هشدار هواشناسی | وزش باد شدید در ۱۵ استان | برف و باران در راه است

سازمان هواشناسی نسبت به نفوذ سامانه بارشی، وزش باد شدید در ۱۵ استان و احتمال خیزش گرد و خاک و کاهش دید هشدار داد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 سازمان هواشناسی نسبت به نفوذ سامانه بارشی، وزش باد شدید در ۱۵ استان و احتمال خیزش گرد و خاک و کاهش دید هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از نفوذ سامانه بارشی و بارش باران، برف، وزش باد شدید موقت، رعد و برق طی یکشنبه شب (۱۵ اسفندماه) تا سه‌شنبه (۱۷ اسفندماه) خبرداد.

این سامانه بارشی روز یکشنبه در کردستان، کرمانشاه، مرکزی، لرستان، همدان، شمال ایلام، غرب اصفهان، نیمه شمالی چهارمحال و بختیاری، جنوب آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، شمال خوزستان و ارتفاعات استانهای تهران، البرز و مازندران، دوشنبه در گیلان، مازندران، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، تهران، البرز، اصفهان، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، یزد، جنوب استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی اردبیل، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه شمالی کرمان و سه‌شنبه در خراسان جنوبی، خراسان شمالی و خراسان رضوی فعال خواهد بود.

بر اثر نفوذ این سامانه بارشی،اختلال در تردد، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، برخورد صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر شهری، تاخیر و احتمال لغو پرواز دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از هرگونه خسارت، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، تجهیز خودروها به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش شیو فشاری و وزش باد نسبتاً شدید تا شدید موقت در مناطق مستعد توام با خیزش گردوخاک از دوشنبه تا سه‌شنبه هشدار داد.

این وضعیت جوی روز دوشنبه در خوزستان، بوشهر، ایلام، فارس، کرمان، یزد، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و روز سه شنبه در کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان، فارس، تهران، قم، سمنان، قزوین، مرکزی، همدان پیش‌بینی می‌شود و احتمال خیزش گردوخاک و کاهش دید و کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی را به دنبال دارد.

به توصیه هواشناسی مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده باید در دستور کار قرار گیرد.

این سازمان با صدور هشدار زردرنگ دیگری از افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در سواحل حداکثر تا ۱.۵ متر و در فراساحل حداکثر تا دو متر در بعدازظهر یک‌شنبه تا اواخر وقت دوشنبه (۱۵ تا ۱۶ اسفندماه) خبر داد.

 این شرایط جوی روز یکشنبه در خلیج فارس، استان‌های بوشهر و خوزستان و دریای خزر، استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و روز دوشنبه در خلیج فارس، استان‌های خوزستان و بوشهر، دریای خزر، استانهای گیلان، مازندران و گلستان پیش‌بینی می‌شود.

در شرایط جوی ذکر شده احتمال غرق شدن قایق‌های سبک و تفریحی، احتمال آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و اختلال در تردد با شناورهای نیمه سنگین و احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحلی دور از انتظار نیست.

 سازمان هواشناسی محدودیت در تردد با قایق‌ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی به‌ویژه در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد با شناورهای نیمه سنگین و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا هشدار زرد رنگ  به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول، کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان