خواننده محبوب درگذشت | علت فوت و جزئیات

اصفهان ناصر یزدخواستی از هنرمندان مکتب آوازی اصفهان و از شاگردان جلال‌الدین تاج اصفهانی شب گذشته درگذشت.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

اصفهان ناصر یزدخواستی از هنرمندان مکتب آوازی اصفهان و از شاگردان جلال‌الدین تاج اصفهانی شب گذشته در سن ۸۸ سالگی و بر اثر کهولت سن درگذشت.

مهرشاد متین‌فر، پژوهشگر موسیقی درباره زیست هنری او در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ناصر یزدخواستی در محله احمدآباد اصفهان و در محیطی هنری و خانواده‌ای اهل موسیقی متولد شد. پدرش آواز می‌خواند و عموی او سنتور می‌زد. در همسایگی‌شان شخصی به نام اکبر سراج می‌زیست که تار می‌زده و آواز می‌خواند. سراج در واقع نخستین معلم موسیقی یزدخواستی بود. پس از آن یزدخواستی به کلاس‌های استاد جلال تاج اصفهانی راه پیدا کرد و حدود هشت سال ردیف‌های آوازی را نزد او فراگرفت. پس از درگذشت تاج و در سال‌های پس از انقلاب، استاد حاتم عسکری فراهانی از دیگر اساتید او در تهران بود که بنا به گفته خود مرحوم یزدخواستی، حدود صد گوشه از صدوچهارده گوشه‌ای که در دستگاه نوا (به روایت عسکری) بود را فرا گرفت.

متین‌فر با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شاخص استاد جلال‌الدین تاج اصفهانی در آموزش آواز ایرانی این بود که هیچکدام از شاگردانش به شیوه او نمی‌خواندند، گفت: از سنت‌های پسندیده تاج این بود که شاگردان او خیلی دنباله‌رو سبک ایشان نبودند و اغلب نزد او ردیف را فرا می‌گرفتند. از جمله شاگردان تاج که سبک آوازی‌اش کمتر ارتباطی با تاج اصفهانی داشت، خود مرحوم ناصریزدخواستی‌ بود. سبک او در واقع ترکیبی از حال و هوای خوانندگان اصفهان و بیش از همه متأثر از فضای خوانندگان رادیو و برنامه گلها به خصوص سبک و سیاق استاد اکبر گلپایگانی و برخی خواننده‌های آن دوره بود.

مدیر سابق خانه موسیقی اصفهان با اشاره به این ویژگی خاص خوانندگان مکتب اصفهان که به خاطر اولویت شعر همچون تاج به یک نوع روش آوازی می‌رسیدند، ادامه داد: استاد یزدخواستی اینطور نبود و شاخصه آوازی او ادای تحریرها و جمله‌های آوازی بود که از این منظر با سبک کسانی چون استاد تاج اصفهانی و استاد شاهزیدی متمایز می‌شد. در واقع فضای آواز خواندن او فضایی بود که شنونده را به حال‌ وهوای آواز گلپایگانی نزدیک می‌کرد. صدای بسیار گرم و محفلی و آوازی پرشور و با احساس که به خوبی و به زیبایی فضاهای موسیقی و شعری را ادا می‌کرد. او همچنین در زمینه تدریس نیز فعال و طی سال‌ها همواره مشغول آموزش آواز  و تربیت شاگرد بود.

وی با توجه به اینکه ناصر یزدخواستی در دهه‌های اخیر مهجور مانده و در انزوا به سر می‌برد، افزود: بنا به گفته خودش از جانب دیگر اساتید، اهالی موسیقی و هم‌دوره‌ای‌ها مورد بی مهری قرار گرفته بود و از این بابت بسیار رنجور و دل شکسته بود. به همین خاطر بسیار خرسندم در دوره‌ای که در خانه موسیقی اصفهان بودم در نخستین برنامه تجلیل و تقدیر از هنرمندان پیشکسوت موسیقی اصفهان، به خاطر مسئله کرونا با چند تن از منزل استاد یزدخواستی رفته و ضمن انجام مصاحبه‌ای تصویری از مقام هنری ایشان تجلیل کرده و لوح یادبودی را به این هنرمند منزوی و با اخلاق تقدیم کردیم.

براساس این گزارش، مراسم تشییع و خاکسپاری مرحوم یزدخواستی فردا دوشنبه، دوم اسفند در قطعه نام‌آوران باغ رضوان اصفهان برگزار می‌شود. 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان