزستان، ارتفاعات کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس، تهران، البرز و قزوین.

اثر مخاطره: بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، کولاک برف در ارتفاعات، تاخیر و احتمال لغو پرواز

توصیه: اجتناب از سفر‌های غیر ضروری، تجهیز خودروها به وسایل ایمنی و گرمایشی و همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ در روستاهای برفگیر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، جلوگیری از جابجایی عشایر کوچ‌رو، پاک‌سازی کانال‌ها و آبراه‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی ب‌ویژه در مسیرهای کوهستانی.

توصیف سامانه دوم: تغییر نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد خیلی شدید و گردخاک

منطقه اثر:

جمعه 1400/12/20: اصفهان، نیمه شمالی فارس، یزد، نیمه غربی کرمان، نیمه جنوبی سمنان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، مرکزی، قم، نیمه شمالی لرستان، نیمه شرقی کرمانشاه، نیمه شرقی کردستان، جنوب زنجان، جنوب تهران، آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی.

اثر مخاطره: تلاطم جریان باد در کوهستان در زاگرس مرکزی، خیزش گردوخاک بویژه در نواحی بیابانی، کاهش دید و کیفیت هوا، آسیب به نهال‌ها و شکستن درختان، خسارت به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی.

توصیه: اجتناب از پرواز با گلایدر، بالگرد و هواپیماهای سبک، پرهیز از صعود به ارتفاعات، فعالیت کوهنوردی بویژه در البرز و زاگرس مرکزی، خاصه در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان و شمال غرب فارس، احتیاط در تردد بین شهری، مستحکم کردن سازه‌های موقتی، اجتناب از تردد و پارک خودرو در اطراف درختان و ساختمان‌های‌ نیمه کاره، محافظت از ماشین‌آلات کشاورزی، پرهیز از سم و محلول‌ پاشی باغات و مزارع

توصیف سامانه سوم: وزش بادهای متوسط تا شدید

نوع مخاطره: گردوخاک

منطقه اثر: خوزستان، ایلام

اثر مخاطره: کاهش دید، اختلال در تردد و افزایش شاخص آلودگی هوا

توصیه: جلوگیری از فعالیت فیزیکی تمام گروهها، بویژه بیماران تنفسی، افراد سالخورده و خردسال در فضای باز و انجام تدابیر پیشگیرانه جهت کاهش خسارات احتمالی

توصیف سامانه: تغییر شدید نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: اوایل وقت جمعه 1400/12/20

زمان پایان: اواخر وقت جمعه 1400/12/20

نوع مخاطره: وزش بادشدید در برخی مناطق خیلی شدید همراه با خیزش گرد و خاک.

منطقه اثر:

جمعه 1400/12/20: اصفهان، فارس، بوشهر، کرمان، یزد، مرکزی، قم، همدان، نیمه شمالی لرستان، نیمه شرقی کرمانشاه، نیمه شرقی کردستان، جنوب زنجان، جنوب تهران، آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، جنوب و نیمه شرقی سمنان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی.

اثر مخاطره: خسارت به سازه‌های گلخانه ها، شکستن درختان، نهال‌ها و خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی.

توصیه: استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر بادشدید، خودداری از محلول پاشی و سم‌پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها، با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، دامداری ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب‌های سالن ها اقدام نمایند، بسته نگه داشتن درب و دریچه های سالن‌های مرغداری در شرایط باد شدید، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین‌آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی روی زمین، عدم آهک‌پاشی در استخرهای خاکی پرورش ماهی و مزارع میگو که آب آن تخلیه شده به دلیل وزش باد شدید، خودداری از روشن کردن آتش در باغات و مزارع.

 توصیف سامانه: تغییر نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در مناطق مستعد همراه با گردوخاک

منطقه اثر:

جمعه 1400/12/20: شمال سیستان و بلوچستان، خوزستان، لرستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، زنجان، تهران و سمنان.

شنبه 1400/12/21: یزد، اصفهان، فارس، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، مرکزی، قم، همدان، نیمه شرقی کرمانشاه، نیمه شرقی کردستان، جنوب آذربایجان غربی، اردبیل و سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال خسارت سازه‌های به گلخانه‌ها و احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها

توصیه: استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد.

خودداری از محلول پاشی و سم‌پاشی.

استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها.

با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، دامداری ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب‌های سالن ها اقدام کنند.

سالن‌های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند.

عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد.

عدم استقرار ماشین‌آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی بر روی زمین، عدم آهک‌پاشی در استخرهای خاکی پرورش ماهی و مزارع میگو که آب آن تخلیه شده به دلیل وزش باد شدید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان